בחור רוכב על אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד, תל אביב. ShutterStock
בחור רוכב על אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד, תל אביב/ShutterStock

קרובי קורבנות האופניים החשמליים: "התקנות החדשות נכתבו בדם"

אור רביד ויואב איתיאל

29.6.2019 / 22:09

לקראת כניסתן לתוקף של התקנות המחייבות גיל מינימום והכשרה לרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים, במשפחות נפגעי התאונות לא תולים בהן תקוות. אביו של אוריאל בן ה-15 שנהרג: "איפה הראש של האחראים היה לפני שנה וחצי?"

אחרי עשרות תאונות שכוללות הרוגים ופצועים בכבישי ישראל, ביום שני הקרוב ייכנסו לתוקפן שורת תקנות תעבורה חדשות שישפיעו על רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים. אחת מהן, המופנית כלפי ילדים, מחייבת בנוסף לגיל מינימום של 16 שנה גם "הכשרה" לרכיבה. כלומר, רישיון נהיגה או תיאוריה לרישיון נהיגה או מבחן ייעודי לכלים החשמליים. תקנות אלה מצטרפות לשורת תקנות תעבורה נוספות שנכנסו לתוקפן כבר בחודש ינואר האחרון.

העוברים על החוקים צפויים לספוג קנסות כספיים כבדים, החרמת הכלי ואפילו דחייה בקבלת רישיון נהיגה על כלי רכב. "שורת התקנות החדשות נכתבו בדם של הבן שלי", אמר לוואלה! NEWS שלומי מלכה, אביו של אוריאל בן ה-15 שמת מפגיעת מערבל בטון באופניו החשמליים ברמת גן לפני שנה וחצי.

עוד בנושא:
חנייה מסומנת ופריסה רחבה: עיריית ת"א תסדיר נסיעה בקורקינטים
"זה העיר אותי באמצע הלילה": המטרד החדש של תושבי תל אביב והסביבה

אינפו קורקינט חשמלי. עיבוד תמונה
אינפו קורקינט חשמלי/עיבוד תמונה
"אמרו לרוכבים: 'בואו נראה אתכם יוצרים את הוראות ההפעלה, איך אתם לומדים תוך כדי תנועה להפעיל את הכלים', וזה אבסורד. איפה הראש של האחראים היה לפני שנה וחצי?"

אוריאל רכב על אופניים יחד עם אחותו ברחוב משמר הירדן בעיר כשנהג מערבל בטון פגע בו באורח קשה, ומאוחר יותר מת מפצעיו. אחותו נפצעה בתאונה. לטענת אביו, התקנות נכנסות לתוקף שנה וחצי מאוחר מדי: "אני נלחמתי שהן יצאו, אני יצאתי למלחמה הזאת יום אחרי שהבן שלי נהרג והבת שלי נפצעה".

מלכה אמר כי ביום שבו אושרה הכנסתם של הכלים החשמליים לכבישי ישראל, החלה הספירה לאחור באשר לתאונות שעשויות להיגרם לרוכבים. לדבריו, "השליכו את כולם לאבדון, בלי לבדוק, בלי מודעות, בלי כלום, והתוצאה הייתה כואבת לי, ולעוד הרבה משפחות שאיבדו את היקרים להם, שעד היום סובלות מזה, יום יום".

הוא טען כי רוכבי הכלים החשמליים היו "שפני ניסיונות" שלהם. "אמרו לרוכבים: 'בואו נראה אתכם יוצרים את הוראות ההפעלה, איך אתם לומדים תוך כדי תנועה להפעיל את הכלים', וזה אבסורד. איך אף אחד ממקבלי ההחלטות לא שאל את עצמו איך ילד, כמו הילד שלי שאין לו ניסיון כביש, לא עבר תיאוריה בחייו, ורק רוצה לנסוע 'בסבבה' ו'באווירה' עם החברים שלו? על מסך הם אישרו לילד שלי לרדת ככה לכביש חשוף. מה רצו, שהבן שלי ילמד איך לשרוד על הכביש 'תוך כדי'? איפה הראש של האחראים היה לפני שנה וחצי?".

"שמחתי שהאופניים נשברו לחצי"

עם הגעת חודש מאי, הטמפרטורות עלו והילדים הרבו לשהות מחוץ לביתם. אל הבילויים החברתיים הצטרפו בשנים האחרונות גם הכלים החשמליים - ואיתם גם התאונות. אין יום שבו כונני החירום וההצלה של מגן דוד אדום לא מדווחים על צעיר שנפגע בעת שרכב על כלי דו-גלגלי חשמלי.

בדרך נס, סיפורן של משפחת בראור מהיישוב אוהד שבמועצה האזורית אשכול ושל משפחת אהל מראשון לציון לא הסתיים בטרגדיה. ילדיהם, בני עשר ו-15, נפגעו באורח בינוני בשתי תאונות דרכים שונות בעת שרכבו על אופניים חשמליים. היום, חודש לאחר התאונות, ההורים מתחרטים שנתנו לילדיהם לעלות על כלים אלה.

"הבן שלי יצא בנס מהתאונה אחרי שעלה על האופניים החשמליים של אחותו", סיפרה יפית, אימו של עידו. היא הביעה ספק רב לגבי היעילות של התקנות החדשות: "מי מבטיח לנו שהילדים שלנו לא ייפגעו גם עם התקנות החדשות ובחינות התיאוריה? תראה מה קורה עם הרכבים. בגיל 16 וחודשיים הם כולם עושים שיעורי נהיגה על רכב, זה אומר שהם מוכנים לנהוג לבד בכביש? בפירוש לא". לדבריה, בתה סיימה את תקופת המלווה לפני כמה ימים ו"אני רועדת. לא בגלל שאני לא בוטחת, בגלל כל המשוגעים שנוסעים בכבישי ישראל".

אוריאל מלכה ז"ל. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
"התקנות החדשות נכתבו בדם של הבן שלי". אוריאל מלכה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

על כניסת התקנות החדשות אמרה: "צריך להוריד את הכלים בכלל מהכביש. התקנות האלה לא ימנעו את תאונות. הרוכבים על האופניים החשמליים קופצים עליך מכל מקום, באמצע הכביש - כאילו הכביש של אבא שלהם".

התאונה שבה נפגע עידו אירעה בסוף חודש מאי. בסביבות השעה 16:30 פגע בו רכב בתחומי המושב בעת שעידו "לקח לסיבוב" את האופניים של האחותו - מבלי לחבוש קסדה. משם הוא הובהל אל בית החולים סורוקה שבבאר שבע כשהוא סובל מחבלה בראשו ובחזהו.

"לא ידעתי את זה בכלל", אמרה יפית על החלטתו לקחת את האופניים ללא קסדה. אחרי שהוטב מצבו של בנה היא לא חסכה ממנו ביקורת. "כעסתי על המעשה שיכל היה להסתיים באסון, ושמחתי שבמקרה הזה האופניים נשברו לחצי ואין יותר אופניים חשמליים בבית שלנו".

"עדיין לא רגועה"

"צריך להוריד את הכלים בכלל מהכביש. התקנות האלה לא ימנעו את תאונות"

חששות דומים עלו מצד סיגלית אהל, אמה של עדי בת ה-15 שנפגעה אף היא באורח בינוני בעת שרכבה על אופניים חשמליים בשכונת מגוריה בראשון לציון. גם היא רכבה עליהם ללא קסדה וניצלה בנס ללא פגיעה חמורה. "אני חושבת שלכלים האלה אין בכלל מקום בכבישי ישראל", אמרה האם.

בשעה 19:21 הוקפצו הפרמדיקים של מד"א אל זירת התאונה ברחוב יגאל אלון. בצד הכביש, עדי הייתה מוטלת לצד האופניים החשמליים החדשים שלה, שרק קיבלה מאביה, כשהיא סובלות מפגיעות וחתכים בראשה. היא הועברה לטיפול חירום בבית החולים אסף הרופא בצריפין.

"עדי נפגעה בראש והובהלה לטיפול נמרץ, שכבה שם כמה שעות עד שיצאה מכלל סכנה", סיפרה סיגלית. "היא רכבה לאחת מחברותיה שמתגוררת בשכונה, ללא קסדה על הראש. באחת הפניות בשכונה, היא החליקה עם האופניים וקיבלה מכה בראש".

אינפו אופניים חשמליים. עיבוד תמונה
אינפו אופניים חשמליים/עיבוד תמונה

היא שחזרה את השיחה שקיבלה ממד"א: "ישר תפסתי את הרכב ונסעתי אליה. באותו רגע הייתי ממש מבולבלת. זה מלחיץ, זה מפחיד".

האם חזרה גם לאותה השיחה שניהלה עם בתה לאחר התאונה: "אני זוכרת שאמרתי לה: 'עדי, את יותר לא רוכבת על אופניים חשמליים'. אז אמרתי והנה היא שוב רוכבת עליהם. אני מבחינתי הייתי זורקת אותם מזמן לפח, הילדה קיבלה אותם במתנה מאבא שלה ולי, אין שליטה".

לדבריה, כניסת התקנות הייתה צריכה להתרחש לפני זמן רב: "הכלי הזה מאוד מסוכן. הוא בכלל לא צריך לעלות על הכביש. צריך ליצור עבור הכלי הזה מעין מדרכות מסודרות שיסעו עליהם. הכביש נועד למכוניות. גם עם התקנות כולי בפחד. עכשיו אחרי התאונה, בסיומה של כל נסיעה היא מתקשרת לעדכן אותי שהגיעה ליעדה ואני עדיין לא רגועה".

מי רשאי לרכב על אופניים חשמליים?

התקנה החדשה שתיכנס לתוקפה ב-1 ביולי תחייב את הרוכבים ל"הכשרה", בנוסף לגיל המינימום של 16 שנים. ההכשרה יכולה להיות רישיון נהיגה לכל דרגה, למעט טרקטור ומכונה ניידת, כלים שלא מיועדים לכביש. תיירים יוכלו להציג רישיון נהיגה מחו"ל, ובכל מקרה החוק מאפשר רכיבה גם למי שרישיון הנהיגה שלו לא בתוקף.

חלופות נוספות להכשרה הן תיאוריה לרישיון נהיגה או מבחן ייעודי לכלים החשמליים. משרד התחבורה הבטיח כי מגיל 15 וחצי יהיה אפשר להגיע לאתרי המבחנים העיוניים ולהיבחן במבחן מצומצם, תיאורטי ועיוני, המיועד לאופניים חשמליים ועוסק בידע הנדרש לכך.

תאונות אופניים חשמליים. תיעוד מבצעי מד''א, אתר רשמי
חצי מיליון כלים חשמליים על הכביש. תאונה במעורבות אופניים חשמליים/אתר רשמי, תיעוד מבצעי מד''א

בתוך כך, כ-30 אלף תלמידים ב-1,130 כיתות י' ברחבי ישראל נבחנו ביום שלישי השבוע בתיאוריה, כשבשנה הבאה צפויים להיבחן כל תלמידי שכבת י'. השנה, הבחינה התקיימה במתכונת מקוונת. נבחן שמקבל ציון עובר (מעל 80) מקבל פטור מתיאוריה לשלוש שנים.

באשר לבטיחות רוכבי האופניים החשמליים, בהחלטה משותפת עם משרד התחבורה, הוחלט להעמיק את תהליכי ההכשרה והאכיפה הנוגעים לרכיבה על אופניים חשמליים. ההנחיה לבתי הספר היא להקדיש את שיעורי החינוך התעבורתי ללימוד הפרק הייעודי שהופץ בנושא.

התקנות לא הושלמו

על פי ההערכות בישראל, יש כבר כחצי מיליון קורקינטים ואופניים חשמליים בישראל. המהפכה נמצאת בעיצומה והכלים נחשבים לפופולריים בעיקר בקרב מי שאין בידיהם רישיון בתוקף לכלי רכב מסוג אחר, כמו נהגים בפסילה או ילדים. כוונת המחוקק היא לנסות להסדיר את הרחובות הפרועים אחרי שנתיים-שלוש שבהן נרשמו נפגעים רבים במעורבות כלים אלה.

במשטרת ישראל אומרים כי המאגר הממוחשב שלה יוזן על חשבון משרד התחבורה, שהבטיח להנפיק תעודות "עבר תיאוריה" לרוכבים שאינם מחזיקים עוד ברישיון נהיגה. במשרד התחבורה אומרים כי לא תהיה תעודה, וכי המאגר הממוחשב יאפשר לכל גורם אכיפה לבדוק באם הרוכב עבר תיאוריה או לחילופין מחזיק ברישיון נהיגה.

נקודה בעייתית נוספת היא שאלת זהות האוכף: כשהכנסת מתפזרת באותה המהירות שבה היא מתכנסת, וללא דיונים בוועדת הכלכלה, עדיין לא הושלמו התקנות שיהפכו את עבירת הרכיבה ללא רישיון או תיאוריה לעבירת ברירת קנס. בלי זאת, פקחים עירוניים אינם מורשים לאכוף אותה. עם זאת, במשרד התחבורה סוברים אחרת, ומבטיחים שבשבוע הבא תתפרסם "הודעה מסודרת עם כל הפרטים".

גורם בכיר במשטרת ישראל אמר לוואלה! NEWS כי "אין בעיה" וכי שוטרים אוכפים כבר היום על רוכבי הכלים החשמליים את עבירות הנהיגה בשכרות, השימוש בטלפון הנייד בזמן הרכיבה, אי מתן זכות קדימה להולך רגל ועוד. אלא שבשטח, מודים במשטרת ישראל שלא נלהבים לאכוף את הרישוי על רוכבי הקורקינטים והאופניים, בוודאי לא בשטחים העירוניים, והמשטרה רואה את הרשויות המקומיות כמי שצריכות לבצע את המשימה.

תאונות דרכים עם אופניים חשמליים. מד''א תיעוד מבצעי, אתר רשמי
"קופצים עליך מכל מקום". תאונת דרכים עם אופנוע ואופניםי חשמליים/אתר רשמי, מד''א תיעוד מבצעי

כך למשל, בדיקה בעיריית חיפה מעלה כי שם כלל לא יודעים כיצד להתייחס לתקנות החדשות. בתל אביב אמרה סגנית ראש העירייה מיטל להבי כי "בשל ריבוי התאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים והולכי רגל, וכן היעדר אכיפה על המדרכות, הובילה העירייה להענקת סמכויות אכיפה נרחבות לפקחים העירוניים במסגרת חקיקה ייעודית שתאפשר אכיפה הרתעתית ללא פשרות".

היעד הבא של עיריית תל אביב הוא הסדרת הדו-גלגליים החשמליים השיתופיים, שתחל ב-1 באוגוסט. השבוע פרסמה העירייה קול קורא לחברות הכלים הזעירים השיתופיים להגשת בקשה להיתר הפעלה לחצי שנה ברחבי העיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully