הבוס שלכם עומד להפוך לאבא? תתפללו שתיוולד לו בת

לפי מחקר חדש, מנהלים שהופכים לאבות לבנים פוגעים בשכר הכפופים להם - ואבות לבנות דווקא משפרים אותו

חג הפסח מתקרב. סביר מאוד להניח שהבוס שלכם יביא באחד מימי החופש של החג את אחד מילדיו למקום העבודה, ואתם תזכו לראות את הצד האבהי/האימהי שלו. הורות, וזה לא סוד, בדרך כלל משנה אנשים. יש האומרים כי היא משנה את סדר העדיפויות של הורים טריים, את סולם הערכים שלהם ואת האופן שבו הם מתייחסים לכסף (בעיקר אם הם נמנים עם מעמד הביניים).

ובכן, מחקר חדש טוען כי להורות, בעיקר לאבהות ראשונה, יש השלכות די משמעותיות על השכר של העובדים שכפופים לאותו אב טרי, על אחת כמה וכמה כשזה מכהן כמנכ"ל. נשמע מעט מופרך? ובכן, אל תמהרו לשפוט. תחת הכותרת "הורות וסגנון ניהולי: כיצד ילדיו של מנכ"ל גבר משפיעים על השכר של עובדיו", פורסם באחרונה מחקר מקיף שכתבו שלושה פרופסורים: מייקל דהל מאוניברסיטת אלבורג שבדנמרק; כריסטיאן דסו מאוניברסיטת מרילנד שבארה"ב ודיוויד גדיס מאוניברסיטת קולומביה שבמנהטן, ניו יורק.

השלושה טוענים במחקר כי המעבר להורות של מנכ"ל גבר הוא בעל השפעה מכרעת על סולם ערכיו, וכפועל יוצא על האופן שבו הוא מתגמל את עובדיו. המחקר מתבסס על נתוני שכר של עובדים ומנכ"לים גברים ב-10,655 חברות דניות במגזר הפרטי בין השנים 1996-2006.

אבות נדיבים פחות

ולאילו מסקנות הגיעו השלושה? ובכן, הראשונה היא שמנכ"ל גבר מתגמל את עובדיו הרבה פחות בנדיבות לאחר שהוא הופך לאב, ולאו דווקא רק בפעם הראשונה; השנייה - שללידה של בת יש השפעה שלילית פחותה על שכר עובדי המנכ"ל מלידה של בן, ויש לה השפעה חיובית אם אותה בת היא הילד הראשון של המנכ"ל; השלישית - שכר של נשים מושפע פחות לרעה משכר של גברים, לאחר שנולד למנכ"ל ילד ראשון, ואף מושפע לטובה מלידת ילד ראשון, ולא משנה מאיזה מין.

לטענת שלושת הכותבים, המחקר לעיל מבוסס על שתי הנחות יסוד: הראשונה, ערכיו של מנכ"ל גבר משפיעים על מדיניות התגמולים של הארגון שלו, והשנייה, ערכיו מושפעים מהיותו אב, ומשתנים בהתאם למין של ילדיו. "מעבר לאבהות משפיע על ערכיו של מנכ"ל מכיוון שמדובר באחד האירועים החשובים בחייו של גבר", נכתב במחקר. "הגבר מבין שהוא צריך לדאוג לדור הבא, ושתפקידו בחברה משתנה לאחר שהוא הופך לאבא, וזאת במקביל לעובדה שהגבר הוא בד"כ המפרנס העיקרי של משפחתו".

זו למעשה התחלת ההסבר של השלושה למסקנה הראשונה לעיל. "הורות טומנת בחובה מעמסה כלכלית, ולכן הגיוני שמנכ"ל גבר, שנולד לו ילד - ראשון או נוסף - יעדיף לדאוג קודם כול לשכרו שלו, ולעתים על חשבון שכר עובדיו, וזאת על ידי הורדת השכר שלהם או מתן העלאות שכר פחות נדיבות".

מסקנה ראשונה זו הרבה יותר מתקבלת על הדעת, וזאת בשונה משתי האחרות שלהן נדרש הסבר הרבה יותר פרטני.

"ניתן להבחין בהבדל שיש בין היחס של אב לבתו לבין היחס של אב לבנו. למין הילד יש השפעה על ערכיו של האב", נכתב במחקר בניסיון להסביר את המסקנה השנייה. "מחקרים מראים כי יש קרבה גדולה יותר בין אב לבתו מאשר בין אב לבנו. לאב תמיד קל וטבעי יותר לתקשר עם בתו מאשר עם בנו, ולכן קל לו יותר לטפח בת מאשר בן. כמו כן, ערכים לא עוברים רק מהורה לילד אלא גם בכיוון ההפוך, ואבות לבנות נוטים לאמץ מהן ערכים ותפיסות עולם נשיים יותר, וזה בעיקר אומר הרבה יותר דאגה לזולת. לכן, מנכ"ל גבר שהופך לאב לבת עשוי לפתח רגישות גבוהה יותר לרווחת עובדיו, כולל רווחה כלכלית, וכפועל יוצא - כשהוא הופך לאב לבת, לפגוע פחות בשכר עובדיו ואולי אפילו לשפר אותו".

ומה לגבי המסקנה השלישית והאחרונה? "כאשר למנכ"ל נולד ילד, הוא מסתכל אחרת על אשתו ועל המין הנשי באופן כללי", נכתב במחקר. "הוא נוטה לתת לאשתו יותר קרדיט על חלקה בגידול הילדים, לייחס לה את ההצלחות שלהם ופחות לייחס לה את הכישלונות שלהם. לכן הוא עשוי לתגמל את הנשים שעובדות תחתיו ביתר נדיבות לעומת הגברים שעובדים תחתיו".

מהנתונים המספריים של המחקר עולה כי כאשר למנכ"ל נולד ילד, ולאו דווקא ראשון, שכר עובדיו יורד בשיעור שנתי ממוצע של 0.2% (מסקנה ראשונה). כאשר הוולד הוא בן, הירידה היא חדה יותר - 0.4% - ואילו כאשר הוולד הוא בת, אין שינוי בשכר (מסקנה שנייה). במקרה שאותה בת היא הילד הראשון של המנכ"ל, אזי שכר הנשים שעובדות תחתיו עולה בממוצע שנתי של 1.1%, ואילו שכר הגברים עולה בממוצע שנתי של 0.6%. במקרה שנולד למנכ"ל בן, ולאו דווקא ראשון, שכר הנשים יורד בממוצע שנתי של 0.4% ואילו שכר הגברים יורד בממוצע שנתי של 0.5%. כמו כן, כאשר הילד הראשון הוא בן, שכר הנשים עולה ב-0.8% - הרבה יותר מזה של הגברים.

במילים אחרות, אם המנכ"ל שלכם הוא גבר והוא עומד להפוך לאבא בפעם הראשונה - תתפללו שתיוולד לו ילדה. ואם אתם נמנים עם המין הגברי, תשכחו מהעלאת שכר נדיבה, ולא משנה מה נולד לאותו מנכ"ל וכמה ילדים כבר יש לו.