וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהרשות חזרה בה: שטייניץ הנחה לחדש את אספקת החשמל לעזה

השר הורה לחדש את הזרמת החשמל לבתי הרצועה לאחר שברשות הפלסטינית הביעו נכונות לשלם עבורה. לפני 7 חודשים ביקשו ברשות להפסיק את הזרם לרצועה. החלטת השר התקבלה בתיאום עם מערכת הביטחון והיא תיכנס לתוקף כבר מחר. הוריו של החייל הדר גולדין מחו על ההחלטה

צילום: שי מכלוף

(בווידאו: משבר החשמל בעזה, יוני 2017)

שר האנרגיה יובל שטייניץ הורה להחזיר אספקת החשמל לרצועת עזה, זאת בהתאם לבקשת הרשות הפלסטינית. הנחיית השר תבוצע החל ממחר (שני) והיא התקבלה בתיאום עם מערכת הביטחון. כיום קיימים עשרה קווי מתח גבוה המובילים חשמל לרצועת עזה, המסוגלים לספק עד כ-120 מגה-וואט. עם החלטת השר, יבוצע כיוונון מחדש של הקווים והם יופעלו במלואם כבר מחר.

בחודש יוני האחרון, הרשות הפלסטינית ביקשה לצמצם את אספקת החשמל לרצועה ולהפחית את התשלום החודשי מכ-40 מיליון שקלים לכ-25 מיליון שקלים. במשרד האנרגיה ציינו כי ברשות הביעו לאחרונה נכונות לחדש את התשלום בדבר אספקת החשמל, וכעת נענה השר שטייניץ לחידושה. בהודעה שפירסם ראש הממשלה הפלסטיני רמי חמדאללה, הוא הסביר כי בקשת הרשות נועדה "להקל על סבלם של תושבי עזה ולשפר את תנאי החיים ברצועה".


לקריאה נוספת:
משבר החשמל נמשך - ובעוטף עזה מודאגים: "זה שקט מדומה"
נתניהו על משבר החשמל בעזה: "אין לנו שום כוונה בהסלמה"
בהתאם להמלצת צה"ל: הקבינט החליט לצמצם את אספקת החשמל לעזה

משבר חשמל בעזה 12 ביוני 2017. רויטרס
עלטה בבית מגורים בעזה, לפני שבעה חודשים/רויטרס

שמחה ולאה גולדין, הוריו של החייל הדר גולדין שנהרג במהלך מבצע צוק איתן וגופתו מוחזקת בעזה, מתחו ביקורת על החלטת השר. "ממשלת ישראל בראשות נתניהו ושרי הקבינט בחרו היום להיכנע שוב לחמאס, ולא התנו את השבת אספקת החשמל הסדירה לעזה בהשבת החיילים אורון שאול והדר גולדין", אמרו. "זו איוולת שמדינת ישראל מפקירה פעם אחר פעם את החיילים ששלחה לקרב. עמדתנו ברורה, יש להתנות ולהעמיד תנאים לכל מהלך הומניטרי שישראל והקהילה הבינלאומית מקדמים מול רצועת עזה בפתרון מיידי של השבתם של אורון שאול והדר הביתה".

זמן קצר לאחר שפורסמה החלטת שטייניץ, לאה גולדין פרסמה פנייה לתושבי עזה בעמוד הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים יואב מרדכי. "תושבי עזה, אמהות, אבות וילדים, חטיפת גופות זה דבר לא קביל, לא אנושי ולא הומניטרי", כתבה. "כל אימא רוצה לפקוד את קבר בנה ואי השבת הדר גולדין לקבורה נחשבת לפשע באסלאם. שימוש ציני נפשע בגופות נוגד את המצפון האנושי. אל תהיו בני ערובה בידי ארגון הטרור חמאס. הומניטריות ואנושיות צריכות להיות הדדיות".

מאז יוני 2017, עם בקשת הרשות להפסיק את אספקת החשמל לעזה, נאלצו שני מיליון התושבים ברצועה להסתפק בשלוש עד ארבע שעות בהן סופק חשמל לבתים מדי יום. מלבד בתי המגורים, המחסור הורגש גם במבני ציבור, כמו בתי ספר מפעלים ובתי חולים. כעת, עם החלטת השר, יעלה המספר לשש שעות, לצד החשמל שמספקת תחנת הכוח הפועלת בשטח הרצועה.

נשים מבשלות לאור נרות במהלך הפסקת החשמל ברצועת עזה. רויטרס
צעד נוסף במסגרת הפיוס הפלסטיני. עזה לפני כשבעה חודשים/רויטרס

בשנה שעברה הודיע אבו מאזן על ביטול הערבות בנוגע לאספקת החשמל לרצועה, זאת במסגרת ניסיונות הרשות ללחוץ את חמאס לשחרר את אחיזתו ברצועה. כמה חודשים לאחר מכן, לאחר סנקציות נוספות מצד הרשות והחששות מבידוד כספי ופוליטי, חמאס נתן אור ירוק להסכם פיוס עם הרשות הפלסטינית, בתיווך מצרי.

בין היתר במסגרת ההסכמות, העביר חמאס את השליטה במעברים לרצועה לידי הרשות הפלסטינית, כעשור לאחר שתפס את השליטה ברצועה. יחד עם זאת, טרם הושלמו פרטי ההסדר שאמור היה להסתיים בתחילת החדוש שעבר. החלטת הרשות הפלסטינית לחדר את התשלומים ואת אספקת החשמל להשלמת ההסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully