מפגינים משתלטים על הפרלמנט של הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
מפגינים משתלטים על הפרלמנט של הונג קונג, 1 ביולי 2019/רויטרס

גרפיטי וחלונות מנופצים: המפגינים הותירו כאוס בפרלמנט בהונג קונג

המשטרה פיזרה את המוחים אחרי שעות שבהן השחיתו את המקום במחאה על חוקי ההסגרה לסין, והשלטונות גינו את "האלימות הקיצונית" שלהם. בבייג'ינג אמרו כי המעשים הללו "מערערים על הסדר החברתי", ואילו במערב הביעו תמיכה במפגינים

המפגינים בהונג קונג התבצרו אתמול בפרלמנט במשך שעות, עד שפוזרו על ידי המשטרה שהשתמשה בגז מדמיע נגדם. מנהיגת העיר קארי לאם, שאת התפטרותה דורשים המפגינים, גינתה הלילה (שלישי) את "האלימות הקיצונית" שלהם, שכללה השחתה של המקום עם ריסוס כתובת גרפיטי.

ההפגנות בהונג קונג - כל הכתבות האחרונות

המהומות החלו אחרי הפגנות שלוות שבהן השתתפו מאות אלפים נגד חוקי ההסגרה לסין, על אף שאלו כבר הוקפאו ולא צפויים להיות מקודמים. המחאה אתמול התקיימה בזמן שהונג קונג ציינה את יום השנה ה-22 להעברת השליטה מבריטניה לסין, והמפגינים שחדרו לפרלמנט אף הניפו את דגלה של המושבה תחת השלטון הבריטי.

לאם ערכה מסיבת עיתונאים בשעות הבוקר המוקדמות, יחד עם מפקד המשטרה לו וואי-צ'אנג, ואמרה כי מעשיהם של המפגינים הם "משהו שעלינו לגנות ברצינות, משום ששום דבר לא חשוב יותר מאשר שלטון החוק של הונג קונג".

עימותים נרשמו גם בשעות הבוקר המוקדמות אתמול, כשחלק מהמפגינים חסמו את הרחובות סביב האולם שבו השתתפה לאם בטקס השנתי להנפת הדגל הסיני. מדי שנה היום הזה מצוין בהפגנות פרו-דמוקרטיות, אולם הפעם היה זה בסמוך למשבר חוקי ההסגרה, שהצית את המחאה הגדולה ביותר בהונג קונג מאז העברת השליטה.

מפגינים בהונג קונג פורצים לבניין הפרלמנט על רקע הפגנה כנגד חוק ההסגרה לסין 1 ביוני 2019. רויטרס
דורשים את התפטרות המנהיגה. מפגינים בתוך הפרלמנט, אתמול/רויטרס
מפגינים משתלטים על הפרלמנט של הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
מפגינים מנסים לפרוץ לפרלמנט/רויטרס
מפגינים משתלטים על הפרלמנט של הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
דגל השלטון הקולוניאלי הבריטי מונף בתוך הפרלמנט/רויטרס
מפגינים משתלטים על הפרלמנט של הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
חלונות בפרלמנט מנופצים/רויטרס

בשעות הצהריים, עשרות מפגינים יצאו ממוקד המחאה המרכזי ועשו את דרכם לעבר הפרלמנט. הם כיתרו את המבנה, כשכמה מאות אנשים צפו מהם מרחוק, לפני שהם ניפצו את חלונות המבנה וחדרו אליו.

בתוך הפרלמנט, הם השחיתו את סמלה הרשמי של הונג קונג ושברו רהיטים. חלק מהמפגינים נעמדו על שולחנותיהם של המחוקקים. בסביבות השעה חצות, מפגינים מחוץ למבנה שחבשו בקסדות פלסטיק ונשאו מטריות נסוגו מכוחות המשטרה שהיו חמושים באלות, ובמהירות התגברו על המתרסים המאולתרים שהקימו. בתוך כשעה, הרחובות סביב המבנה היו ריקים פרט לאנשי תקשורת ומשטרה.

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

במערב הביעו תמיכה במפגינים בהונג קונג, ועוררו זעם בסין. הבוקר הביעה ממשלת סין תמיכה בשלטונות בהונג קונג וגינתה את המהומות. "המעשים הבלתי-חוקיים החמורים האלו פוגעים בשלטון החוק בהונג קונג, בסדר החברתי של הונג קונג ובאינטרסים של הונג קונג", נמסר מהמשרד לענייני הונג קונג ומקאו.

היא גם תקפה את מה שכינתה "התערבות בוטה" מצדו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שצידד בדרישות המפגינים. דבריו על הסוגיה הרגישה מבחינת בייג'ינג מגיעים ימים אחרי שנפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג כדי להימנע מהחרפת מלחמת הסחר בין המעצמות.

מפגינים משתלטים על הפרלמנט של הונג קונג, 1 ביולי 2019. רויטרס
רהיטים הרוסים בפרלמנט/רויטרס

הונג קונג הייתה מושבה בריטית שחזרה לסין ב-1997, במסגרת שיטת "מדינה אחת, שתי מערכות". ההסכם הבטיח להונג קונג את הזכות לשמור על המערכות החברתיות, המשפטיות והפוליטיות שלה במשך 50 שנה. כתוצאה מכך, תושבי האזור המנהלי נהנים מחופש יחסי גדול יותר משאר אנשי הרפובליקה העממית של סין, כגון חופש מחאה או השמעת ביקורת פומבית על הממשלה. עם זאת, למפלגה הקומוניסטית יש השפעה רבה על ממשלת הונג קונג.

המתנגדים לחוק טוענים כי השינויים יפגעו משמעותית במערכת המשפטית העצמאית של הטריטוריה, שנחשבת זה מכבר לאחד מההבדלים העיקריים בין הונג קונג לסין. המבקרים סוברים כי תושבי הקולוניה הבריטית לשעבר ייחשפו למערכת המשפט הסינית הפגומה, שבה מוגשים כתבי אישום נגד מתנגדים פוליטיים בגין פשעים כלכליים או אישומים עמומים בגין סיכון הביטחון הלאומי. לאחר הגשת כתב האישום, הם עלולים להיתקל בהליכים בלתי הוגנים במערכת שבה הרוב המכריע של המשפטים הפליליים מסתיימים בהרשעה.

הפגנה בהונג קונג כנגד חוק ההסגרה לסין 1 ביוני 2019. רויטרס
הפגנה בהונג קונג כנגד חוק ההסגרה לסין 1 ביוני 2019/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully