מילוי בלוני חמצן במפעל בעיר אחמדאבאד, הודו, 25 באפריל 2021. רויטרס
מילוי בלוני חמצן במפעל בעיר אחמדאבאד, הודו, 25 באפריל 2021/רויטרס

המשריפות ואתרי הקבורה בהודו מלאים: "הקורונה בולעת אותנו כמו מפלצת"

עודכן לאחרונה: 25.4.2021 / 15:38

המדינה שבה חיים כ-1.4 מיליארד איש רשמה זה היום הרביעי ברציפות שיא עולמי במספר הנדבקים, עם כמעט 350 אלף. החולים מתים לפני שמצליחים להגיע לבתי החולים, ואספקת החמצן עדיין משובשת. באתרי הקבורה אוזל המקום, וגם מודי מודה: "הסופה הזאת מזעזעת את המדינה"

המשריפות ואתרי הקבורה בהודו לא עומדים בנטל הקורבנות בגל החדש והקטלני של נגיף הקורונה, המתפשט בקצב מחריד ברחבי המדינה שבה חיים כ-1.4 מיליארד איש. אספקת החמצן הולכת ואוזלת, והחולים מתים בעודם ממתינים בתור לרופא במראות קשים לעיכול.

הודו רשמה היום (ראשון) זה היום הרביעי ברציפות שיא עולמי במספר הנדבקים היומי - הנובע מהתפתחות של וריאנט מקומי ששומט את הקרקע מההצהרה המוקדמת של הממשלה על הכנעת המגיפה. עם 349,691 מקרים חדשים ביממה האחרונה, מספר הנדבקים הכולל בהודו עלה ליותר מ-16.9 מיליון, שני רק לארצות הברית.

משרד הבריאות של הודו דיווח על 2,767 מתים ב-24 השעות האחרונות, שהעלו את מניין הקורבנות במגיפה ל-192,311. מומחים מעריכים כי הנתונים האמתיים גבוהים בהרבה, משום שמקרים חשודים לא נכללים בספירה ורבים ממקרי המוות מהנגיף מיוחסים למחלות רקע שמהן סבלו החולים.

בבירה ניו דלהי, שבה הוארך היום הסגר בשבוע נוסף, אתרי הקבורה הולכים ומתמלאים. בערים אחרות, שמי הלילה מוארים באש המדורות שבהן שורפים את גופות חולי הקורונה.

שריפת גופות של חולי קורונה בניו דלהי, הודו, 24 באפריל 2021. AP
מוותרים על הריטואלים הדתיים. מדורות לשריפת גופות חולי קורונה בניו דלהי, אתמול/AP

בעיר בהופל שבמרכז הודו, חלק מהמשריפות הרחיבו את הקיבולת שלהם מכמה עשרות מדורות ליותר מ-50, אולם עדיין יש תורים ממושכים. באחת המשריפות, העובדים סיפרו כי שרפו יותר ממ-110 איש אתמול, אפילו שהנתונים הרשמיים של הממשלה בעיר שבה חיים 1.8 מיליון איש הראו כי רק עשרה אנשים מתו מהווירוס.

"הנגיף בולע את העיר שלנו כמו מפלצת", אמר ממטש שארמה, גורם רשמי באתר שריפת הגופות. שטף הגופות חסר התקדים אילץ את המקום לדלג על הטקסים הפרטיים והריטואלים הממושכים שלפי ההינדים עוזרים לשחרר את הנשמה ממעגל הלידה מחדש. "אנחנו שורפים גופות עם הגעתן. זה כאילו שאנחנו באמצע מלחמה", תיאר שארמה.

הקברן הראשי בבית הקברות המוסלמי הגדול ביותר בניו דלהי, שבו כאלף איש נטמנו מאז פרוץ המגיפה, אמר כי יותר גופות מגיעות עכשיו מאשר בשנה שעברה. "אני חושש שבקרוב מאוד המקום ייגמר", אמר מוחמד שאמים.

המצב עגום באופן דומה גם בבתי החולים העמוסים, שבהם חולים נואשים מתים בתורים, לעתים בכבישים, לפני שהצליחו לפגוש ברופא. רשויות הבריאות מתקשות להרחיב את היחידות לטיפול נמרץ ולמלא את מאגרי החמצן האוזלים. בתי החולים והחולים מתקשים לרכוש את הציוד הרפואי הדרוש, הנמכר במחירים מופרזים.

קרוב משפחה של אדם שמת מקורונה מתמוטט במשריפה בג'אמו, הודו, 25 באפריל 2021. AP
הממשלה לא נערכה לגל השני. קרוב משפחה של מת מקורונה בג'אמו, היום/AP

המשבר מכה במדינה חרף טענות הממשלה שלפיהן "אף אחד במדינה לא נותר ללא חמצן", כפי שהצהיר אתמול התובע הכללי, טושהאר מהטה, בפני בית המשפט העליון של דלהי.

בינואר, הכריז ראש הממשלה נרנדרה מודי "ניצחון" על הנגיף, והודה התגאתה בהיותה "בית המרקחת של העולם" בזכות יצור חיסונים לרחבי העולם ומודל עבור מדינות מתפתחות אחרות.

"היינו מלאי ביטחון, רוחנו הייתה מרוממת אחרי שהצלחנו לעצור בהלצחה את הגל הראשון, אבל הסופה הזאת זעזעה את האומה", הודה היום מודי בנאום ששודר ברדיו.

אחרי שנתפסה לא מוכנה לגל הנוכחי, הממשלה הפדרלית ביקשה מהתעשיות להגביר את יצור החמצן ותרופות מצילות חיים אחרות שבמחסור. מומחי בריאות אומרים כי הייתה לה שנה שלמה להיערך לבלתי-נמנע - אך היא לא עשתה זאת.

מודי נלחם בטוויטר

ד"ר קרוטיקה קופאלי, מהמחלקה למחלות מדבקות באוניברסיטה הרפואית של קרוליינה הדרומית, אמרה כי ממשלת הודו בעיקר הגיבה למצב, ולא נערכה אליו. היא אמרה כי הממשלה הייתה צריכה לנצל את השנה שעברה, שבה הווירוס היה תחת שליטה רבה יותר, כדי "לגבש תכניות להתמודדות עם התפרצות מחודשת, למלא את מאגרי התרופות ולפתח שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי לפרטי כדי לעזור ליצור משאבים הכרחיים במקרה של מצב כמו זה שיש כרגע".

"יתרה מכך, הם היו צריכים להביט על מה שקורה בחלקים אחרים בעולם ולהבין שזה עניין של זמן לפני שהם יהיו במצב דומה", אמרה. ד"ר קופאלי אמרה כי ההכרזה המוקדמת בדבר ניצחון על המגיפה הייתה "נרטיב שקרי", שעודד אנשים להתעלם מההנחיות לריחוק חברתי, עטיית מסיכות והימנעות מהתקהלויות גדולות.

ראש ממשלת, הודו נארנדרה מודי מתחסן לנגיף הקורונה 1 במרץ 2021. רויטרס
ממשיך לקיים עצרות בחירות גדולות. מודי מתחסן, החודש/רויטרס

מודי סופג ביקורת גוברת על שאפשר את קיומם של פסטיבלים הינדיים והשתתפותו בעצרות בחירות, שלפי המומחים האיצו את התפשטות הווירוס. רק לפני שבועיים, התלהב מודי בפני תומכיו במדינת מערב בנגל: "מעולם לא ראיתי קהל כל כך גדול". באותו הזמן, הנגיף כבר החל להתפרץ מחדש והמומחים הזהירו מפני גל קטלני.

בעוד הזינוק במספר המתים, הממשלה הלאומנית של מודי מנסה לדכא את הביקורת כלפיה. טוויטר מילאה אתמול את בקשתה ומנעה מגולשים בהודו לראות יותר מ-50 ציוצים שבהם הושמעה ביקורת על טיפול הממשלה במגיפה. חלק מהפוסטים שסומנו היה של אנשי אופוזיציה, עיתונאים ואזרחים מהשורה.

דובר מטעם טוויטר מסר כי יש לרשת החברתית סמכות "לעצור את הגישה לתוכן רק בהודו עצמה" אם היא קובעת שהתוכן "לא חוקי בתחום שיפוט מסוים". החברה אמרה כי היא הגיבה לצו של הממשלה ועדכנה את אלו שהציוצים שלהם הוגבלו.

המשרד לטכנולוגיית המידע של הודו לא הגיב לפניות בנושא.

על אף הציוצים החסומים, תמונות קשות מבתי החולים ואתרי שריפת הגופות העמוסים התפשטו בטוויטר ועוררו קריאות לעזרה.

היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית, ג'ייק סליבאן, אמר היום כי וושינגטון "מודאגת מאוד" מההתפרצות הקשה בהודו. "אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לספק אספקה ותמיכה נוספות לחברינו ושותפינו בהודו הנאבקים באומץ במגיפה הזאת", צייץ.

אפילו בפקיסטן, האויבת המרה, פוליטיקאים, עיתונאים ואזרחים הביעו תמיכה באזרחי הודו ומשרד החוץ אמר כי הוא הציע סיוע הכולל מכונות הנשמה, ערכות חמצן, מכשירי רנטגן וחליפות מגן . "במקרים הומניטריים התגובה לא צריכה להיות קשורה בשיקולים פוליטיים", אמר שר החוץ של פקיסטן, שאה מחמוד קורשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully