וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טורקיה ביקשה מבכירי חמאס לעזוב את שטחה אחרי המתקפה

עודכן לאחרונה: 23.10.2023 / 15:24

לפי האתר אל-מוניטור, אנקרה מנסה לאזן בין תמיכתה בסוגייה הפלסטינית לבין רצונה להימנע להיקשר לטבח בנגב המערבי. גורם פלסטיני אמר כי חמאס וארגונים אחרים מאוכזבים מעמדתה של טורקיה, שאפילו לא זימנה את שגריר ישראל לשיחת נזיפה

בווידאו: בכירי חמאס בתפילת הודיה על הניצחון/מערכת וואלה!

טורקיה ביקשה "בנימוס" ממנהיגי חמאס, בהם אסמאעיל הנייה, לעזוב את שטחה בעקבות מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר - כך דיווח האתר האמריקני אל-מוניטור. לפי הדיווח, באנקרה לא רצו להיתפס כמי שמזדהים עם המתקפה, וביקשו מבכירי ההנהגה המדינית של חמאס לעזוב שתועדו מתפללים תפילת "הודיה" על המתקפה בעת ששהו במדינה.

לפי הדיווח, טורקיה מנסה לבסס בזהירות את עמדתה תוך שמירה על תמיכתה בסוגייה הפלסטינית תוך צינון הקשרים עם חמאס וניסיון להימנע מעימות חדש עם ישראל. רק בחודש שעבר נפגש נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק והזמין אותו לבקר באנקרה, אחרי שנים של נתק ביחסים בין המדינות.

ארדואן, שבשנים האחרונות פועל להתפייסות עם המדינות הרבות באזור שעמן הסתכסך לאורך השנים, נתפס במערב כמי שיכול להפעיל לחץ על חמאס בכל הנוגע לנושא האזרחים החטופים. נשיא טורקיה אמנם החריף את הרטוריקה שלו כלפי ישראל, ואף האשים אותה ב"רצח עם" ברצועת עזה, אך הוא נמנע מאיומים קשים יותר שנהג להשמיע בעבר. הפלסטינים ציפו ליותר.

"הארגונים הפלסטיניים, כולל חמאס, לא היו מרוצים מעמדתה של טורקיה. הצהרותיו נתפסות כבלתי מספקות. הם אפילו לא זימנו את שגריר ישראל במשרד החוץ", אמר מקור פלסטיני לאל-מוניטור.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפגישה בארמון הנשיאות באנקרה, 26 ביולי 2023. רויטרס
ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפגישה בארמון הנשיאות באנקרה, 26 ביולי 2023/רויטרס

לדברי שני מקורות ששוחחו עם אל-מוניטור, אנקרה ביקשה מהנייה ופמלייתו לעזוב את טורקיה, ולא הייתה מוכנה להיראות כמי שעדיין מגנה על חמאס לאחר הפגיעה באזרחים ישראלים. הנייה, כמו מנהיגי חמאס אחרים, אינו חי בעזה כבר שנים ארוכות והוא מחלק את זמנו בין קטאר לטורקיה.

בנוסף לכך, דווח שאנקרה כעסה גם על דברים שאמר סאלח אל-עארורי, סגנו של הנייה, לרשת אל-ג'זירה באותו יום. עארורי התרברב כי חמאס תפס מספיק חיילים ישראלים כדי לאלץ את ישראל לשחרר את כל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא שלו, וכי הארגון ימשיך להילחם.

בראיון לערוץ הטלוויזיה הטורקי "האבר טורק" בשבוע שעבר רמז חאלד משעל, בכיר נוסף בחמאס, כי הארגון מצפה לתמיכה משמעותית יותר מצד אנקרה. "יש לי כבוד גדול לטורקיה. טורקיה צריכה לומר לישראל לעצור", אמר.

בדיווח צוין כי ייתכן שאנקרה אינה רואה את התקררות היחסים הנוכחית כבלתי הפיכה, וייתכן שמנהיגי חמאס לא ימחו בפומבי על גירושם השקט בתקווה שדלתה של טורקיה תישאר פתוחה בפניהם בעתיד.
עם זאת, אנקרה לא צפויה להקשיח את עמדתה כלפי חמאס כפי ששותפותיה המערביות היו רוצות.

"מכיוון שהמערביים מגדירים את חמאס כארגון טרור, הם מעריכים את כל פעולותיו במסגרת הטרור. אנחנו, מצדנו, אומרים שאף גורם לא צריך לפגוע באזרחים", אמר בשבוע שעבר שר החוץ של טורקיה, האקן פידאן.

עוד בוואלה!

הדילמה של איראן: "להפקיר" את חמאס או לסכן את יציבות המשטר

לכתבה המלאה
מפגינים מביעים סולידריות עם הפלסטינים באיסטנבול. 23 באוקטובר 2023. רויטרס
מפגינים מביעים סולידריות עם הפלסטינים באיסטנבול. 23 באוקטובר 2023/רויטרס

ארדואן שוחח בטלפון עם הנייה ביום שבת על מאמציה של אנקרה לקדם הפסקת אש, להכנסת סיוע הומניטרי לעזה ולטיפול אפשרי בפצועים בטורקיה. בשלב זה, נראה שלטורקיה יש פחות השפעה על מאמצי התיווך לשחרור חטופים, שמרוכזים בעיקר בידיה של קטאר, שתיווכה לשחרורן של שתי החטופות הראשונות ביום שישי.

לדברי המקור הפלסטיני ששוחח עם אל-מוניטור, הלחץ על אנקרה לנתק את הקשרים עם חמאס מגיע בעיקר מארצות הברית ולא מישראל. ארדואן, מצדו, עשוי לנסות לגרוף נקודות בתוך גורם מתווך כפי שעשה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה כששמר על קשרים קרובים הן עם מוסקבה והן עם קייב ותיווך ביניהן בכמה הסכמים לחילופי שבויים וביצוא החיטה מנמלי הים השחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully