וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טילרסון שוב תחת אש: "הוא לא באמת מדבר בשם טראמפ יותר"

גורם בבית הלבן אמר ל"וושינגטון פוסט" כי שר החוץ האמריקני אינו רלוונטי מבחינת השפעתו. בעבר פורסם כי טילרסון כינה את טראמפ "דביל" וננזף על ידי הנשיא בטוויטר על יחסו לקוריאה הצפונית

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

בשעה שהממשל האמריקני מתמודד עם סוגיות חוץ דרמטיות, בהן היחסים המתוחים עם קוריאה הצפונית, ממשיכים לעלות סימני שאלה לגבי היחסים בין הנשיא דונלד טראמפ לבין שר החוץ שלו, רקס טילרסון. "אני חושב שבעלי הברית שלנו יודעים בשלב זה שהוא לא באמת מדבר בשם הממשל", אמר גורם רשמי בבית הלבן ל"וושינגטון פוסט".

הגורם, ששמר על אנונימיות, גם תיאר את טילרסון כ"לא רלוונטי" מבחינת ההשפעה שיש לו על דיפלומטים אחרים ועל גורמים בקבינט האמריקני. בתגובה מסר סגן דובר הבית הלבן כי הנשיא "מרוצה מאוד מכל צוות הביטחון הלאומי שלו, הכולל את טילרסון".

שר החוץ האמריקני רקס טילרסון בתדרוך לעיתונאים בנושא אפגניסטן ופקיסטן, 22 באוגוסט 2017. רויטרס, רויטרס
מקדם שיחות בין ארה"ב לבין קוריאה הצפונית. טילרסון/רויטרס, רויטרס

הדברים באים על רקע ניסיונותיו של טילרסון לקדם שיחות בין ווישנגטון לבין פיונגיאנג. גורם אחר אמר ששר החוץ האמריקני "לא למד את הלקח מהפעם הקודמת", שבה טראמפ נזף בו בחשבון הטוויטר שלו על רצונו לקדם שיחות עם קוריאה הצפונית. דוברת מחלקת המדינה הת'ר ניוארט אמרה לעיתון האמריקני כי טילרסון "נהנה ממערכת יחסים חזקה עם הנשיא. חשוב מכך, הם חולקים מחויבות לפירוקו של חצי האי הקוריאני מגרעין, לביטחון מולדתנו ולהגנת בעלי בריתנו".

המשבר בין טראמפ לבין שר החוץ התעורר בחודש אוקטובר, בעקבות דיווחים ולפיהם טילרסון כינה את הנשיא "דביל" ואמר כי הוא שוקל להתפטר. בעקבות הפרסום הבהיר כי מעולם לא תכנן לעזוב את תפקידו.

כמה שבועות לאחר מכן אמר טראמפ כי הוא אינו בטוח שטילרסון יישאר בתפקידו לשארית הקדנציה בבית הלבן, ורמז כי הוא "אינו מרוצה" מאנשים מסוימים בצוות מחלקת המדינה שאינם תומכים בו. בריאיון לרשת "פוקס ניוז" הבהיר טראמפ כי הוא זה שמגדיר את מדיניות החוץ של ארצות הברית. "מי שחשוב הוא אני", אמר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחגיגות חג החנוכה בבית הלבן, 7 בדצמבר 2017. AP
בעבר נזף בטילרסון בטוויטר ופקפק בעתידו בממשל. טראמפ/AP
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully