HEADER: רחפן בשמי עוטף עזה השרופה/אתר רשמי

אלף להבות

12.7.2018 / 11:30

דמיינו מצב שבו פארק הירקון נשרף כליל. או באר שבע. 32 אלף דונם נשרפו בעוטף עזה, שטח המקביל למחצית מגודלן של הערים הגדולות, או של הכנרת. צחנת העשן חונקת את התושבים בלילות, שלאחר שנים של ירי - שוב מרגישים מופקרים | מיוחד

מניין השריפות בעוטף עזה הגיע היום לשיא עגום חדש: אלף שריפות בשלושה חודשים כתוצאה מעפיפוני התבערה. יותר מ-32 אלף דונמים של שטחים חקלאיים, יערות ושמורות טבע עלו באש. מאות כבאים, עשרות רבש"צים שהפכו בעל כורחם לכבאים, אנשי קק"ל ורשות הטבע והגנים - כולם התגייסו לכבות את השריפות - אבל האש לא פוסקת. הדרום בלהבות.

זה החל לפני שלושה חודשים, בצורה כמעט ספונטנית. עפיפוני התבערה נשלחו לעבר שדות עוטף עזה. התושבים היו בטוחים כי מדובר בתופעה חולפת, עניין לא רציני. אנשי הצבא גם הם הקלו ראש עם מעופם של העפיפונים הראשונים. אך התושבים הבינו כי השריפות לא הולכות להיעלם. הצבא אמנם החל לעבוד במרץ על מציאת פתרונות לאיום האש, אך ההצלחה חלקית. כמעט כל קיבוץ או יישוב בעוטף עזה חווה את הלהבות הבלתי פוסקות.

צילום: רויטרס, צלמי וואלה!NEWS, רחפן: דודי מודן, עריכה: תומר לוי

רק אתמול, 600 דונמים של שמורת הטבע גברעם - עלו באש. האש כילתה 2,000 דונמים בשמורה בחודשיים האחרונים. ביער בארי, שם חוגגים "דרום אדום" בכל סופו של חורף - 4,000 דונמים. ביער כיסופים הלהבות כילו 4,700 דונמים. בשמורת הטבע בנחל הבשור - 5,000. מאות בעלי חיים נשרפו בשמורות הטבע והיערות, אלפים נמלטו. יחלפו שנים ארוכות לפני שניתן יהיה לשקם את החורשות והשמורות, ואת מרקם החיים העדין בהן.

אם בעבר היו מגיעים לעוטף עזה מטיילים רבים כדי לראות את נופי הפריחה עוצרי הנשימה - היום מסתפקים בעוטף בתיירות שריפות, באומדן הנזק.

למה מקביל השטח שנשרף בעוטף עזה?

"איך אפשר להשלים עם השדות השרופים? איך אפשר להפוך את זה לשגרה?"

אלף השריפות התפשטו בכל רחבי הדרום: מהמועצות האזוריות שדות נגב, אשכול, שער הנגב ומרחבים ועד הערים נתיבות ואופקים. כמעט בכל יער ושמורה נמצאים כבאים ואנשי קק"ל בכוננות, אליהם מצטרפים עשרות מתנדבים שעוזרים בזיהוי העפיפונים ובכיבוי השריפות. "אנחנו לא רואים את הסוף, השריפות משתוללות ואין פתרון, לצערי חברי הכנסת והממשלה, כבר התרגלו לעניין הזה, זה הפך לשגרה לראות שדות שרופים", אמר אחד התושבים בעוטף.

במפה שיצר האנליסט הראל דן ניתן לראות את מוקדי הבערה בכל רחבי העוטף. האש, שהחלה תחילה בשדות הסמוכים לגדר הרצועה, החלה מתפשטת גם לעבר ערי העוטף. אין נקודה חסינה בגזרה, שנצבעת אט אט בשחור.

מפת מוקדי השריפות המתעדכנת (צילום: הראל דן, אנליסט GIS וחישה מרחוק)

השטח שנשרף בעוטף עזה, מוערך בין 32 אלף ל-35 אלף דונמים. זהו שטח המהווה יותר ממחצית משטחה של תל אביב, דומה לשטחה של באר שבע, פי עשר מפארק הירקון. כרבע מאגם הכנרת. שטח ששימש לגידולים חקלאיים - והפך בתוך שלושה חודשים לאדמה חרוכה.

לפני כשבועיים דיווחו אנשי רשות הטבע והגנים על נזקים כלכליים בשמורות הטבע של כחמישה מיליון וחצי שקלים, מאז היו עוד מספר שריפות בשמורות הטבע והנזק גדל במיליונים נוספים כדי לשקם את שמורות הטבע. לרשות המיסים הגיעו כ-120 תביעות של חקלאים על נזקים שהסכומים בהם מגיעים ל-12 מיליון.

נזק בלתי הפיך למרקם החיים העדין בשמורות הטבע

פעילות של כבאים בשריפות בעוטף עזה, נתיבות. ניב אהרונסון
פעילות של כבאים בשריפות בעוטף עזה, נתיבות/ניב אהרונסון
"הכי קשה זה הריח בלילה. עולים גלים של ריחות שרופים. אנחנו מוקפים בזה"

זו לא הפעם הראשונה שתושבי העוטף מרגישים מופקרים. אחרי שנים של ירי מרצועת עזה, שלושה מבצעים רחבים של צה"ל - כעת הם נאלצים להשלים עם מציאות חדשה שנכפתה עליהם. "הכל נשרף סביבנו", הם אומרים. "ושום דבר לא נעשה בנידון".

"להיות תושב עוטף עזה זה כבר כמה שנים, לא הדבר הכי נעים שיש, כל כמה שנים פטנט חדש של השכנים שלנו, ואנחנו סובלים מהתעלמות, עכשיו אנחנו מדברים על השריפות שהכמות פה היא בלתי אפשרית. אנחנו זועקים לעזרה", מספר אחד התושבים. "אתה יוצא בבוקר מהבית וכל מקום שאתה נוסע בו בכביש 232 אתה רואה רק שחור. את טיולי השבת באזור כבר הפסקנו כי הכל שרוף, זה מחזה קשה, ומראה מזעזע".

"הכי קשה זה הריח בלילה" סיפרה שרון קלדרון, תושבת קיבוץ סופה. "עולים גלים של ריחות שרופים, מכל שטח אפשרי באזור, אנחנו מוקפים בזה, התחושה היא שאנחנו לבד. נלחמים על הבית שלנו לבד, מתעלמים מאתנו, כאילו לא קיימים, אנחנו הקו ששומר על המדינה וכאילו אנחנו לא קיימים".

נתוני שריפות. עיבוד תמונה
נתוני שריפות/עיבוד תמונה

לדברי עופר ליברמן, מנהל גידולי השדה בקיבוץ ניר עם, "התחושה היא שלצערנו, מקבלי ההחלטות לא כל כך מבינים את גודל הבעיה, רק אצלנו היו יותר ממאה שריפות. הם חושבים שזה שום דבר, זה לא דבר נורמלי לחיות עם השריפות, נשרפים שטחים חקלאים, שמורות טבע, חורשות, ולא נראה באופק פתרון, זה לא ירד בכמויות".

השריפות גם הגיעו לאזור למכללת ספיר. שריפה גדולה שפרצה שם לפני כחודש וחצי, הכניסה למתח וחרדות את הסטודנטים במקום, "זה היה מפחיד, את רואה את האש מתקרבת אלייך ואינך יכול לעשות כלום".

מטוס כיבוי פועל בשריפה בנחל הבשור, 6 ביולי 2018. גלעד גבאי, רשות הטבע והגנים
מאמצי כיבוי גם מן האוויר/רשות הטבע והגנים, גלעד גבאי
שריפות בדרום- מקטע כביש 232 שנסגר קודם לכן נפתח לתנועה.
שוטרים מסיירים באזור, וכוחות כב"ה עוסקים בסיום פעולות הכיבוי, 16 ביוני 2018. דוברות המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
ניידות משטרה בקרבת שריפה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות המשטרה
שריפה בעוטף עזה בעקבות טרור העפיפונים  3 ביוני 2018. ראובן קסטרו
ריח העשן דבק בנחיריים/ראובן קסטרו
טרור העפיפונים - שריפות רבות פרצו ביער בארי וגרמו לנזקים רבים. מערכת וואלה! NEWS
הנזק המשמעותי - ליערות ולשמורות הטבע/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully