וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך לא נגיע שוב לקלפי בעוד שנתיים

31.12.2014 / 16:00

המאמץ להגדיל את שיעור ההצבעה הוא חשוב אך גם הממשלה הבאה לא תסיים את הקדנציה עד שלא תשונה שיטת הבחירות בישראל. אימוץ, אף חלקי, של השיטה האמריקאית ימנע זרימת קולות למפלגות אופנה ברות חלוף

מדינות דמוקרטיות חוגגות את שיטת הממשל שלהן ביום הבחירות. יום זה נקבע גם כיום שבתון בישראל על מנת לעודד את האזרחים להצביע עבור ההנהגה ולהשפיע על הדרך. לקראת הבחירות הקרובות שיתקיימו ב-17 במרץ, שנתיים ושמונה חודשים לפני מועדן החוקי, קוראים הפוליטיקאים לציבור לממש את זכותו ולצאת לקלפיות. הם טוענים שהפעם אלו בחירות גורליות ולכן אסור להפקירן לקבוצות השוליים מימין ומשמאל.

המאמץ להגדיל את שיעור ההצבעה, שנמצא בשנים האחרונות במגמת ירידה, הוא מאמץ ראוי – אך האם תוצאות הבחירות ישנו את המציאות הפוליטית בישראל? האם הממשלה הבאה שתיבחר תוכל באמת להתוות דרך ולמשול קדנציה מלאה? אין כל ערובה כי הממשלה הבאה שתיבחר תייצג את האינטרסים של הרוב הבוחר ותקבע סדר עדיפויות לאומי ולא סקטוריאלי.

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

ספירת פתקי ההצבעה של המעטפות הכפולות בוועדת הבחירות המרכזית, ירושלים, 24 ינואר 2013. עומר מירון
"לקראת הבחירות הקרובות שיתקיימו ב- 13 במרץ, שנתיים ושמונה חודשים לפני מועדן החוקי, קוראים הפוליטיקאים לציבור לממש את זכותו ולצאת לקלפיות". ספירת פתקי הצבעה בבחירות 2013/עומר מירון

החברה הישראלית משוסעת ומפולגת ומצביעה לפי דפוסים שבטיים. השיטה הקואליציונית מחמירה את הפלגנות ומונעת יציבות ומשילות. במציאות של ריבוי המפלגות, צומחות מדי בחירות מפלגות אופנה המכנות עצמן כמפלגות מרכז כאשר למעשה הן מפלגות ללא אידיאולוגיה שחבריהן סרים למרותו האבסולוטית של המנהיג.

עד שלא ישונו שיטת הממשל ושיטת הבחירות בישראל, אנו נידונים לחוסר יציבות פוליטית ולהקדמת בחירות כרונית. ללא כל קשר לתוצאות הבחירות במרץ הקרוב, גם הממשלה הזאת לא תסיים את ימיה.

השינוי הרדיקלי ביותר יהיה מעבר לשיטה נשיאותית, כמו בארה"ב, המגבילה את כהונת הנשיא לשתי קדנציות, בחירה ישירה בחברי קונגרס לפי אזורי בחירה ומינוי חברי קבינט מקצועיים שאינם נבחרי ציבור. כך מתקיימת הפרדת רשויות מלאה. השיטה האמריקאית מאפשרת יציבות פוליטית מקסימלית במשילות אפקטיבית. אין צורך לאמץ במלואה את השיטה אמריקאית בכדי להגביר את היעילות והשקיפות השלטונית בארץ, גם רפורמות ושינויים קלים יספיקו – למשל, חקיקת חוק המחייב את נשיא המדינה להטיל על ראש המפלגה שזכתה במספר המנדטים הגדול ביותר להרכיב את הממשלה. חוק כזה ימנע סחטנות פוליטית ויעודד הרכבת גושים גדולים עוד בטרם הבחירות. אפשרות נוספת היא, הענקת "בונוס מנדטים" למפלגה הגדולה באופן יחסי על החשבון יתר המפלגות, כפי שנהוג ביוון. כמובן שאין שיטה מושלמת, אך שינויים מסוג זה עשויים לצמצם את הבעיות בממשל ולאפשר בחירה אמיתית בין ימין לשמאל, וימנעו את סחיפת הקולות לעבר מפלגות אופנה זמניות.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully