נדחה אישור הקריטריונים לדיור מוזל בקבינט הדיור

(עדכון) - בפתיחת הדיון בקבינט הדיור היום העלה השר סילבן שלום את נושא הפריפריה ותקף את השרים על כך שהתוכנית מתמקדת באזור המרכז

קבינט הדיור המיוחד בראשותו של שר האוצר, יאיר לפיד, התכנס היום (ב') בפעם השנייה. לאחר שבישיבה הקודמת אישר הקבינט את הקמתו של מטה הדיור הלאומי שיקדם בנייה אלפי דירות להשכרה לטווח דנו היום בקבינט על סעיפי תוכנית הדיור הלאומית שפורסמה רק בסוף השבוע שעבר.

בסופו של הדיון השני בקבינט הדיון לא התקבלה הכרעה בנוגע לקריטריונים לזכאות לדיור בר השגה במחיר מוזל. טרם ההצבעה התפתח דיון בנוגע לקריטריונים, בעיקר על רקע הקריטריון המתייחס למיצוי כושר השתכרות. בעקבות הדיון הוחלט לדחות את הדיון בהם לישיבה הבאה בעוד שבועיים.

בעקבות אי ההסכמה לא תוכל המדינה לענות לצו על תנאי שהוציא בג"צ, של גופים חברתיים ושל ח"כ פאינה קירשנבאום ועיריית רעננה, לפיו הממשלה חייבת לדון בקריטריונים שהעביר שר השיכון הקודם אריאל אטיאס, שבמרכזם ותק שנות נישואין והם לא כללו תנאי סף או תיעדוף של מיצוי כושר השתכרות. המדינה אמורה לענות לבג"צ ב-6 בחודש זה, וזאת אחרי שבג"צ כבר אישר דחייה אחת, אולם היעדר ההסכמה בקבינט יחייב את הפרקליטות לבקש מבג"צ אורכה נוספת לגיבוש עמדת המדינה בקשר לקריטריונים.

בין הסעיפים שלא אושרו במסגרת ישיבת הקבינט ניתן למצוא גם את הסעיף המתייחס להפחתת עלויות הבנייה באמצעות ייעול הרגולציה, היטל עיכוב בנייה על קבלנים שאינם בונים על קרקעות שבידיהם, תיקון החוק להליכי תכנון ובנייה והאצת הבנייה למגורים (וד"לים), וקידום פעילות הממשלה והמגזר הפרטי לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. בנוסף, הסעיף העוסק בתיקון לחוק מקרקעי הציבור כלל לא עלה לדיון בישיבה הנוכחית.

תוכנית הדיור הלאומית כוללת שלל סעיפים שבין השאר מתייחסים להגדלת סמכויות הוד"לים, קביעת יעדי שיווק קרקע לרשות מקרקעיי ישראל ולמינהל התכנון, וקידום פרויקטים בהתחדשות עירונית ועוד.

שר הפנים גדעון סער הודיע, כי הוא דורש לקבל לידיו את האחריות המלאה להעברת תיקונים לחוק התכנון והבנייה, ככל שיידרשו.

הדיון בקבינט שהחל בשעה 12:00 נפתח בהצגת התוכנית על ידי ראובן קוגן, סגן ראש אגף תקציבים באוצר, בינת שוורץ ראש מינהל התכנון ומנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, דיבר בפתח הישיבה ואמר: "צריכים להגדיל את ההיצע, עבדנו על זה בשנה האחרונה יחד עם כל הגורמים. המטרה שלנו היא להגדיל את ההיצע ואנחנו מתמקדים באזורי הביקוש, היכן שיש את הלחץ הגדול ביותר של עליית המחירים. לא נזניח את הפריפרייה. גם שם נטפל".

עוד בפתיחת הדיון, העלה השר סילבן שלום את נושא הפריפרייה ותקף את השרים על כך שהתוכנית מתמקדת באזור המרכז. זאת, בין היתר, על רקע הדיון הסוער שהתקיים הבוקר בועדת הכלכלה של הכנסת שעסק בביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה ביישובי הפריפרייה. "אם קובעים שאזורי העדיפות הם במרכז התוצאה תהיה שלא יבנו בנגב. אם מחייבים לבנות רק במרכז ובמספרים גדולים זה יפגע בבנייה במקומות אחרים".

בתגובה לדבריו נאמר בישיבה כי בישיבת הקבינט הבאה תעלה הצעה המתמקדת גם באזורים אלו ולא רק באזורי הביקוש במרכז הארץ במקביל והוחלט כי בישיבה הבאה יוגש פרק מיוחד נוסף שיתמקד בנגב ובגליל כתוספת לתוכנית הדיור.

שר השיכון אורי אריאל התייחס לתוכנית הדיור הלאומית ואמר: "רוב הדברים מוסכמים לעניות דעתי. הושקעה בתוכנית עבודה רבה. ישבו איתנו פעמים רבות על סעיפים שונים, חלקם קיבלנו וחלקם לא. המצב מחייב שינוי דרסטי. אני מציע להצביע על הסעיפים המוסכמים ועל מה שאין לו הסכמה יידחה הדיון לעוד שבועיים כדי להגיע להסכמות".

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, הביע התנגדות לסעיף בתוכנית הדיור המתייחס לנושא התקנים והרגולצייה. והוסיף: "לא תקין שמגשים לנו הצעות כל כך מורכבות ומפורטות כשהגורמים המקצועיים במשרדים השונים לא יכולים לעבור עליהם. השינויים נמצאים בפרטים הקטנים".

כזכור, כפי שפורסם ב"גלובס" מוקדם יותר היום ארגוני סביבה והמועצה הישראלית לבנייה ירוקה הביעו הסתייגויות מסעיף זה ודרשו לשנותו.

יו"ר קבינט הדיור שר האוצר, יאיר לפיד: "התוכנית הממשלתית שאישר הקבינט היום היא חשובה, אך המפתח האמיתי לפתרון בעיית הדיור בישראל היא התוכנית הלאומית לדיור, שתביא לבנייתן של 150,000 יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך בעשור הקרוב. אנחנו מובילים שינוי. מצבו של שוק הדיור בישראל חייב להשתנות. כדי לעשות זאת יש לשנות סדרי עולם". עוד הוסיף לפיד כי במסגרת הפרויקט הלאומי, אשר 20% מיחידות הדיור בו ייוחדו לאוכלוסיות מועדפות ו-5% נוספים לדיור הציבורי, יוקצו גם 1,000 דירות בכל עיר מרכזית לטובת דיור לסטודנטים. לפיד התייחס בדבריו גם לדיור הציבורי בישראל והביע את התנגדותו להפסקת מכירת הדירות הדיור הציבורי לדיירים.

שר הפנים, גדעון סער, הודיע בישיבת הקבינט כי בכוונתו להוביל תיקוני חקיקה שיתרמו להגדלת המלאי התכנוני של יחידות דיור ובכך להאיץ את קצב הבנייה והורדת מחירי הדיור. בין היתר בהתאם להחלטות שאושרו בקבינט יוביל השר תיקוני חקיקה לעידוד הבנייה להשכרה ארוכת טווח באמצעות מתן סמכויות לוועדות מקומיות להגדלת אחוזי הבנייה ותוספת לשטחי מסחר בקרקעות המדינה במגרשים שישמשו להשכרה ארוכת טווח. עוד יוביל השר תיקוני חקיקה שיעודדו פרויקטים בהתחדשות עירונית. השר סער אמר כי "יש להמשיך לפעול בכיוון הגדלת המלאי התכנוני במסגרת המאמץ הממשלתי להוריד את מחירי הדיור ו'לצנן את שוק הנדל"ן".

עוד הציג השר סער את היערכות משרד הפנים ליישום הפרויקט הלאומי להעתקת מחנות צה"ל ממרכזי הביקוש לפריפריה ואמר כי "התכנית תתרום לשגשוג ופיתוח הפריפריה בכלל והנגב בפרט, לצד שימוש יעיל יותר בקרקע באזורי הביקוש". השר הודיע על כוונתו להגיש בתוך זמן קצר תיקונים משמעותיים בחוק התכנון והבנייה במטרה להפחית את הריכוזיות ולהאיץ את לוחות הזמנים לאישור תכניות ולמתן היתרי בנייה.