בת ערובה מחולצת מבית הספר בבסלאן, רוסיה, ספטמבר 2014. GettyImages
בת ערובה מחולצת מבית הספר בבסלאן, רוסיה, ספטמבר 2014/GettyImages

עם טנקים ולהביורים: כשמבצע החילוץ הרוסי הסתיים בטבח בבית ספר

כ-1,200 בני ערובה הוחזקו במשך שלושה ימים על ידי מורדים צ'צ'נים באולם ספורט בבסלאן לפני 14 שנה, עד שניתן האות לשימוש באש. התוצאה - מרחץ דמים שבו נרצחו 331 איש והרבה שאלות ותיאוריות שלא נפתרו עד היום

שלושה ימי משבר הגיעו לסיומם האלים לפני 14 שנה, כשכוחות רוסיים הסתערו על בית ספר שבו הוחזקו מאות תלמידים ומורים על ידי חמושים צ'צ'נים. גם כיום, שאלות רבות נותרו בנוגע לפיגוע הקטלני ביותר במדינה בעת המודרנית.

ב-1 בספטמבר 2004 השתלטה קבוצה של טרוריסטים, בהם גם נשים על בית הספר מספר 1 בבסלאן, שברפובליקת צפון אוסטיה-אלניה שם ציינו מאות אנשים את תחילת שנים הלימודים. הם הסתננו דרך משאית מוסווית, ירדו ממנה והחלו לירות לכל עבר. רק חלק קטן מהנוכחים הצליחו לברוח בעוד שאחרים נהרגו, אך מרביתם - כ-1,200 איש - הובלו לאולם הספורט של בית הספר, שמולכד במטענים.

החוטפים, שמנו יותר מ-30 איש, דרשו את נסיגת הכוחות הרוסיים מהרפובליקה שבצפון הקווקז, שנחרבה במלחמת הנגד של ולדימיר פוטין, אחרי התבוסה המשפילה שנחל בוריס ילצין במלחמה הראשונה.

בני ערובה באולם בית ספר בעיר בסלאן, רוסיה, ספטמבר 2004. AP
המחבלים מלכדו את האולם בני הערובה בבסלאן/AP

אחרי שיחות בין הצדדים שנמשכו יומיים, נכשל המשא ומתן וניתן האות השנוי במחלוקת לשימוש בכוח כדי לסיים את המצור. פיצוץ בתוך המכון שבו הוחזקו בני הערובה, שככל הנראה נגרם בשוגג, הרג ופצע חלק מהשבויים עם התמוטטות האולם.

הכוחות הרוסיים השתמשו בטנקים, להביורים ובכלי נשק כבדים אחרים נגד החוטפים, שהעבירו בני ערובה למזנון בית הספר והשתמשו בהם כמגנים אנושיים.

בסך הכול, נהרגו 331 בני אדם במהלך שלושת ימי המצור, 186 מהם היו ילדים. עוד 700 אנשים נוספים נפצעו. הרשויות הרוסיות טענו כי היו בסך הכול 32 טרוריסטים, כולם פרט לאחד נהרגו.

לוח של קורבנות הטבח בבית ספר בעיר בסלאן מוצג בסנט פטרסבורג, רוסיה, 2012. AP
מניין הקורבנות גרם לזעם ולביקורת. תמונות ההרוגים מוצגות בסנט פטרסבורג/AP

מניין ההרוגים הגבוה עורר ביקורת וזעם. תושבים בעיר האשימו את כוחות הביטחון בטיפול כושל במשבר, ואמרו כי תכנית החילוץ תוכננה בצורה רעה וכללה שימוש מופרז בכוח.

הם אמרו כי פוטין ובכירים אחרים התעלמו ממידע מודיעני על תכנון לקיחת בני ערובה בתסריט דומה. איש לא הועמד לדין, והמשפחות דרשו צדק. הן פנו לבית הדין האירופי לזכויות אדם, שפסק בשנה שעברה כי מוסקבה נכשלה בטיפול במצור. היא הואשמה בכך שלא הצליחה למנוע מהחמושים להיפגש ולנסוע לבסלאן ביום המקפה ולא הגבירה את אבטחת בית הספר או הזהירה את הציבור מפני האיום הממשמש. הוא פסק כי על רוסיה לשלם 2.9 מיליון אירו פיצויים למשפחות.

בת ערובה שחולצה מבית הספר בבסלאן, רוסיה, ספטמבר 2004. EPA, מערכת וואלה! NEWS
חטופה שחולצה מבית הספר בבסלאן/מערכת וואלה! NEWS, EPA

אחרים אמרו כי לא היה זה רק כישלון של כוחות הביטחון, אלא שהיה להם יד בדבר. אחד מהם היה סוכן הקג"ב לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו, שהטיל על פוטין ועל עמיתיו לשעבר בשירות גם את האחריות על סדרת הפיצוצים במבני מגורים במוסקבה ובערים אחרות בתחילת שנות ה-2000.

היו אלו הפיגועים האלו ששימשו את פוטין לצאת למלחמה השנייה בצ'צ'ניה, שבה הצליח להחזיר חלק מהכבוד האבוד של רוסיה אחרי המלחמה הראשונה.

בגלותו בבריטניה, הורעל ליטוויננקו למוות ב-2006 אחרי שנחשף לחומר הרדיואקטיבי פולוניום 210. ועדת חקירה בממלכה קבעה כי הוא נרצח בהוראת פוטין.

באותה שנה, נשלח למאסר עולם נורפשי קולייב, השורד האחרון מהשתלטות על בית הספר בבסלאן. הוא מת בפיצוץ בנסיבות מסתוריות כעבור זמן קצר.

(עדכון ראשון 13:35)

קרובי הקורבנות מחזיקים כרזה עם תמונות 334 הנספים במשבר בני הערובה בבסלאן. רויטרס
קרובי ההרוגים בבסלאן עם שלט לזכר הקורבנות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully