וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשובה של החרדים לבג"ץ הגיוס: חוק המגדיר לימוד תורה "ערך יסוד"

1.2.2018 / 9:10

חשיפה: לידי וואלה! NEWS הגיעה טיוטה לחוק יסוד, שמטרתו להכיר בלימוד תורה כערך יסוד במדינה. בשיחות סגורות הבהירו כי ידרשו לאשר את ההצעה בכפוף לאישור תקציב המדינה בחודש הקרוב. המהלך מגיע בתגובה לבג"ץ שקבע כי חוק הגיוס "אינו שוויוני"

צילום: "מחאת החרדים הקיצוניים", עריכה: שניר דבוש

הסיעות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, הגישו טיוטה לחוק יסוד "לימוד תורה", שמטרתה להכיר בלימוד תורה בישיבות ובכוללים כ"ערך יסוד" בתגובה לפסילת חוק הגיוס על ידי בג"ץ לפני ארבעה חודשים - כך עולה מטיוטת החוק שהגיעה לידי וואלה! NEWS. ראשי המפלגות החרדיות סבורים כי החוק יהווה תשובה לקביעת בג"ץ שלפיה "הסדר הגיוס החדש פוגע בשוויון".

בשיחות סגורות הבהירו גורמים במפלגות החרדיות כי ידרשו לאשר את הצעת החוק בכפוף לאישור תקציב המדינה שיאושר עד סוף המושב הנוכחי - בתוך חודש וחצי. בנוסח הצעת החוק שהגיע לידי וואלה! NEWS נכתב כי "לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי" ובנוסף כי "מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה". טיוטת ההצעה גובשה בשבועות האחרונים על ידי השרים יעקב ליצמן, אריה דרעי וחברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב יחד עם השר לשעבר אריאל אטיאס ומשפטנים בכירים, בהם עורך הדין יצחק מירון.

יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
"לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם". דרעי וליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

היוזמה החלה לאחר שבג"ץ פסל את החוק המאפשר פטור לתלמידי ישיבות עד 2021 - חוק שהעבירו המפלגות החרדיות בתחילת הקדנציה הנוכחית. החלטת בג"ץ התקבלה בהרכב מורחב של תשעה שופטים, עם דעת מיעוט של השופט נעם סולברג.

ההחלטה הכעיסה נציגים במפלגות החרדיות, שתקפו בחריפות את שופטי בית המשפט העליון. עקב כך, מאז פועלת ועדה קואליציונית שמגבשת את חוק הגיוס החדש, והיא ככל הנראה תתכנס פעם נוספים כשהחרדים יביאו לעיונם את נוסח חוק היסוד החדש.

סעיף נוסף בטיוטה קובע כי בעקבות ההכרה בלימוד התורה כערך, יוכלו אלה שלומדים לתורה לדחות את גיוסם לצה"ל או לשירות לאומי. "יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה למשך תקופה ארוכה כמי שמשרתים את העם היהודי, ותוכר זכותם לדחיית חובות אחרים ובהם שירות ביטחוני או לאומי. הזכות תובטח בחוק או מכוחו", נכתב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"חשיבות לימוד התורה כשירות לעם היהודי"

החרדים מקיימים בימים האחרונים התייעצויות משפטיות האם החוק הוא תשובה הולמת לפסילת בג"ץ את חוק הגיוס, אולם מדברי ההסבר להצעה נראה שהתשובה לכך חיובית. "מעבר לעובדה שערכים אלה היו ראויים לעיגון בכל מקרה", נכתב, "הבהרה זו נועדה גם לתת מענה לסוגיה שאותה ביקש בית המשפט העליון מהכנסת להסדיר. חוק היסוד נועד גם על מנת להבהיר את עמדתה של הכנסת, המעגנת בחוק יסוד את מדיניותן של כל ממשלות ישראל, ולפיה לאור מרכזיותו של ערך לימוד התורה וחשיבותו כשירות לעם היהודי - מי שמבקש להקדיש את עצמו ללימוד תורה לתקופה ממושכת יקבל דחייה מחובת שירות הביטחון המוטלת עליו".

הצעת חוק - יסוד: לימוד תורה. -, מערכת וואלה! NEWS
טיוטת הצעת חוק יסוד "לימוד תורה" שהגישו הסיעות החרדיות/מערכת וואלה! NEWS, -

בדברי ההסבר נכתב גם כי "כבר מערש הולדתו של העם היהודי היה לימוד התורה אבן היסוד לקיומה של האומה. אפילו בעתות משבר וחורבן היה לימוד התורה מפלט ומקלט לאומה". עוד נכתב כי "מאז ומעולם היו ברורים ערכם וחשיבותם של לימוד התורה ולומדי התורה. חוק היסוד מציע לעגן כראוי בחוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד תורה ואת רצונה לעודד לימוד תורה חוצה מגזרים".

הצעת החוק טרם הונחה על שולחן הכנסת. החרדים ניסו לשמור על חשאיות וטרם הציגו אותה לשותפות הקואליציוניות. בימים האחרונים היא הועברה ללשכה המשפטית בכנסת לקראת הנחתה, וגורם במפלגות החרדיות טען בשיחה עם וואלה! NEWS כי "נערכות התייעצויות אחרונות האם זה יהיה הפתרון לסוגיית הגיוס". לדבריו, "זהו הפתרון הטוב ביותר שהצלחנו לגבש, ומקווים שאם הוא אכן יקודם הוא יתקבל בהבנה על ידי כל סיעות הקואליציה, כפי שמתקבלים אצלנו חוקים אחרים שלהם".

בחודש ספטמבר נחשף בוואלה! NEWS כי ראשי הסיעות החרדיות הודיעו שיוותרו על "פסקת ההתגברות" המונעת את פסילתו העתידית של חוק הגיוס החדש בבג"ץ. זאת, בשל התנגדותו של שר האוצר משה כחלון שהצהיר כי "לא תהיה פגיעה בבית המשפט העליון". לאור כך, החרדים סברו כי הפתרון יהיה ההכרה בלימוד התורה כערך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully