פעילות צה"ל נגד תעשיית הברחות הסמים בגבול מצרים. 29 באוגוסט 2020. אין, אתר רשמי
פעילות צה"ל נגד תעשיית הברחות הסמים בגבול מצרים. 29 באוגוסט 2020/אתר רשמי, אין

רכבי שטח ונתיבים נסתרים: הרגע שבו קרטלי הסמים ישרתו את דאעש בסיני

29.8.2020 / 13:34

תעשיית ההברחות בגבול מצרים המגלגלת מילארדים מייצרת תשתיות, שעלולות בעתיד לשמש את ארגון הטרור הקטלני לפיגועים - כמו אלו שהוא מבצע נגד צבא מצרים. "אנחנו יוצאים תמיד מנקודת הנחה שכל אירוע הוא פח"ע", מספר מפקד חטיבת פארן היוצא לוואלה! NEWS. "זה אויב מתחכם"

מכונית תופת, פצצות מרגמה, טילי נ"ט, וירי מקלעים היו רק מהמתקפה המתוזמנת של פעילי דאעש בסיני על המוצב של צבא מצרים אי שם ברפיח. המוצב, בפיקודו של מג"ד הקומנדו המצרי 103 עקיד אחמד אל-מנסי, ביקש פעמים רבות סיוע ארטילרי כדי לסכל את המתקפה אך נותר ללא מענה: חומות המוצב התמוטטו, שתי עמדות תצפית נתפסו, וכמה לוחמים מצרים נהרגו במקום.

אחר כך הצליחו פעילות הארגון לחדור גם ללבו הפועם של המוצב. דקות לפני מותו, התחייב אל-מנסי ברשת הקשר הפנימית להילחם עד לטיפת דמו האחרונה. האומץ וקור הרוח לא סייעו לו - הפעילים שהסתערו על המוצב הצמידו מטענים לקירות המוצב והעלו אותו בלהבות.

עוז רוחו של אל-מנסי נשמע היטב באותם רגעים ב-2017 בישראל. "אתה מצטמרר מהעוצמה שלו, מהנחישות ומהדבקות במשימה", סיפר קצין בכיר בצה"ל ששירת בעוצבת אדום והקשיב להתרחשויות. "במידה מסוימת זו הייתה פרידה מפקודיו, ממש מעורר השראה. מלבד זאת, האירוע ממחיש היטב את מידת האכזריות והיכולת המקצועית שסיגל לעצמו דאעש".

"עוצמה מצמררת". פרידת המג"ד המצרי דקות לפני מותו

בווידאו: ההודעה הקולית האחרונה של מג"ד קומנדו מצרי שנלחם בדאעש בסיני/עריכה: עמית שמחה

עשרות קילומטרים אוויריים משם, בגבול ישראל מצרים, שורר שקט מתעתע. "השאלה היא לא האם אלא מתי הם יתקפו את ישראל", אומר מפקד חטיבת פארן היוצא, אלוף-משנה יצחק בן-בשט בראיון לוואלה! NEWS. "אני אומר למפקדים בשטח שהשקט הזה מטעה ואנחנו כל הזמן צריכים להיות דרוכים לפיגוע בהפתעה. לכן בנינו מודל וטכניקות להתמודד עם איומי הטרור שיתפרצו עלינו. כל שנייה חשובה אצלנו".

בן בשט מסיים השבוע את תפקידו כמפקד החטיבה. אלו היו שנתיים עמוסות למדי, בהן הגזרה המתאפיינת בנוף מדברי עוצר נשימה הפכה רותחת במיוחד. "יש לנו מערך תצפיות, כיסוי מודיעיני יעיל לאורך הגבול וחמ"ל שיודע לקבל את המודיעין ולהפיק ממנו מידע רלוונטי. כך למעשה אנחנו מנסים לצפות את התנועה החשודה בעומק שנעה לעבר ישראל ולייצר לנו התרעה".

שלוש שנים חלפו מאז אותו קרב הירואי במוצב המצרי. בעיני רבים, שלוחת מחוז סיני של דאעש (המדינה האסלאמית), שנודעה בשמה הקודם אנסאר בית אל-מקדס, נחשבת לקטלנית ביותר בארגון. בזמן שחלף היא הלכה והתעצמה, והחשש העיקרי ממיזוג היכולת הקטלנית שצבר הארגון עם שאר השחקנים הפועלים על הגבול המשותף.

אל"מ בן בשט מפקד חטיבת פארן. דובר צה"ל
"לא האם, מתי". אל"מ בן בשט/דובר צה"ל

בשנים שחלפו הפכה השלוחה למוקד עלייה לרגל לפעילי ג'יהאד אסלאמי מנוסים שמאסו בקרבות בלוב, עיראק וסוריה, והחליטו להגיע למרחב לחימה חדש. בראשית התהליך הם נעו מאזור לאזור בסיני על גבי טנדרים, ולפי תורת לחימה סדורה ביצעו התקפות מתוכננות היטב וקטלניות נגד צבא מצרים, בעודם עוטים גלביות וסנדלים.

בכירי דעאש בסיני אף ניסו לגייס משורות השבטים הבדואים פעילים נוספים ולקבל סיוע, אך אחרי תהליך ממושך הצליחו לפצח רק את הקודים של שבט "בריקאת" ולקבל ממנו תמיכה. צבא מצרים הצליח לדחוק את דאעש לאזור שייח זווייד ובנג'ה שבנה, הנמצא מול קו התפר בין תחומי האחריות של אוגדת עזה לעוצבת אדום.

ההתקפות על צבא מצרים הפכו לתכופות וקטלניות יותר. מדי שבוע מתבצע ירי מנגד או הפעלה של מטעני חבלה רבי עוצמה לעבר סיורים צבאיים. בממוצע, פעם בחודש מתבצעת פשיטה על מוצב או עמדה מצרית תוך שימוש בתורת לחימה: איסוף מודיעין, חדרי פיקוד ושליטה, כוחות סיוע, התקפות משולבות באמצעי לחימה.

עוד בוואלה!

בתגבור כוחות מיוחדים: צה"ל נערך לעימות נוסף עם חיזבאללה

לכתבה המלאה

"הם לא לוקחים שבויים. רק טובחים באכזריות. כבר היה מקרה אחד שהסתערו על מסגד והרגו מאות בפיגוע קיצוני בקנה מידה בינלאומי", הסביר גורם ביטחוני שפועל במרחב הגבול בסיני. אנשי השלוחה התמקצעו בתנאי השטח המדבריים. הם פועלים באופן ממודר, ללא מכשירים סלולריים, ללא אינטרנט ולפעמים חיים במקום מסתור על קמח, מים ותמרים במשך זמן רב - הכול כדי להיעלם. מעת לעת הם מתחברים שוב לעולם החיצון - רק כדי לקבל הנחיות - ושבים למחתרת.

גורמים בפיקוד הדרום סבורים כי בשלב זה, פעילי הארגון מעדיפים כעת להתמקד בצבא מצרים. לדבריהם, רק לאחר שלב ההתבססות - הם יעברו להתקפה נגד צה"ל ואזרחי ישראל. ההיערכות בצה"ל ובשב"כ מתמקדת בפרק הזמן בו יחליטו הפעילים לבצע פיגוע משולב נגד יישובים סמוכי גדר או חיילים בגבול.

ב-2018 דיווח הניו יורק טיימס כי חיל האוויר תקף באישור מקהיר למעלה ממאה יעדי דאעש בסיני. שנה לאחר מכן, אישר נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי כי מתקיים מגוון רחב של שיתופי פעולה עם ישראל.

הברחות הסמים יישרתו את הטרור

קטע הגבול בין ישראל למצרים משתרע על פני 150 קילומטרים ובו חמישה יישובים: כמהין, באר מילכא, קדש ברנע, ניצנה ועיזוז נמצא באחריות חטיבת פארן בעוצבת אדום. נקודת התורפה הגדולה ביותר בגזרה הוא היחס בין היקף הכוחות לגודל תא השטח שנדרש להגנה. חטיבת פארן בפיקודו של בן בשט, שודרגה באמצעי לחימה, ורמת הכשירות של גדודי ברדלס וקרקל הועלתה. גם שיתוף הפעולה עם מסוקי קרב וכלי טיס לא מאוישים. עוד הוקם במהלך כהונתו 'צוות פלד' שכולל מילואימניקים יוצאי יחידות מובחרות מצוידים בנשקים שעברו אימוני לוחמה בטרור למקרה של חדירות ליישוב.

לצד אותה היערכות בגבול, חטיבת פארן עוסקת מסביב לשעון בסיכול הברחות סמים לשטח ישראל. על פניו, לעניין השלכות פליליות בלבד, אולם לדברי בן בשט, החשש העיקרי הוא שהתשתיות שמייצרים המבריחים כדי לפלס דרכם לישראל תשמש את שלוחת סיני לפיגועים במוצבים וביישובים.

"זה קרטל לכל דבר עם הרבה משאבים בדיוק כמו בסרטים - רכבי שטח יוקרתיים, אמצעי תצפית וראיית לילה, וגם אמצעי לחימה", הוא מסביר. "זה לא סוד שציר עליו נעים מבריחי סמים יכול להפוך מחר לנתיב חדירה. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שכל אירוע בגבול הוא קודם כל אירוע פח"ע ורק אחר כך הברחה - עד שלא הבנו אחרת. זהו אתגר מורכב. בכל שבוע יש לפחות ניסיון הברחה. יש שיתוף פעולה מבצעי עם המצרים בדרג השטח, אך יש לנו אויב מתוחכם מאוד ונייד".

תיעוד סיכול הברחה בגבול סיני

בווידאו: סיכול הברחת סמים בגבול מצרים/צילום: דובר צה"ל

"אם תחשב את סך ההברחות ואת העלויות של הקנאביס תגיע למסקנה שהקרטל הישראלי מגלגל בממוצע כל שנה ארבעה מיליארד שקלים", מוסיף בן בשט. לדבריו, מדובר בכנופיות מחורה בנגב, רהט, וביר הדג', הפועלות במשותף לפי חלוקה שבטית וגיאוגרפית תחת היררכיה ברורה. "יש מפקדים ויש מבריחים. הם לא מתביישים להעלות סרטונים עם סכומי הכסף וכלי ירי, כולל נסיעה פרועה בשטח לאפליקציית 'טיק טוק'".

צה"ל ומשטרת ישראל משבשים את פעילות הברחות במרחב. הלחץ המופעל על הכנופיות גורם להן לבצע טעויות. כך, כנופיה שתבצע הברחת סמים במרחב של כנופיה מתחרה, תשלם מחיר כבד - לעתים בחיי אדם. לפני כמה חודשים נחטף חבר כנופיה שהבריח סמים בשטח של מתחריו, הוכה באלות והושלך מדמם בשטח האש של בה"ד 1 לעיני מפקדים מצה"ל. "הלחץ שצה"ל ומשטרת ישראל מפעילים על הכנופיות בשטח גורם להם להעדיף בהרבה מקרים לשתף פעולה", ציין המח"ט היוצא.

"הם פועלים בתיאום להברחת קנאביס משני עברי הגבול. אחרי שתכננו את מקום ההברחה הם יזרקו את כרטיס ה-SIM של הטלפון כדי שלא יזהו אותם גורמי מודיעין במרחב, ורצים אל הגדר", הוא מתאר. "בחלק מהמקרים יטפסו באמצעות סולמות וישליכו שקים ובחלק מהמקרים יחתכו את הגדר באמצעות מסור חשמלי ויעבירו מהחלון שקיבל את הכינוי 'כספומט' בצד המצרי, יעמדו על כביש סמוך מבריחים חמושים שיפתחו באש באמצעות מקלעים כדי להרתיע גורמי ביטחון מצריים. היו מקרים בשנים האחרונות שהסתיימו בהרג ופציעה של שוטרים מצרים בגבול. שמהאש נפגעו או נהרגו שוטרים מצרים. תוך כמה דקות יעבירו מהצד המצרי לישראלי 20 ק"ג קנאביס".

אל"מ בן בשט מפקד חטיבת פארן. דובר צה"ל
"זוכים לשיתוף פעולה". אל"מ בן בשט/דובר צה"ל

בשנת 2018 לעומת 2019 נרשמה עלייה ב- 38% בכמות ההברחות ועליה של פי שנטנה בהיקף סיכולים ההברחות. בחציון הראשון של שנת 2020 לעומת החציון הראשון של שנת 2019 נרשמה עלייה של כ- 60% היקף ההברחות האלימות בהם יש שימוש בנשק חם או התנגדות למעצר כולל בריחה. בסרטון שהגיע לידי וואלה! NEWS ניתן לראות כוחות מיחידת מגן של משטרת ישראל ויחידת המסתערבים של מג"ב בעוצבת אדום, שוכבים במארב במהלך הלילה בסוף חודש יולי האחרון ליד הגבול, נערכים לתפיסת הברחת סמים גדולה.

סמוך לשעה 06:45 הגיעו מבריחים מהצד הישראלי על גבי טרקטורונים מסוג 'קאנם' בעלות של כ-230 אלף שקלים כל אחד. אחרי שהעריכו כי אף אחד לא מזהה אותם, התקרבו אל שני מוקדים בגדר כדי לבלבל כוחות בשטח לגבי מיקום האמיתי של ההברחה. באחד המוקדים הושלכו הסמים מהצד המצרי לשטח ישראל ואז מהמחסה, בעודם לבושים בבגדי הסוואה, רצו לעברם השוטרים ועצרו אותם.

"בחלק מהמקרים הם בורחים מהמקום כי כשיש לך טרקטורון באיכות גבוהה לעומת ג'יפ ההאמר הישן של צה"ל אתה מהיר יותר", מספר בן בשט. "אם הם מגיעים לנתיב ללא מוצא הם פשוט מעלים את הרכבים והסמים באש כדי שלא יהיו נגדם ראיות מפלילות. הם מפעילים תצפיתנים, יש להם רכבי שטח מתקדמים, הם לא יהססו לפרוץ מחסומים. זה לא סרט של 'מהיר ועצבני' כמו שחלק מהם חושבים אבל כדי לסגור על הפער רכשנו טרקטורון מסוג 'קאנם'. זו רק ההתחלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully