וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודאת היועץ בעדות שקר היא מפלה לטראמפ - אך גם הוכחה לכישלון נתניהו

2.12.2017 / 13:00

בזמן שטראמפ התערב במדיניות החוץ עוד בימי אובמה, הזיווג עם חוסר האונים של נתניהו יצר את הניסיון להשפיע על החלטת האו"ם על ההתנחלויות. שנה לאחר מכן, הודאת פלין מהדקת פעם נוספת את הטבעת סביב הנשיא האמריקני - ומסמלת את נקמת ההיסטוריה בראש הממשלה

צילום: רויטרס

הודאתו של הגנרל בדימוס מייקל פלין בעבירה של עדות שקר אינה רק נפילה מהדהדת של אבן מרכזית בחומה המתערערת שסביב דונלד טראמפ, אלא גם הוכחה צורבת לנקמת ההיסטוריה בבנימין נתניהו. מאמצי נתניהו לחתור תחת מדיניותו של ברק אובמה תרמו להסתבכות הפלילית של פלין, שבכוחה להאיץ את גלישת טראמפ במדרון החקירה שמנהל ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר.

נתניהו קשר את גורלו הפוליטי עם המפלגה הרפובליקנית עוד בשנות ה-80, בתקופת ממשל רייגן, כשכיהן בשגרירות ישראל בוושינגטון כציר, סגנם של השגרירים משה ארנס ומאיר רוזן, ואחר כך בניו יורק, כשגריר באו"ם. בממשל הדמוקרטי של ביל קלינטון, בעל בריתו של ראש הממשלה נתניהו היה יריבו הרפובליקני של הנשיא, יו"ר בית הנבחרים ניוט גינגריץ'. הילרי קלינטון חשדה אז בקנוניה נגד בעלה, בין תומכיו האמריקנים של נתניהו וחוגי גינגריץ'.

עוד בנושא
בכיר בממשל האמריקני: טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל בנאום השבוע
יועצו לשעבר של טראמפ הודה במתן עדות שקר: "שגיתי"

מייקל פלין מגיע לפגישה עם טראמפ במגדל טראמפ בניו יורק, 17 בנובמבר 2016. רויטרס
הוכחה נוספת לכישלון של נתניהו במדיניות מול ארה"ב. פלין/רויטרס

למרבה תסכולו של נתניהו, בחירתו המחודשת לראשות הממשלה בתחילת 2009 חפפה לכניסת הדמוקרט אובמה לבית הלבן. נתניהו, שאמור להכיר היטב את המסורת הפוליטית ואת המסגרת המשפטית של ההוויה האמריקנית, כפר בתחולתן עליו וניסה להכות את אובמה במגרשו הביתי. שני השיאים במלחמת נתניהו באובמה - קרבות ששניהם הסתיימו בתבוסת נתניהו - נרשמו במרץ 2015 ובדצמבר 2016. הראשון היה המופע בקונגרס נגד הסכם הגרעין באיראן. השני התמקד בהצעת ההחלטה שנדונה במועצת הביטחון של האו"ם, לאישרור ראיית ההתנחלויות בשטחים כבלתי חוקיות.

היוזמה הפלסטינית להגשת ההצעה תוזמנה עד לאחר הבחירות לנשיאות, כדי שלא לחבל בסיכויי קלינטון אם תצדד בה ולא לדחוק אותה לעמדה מנוכרת מדי לפלסטינים אם תידרש להישבע אמונים להתנחלויות (שלהקפאתן לפחות משנה בראשית ממשל אובמה היתה שותפה, כשרת החוץ). נתניהו קיווה שקלינטון תפסיד בבחירות, אך אף שהעיר באמצע אוגוסט שסיכויי טראמפ לא אפסו - הוא הניח, וטעה, שהחרפה במצב הטרור תועיל למועמד הרפובליקני - הופתע כמו רוב המשקיפים, וכנראה גם טראמפ עצמו, מתוצאות הבחירות.

אובמה הלם בתקופת הדימדומים. הנשיא הנבחר אמור לנצל את אותם חודשיים וחצי שבין נצחונו להשבעתו להכנת הממשל החדש. עליו להתאפק ולהימנע מפלישה לתחומו של הממשל העומד לצאת אך עדיין מכהן. בכל רגע נתון אין ולא יכול להיות יותר מנשיא אחד, מפקד עליון של הצבא, מחזיק תיק הפעלת הנשק הגרעיני.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, אוגוסט 2017. רויטרס
לא התאפק ושלח שליחים פוליטיים לוושינגטון. נתניהו/רויטרס

טראמפ, שמעולם לא נודע בכיבוש היצר ובדחיית סיפוקים, לא המתין. הוא ניסה להשתלט על מדיניות החוץ, במיוחד בזירת רוסיה. אחת הסוגיות: הצעה 2334. מגעי צוות המעבר של טראמפ עם השגריר הרוסי סרגיי קיסליאק היו בעייתיים, אולי פליליים. ודאי ששקר לחוקרי FBI מוביל להרשעה וממנה לכליאה - או לעיסקת טיעון נגד חשוד בכיר עוד יותר מהיועץ לביטחון לאומי של הנשיא, הלא הוא הנשיא.

גם נתניהו לא התאפק. בתחילת דצמבר 2016, כשפלין היה המיועד הרשמי לתפקיד היועץ לביטחון לאומי, נשלחו לוושינגטון ממלא מקום ראש המטה לביטחון יעקב נגל - מקבילם של יועצת אובמה סוזן רייס ובקרוב של פלין - וראש המוסד יוסי כהן. אליהם הצטרף השגריר רון דרמר, לשעבר פעיל במפלגה הרפובליקנית בפלורידה. קל לשער מה ביקשו מפלין ומחתנו של טראמפ ג'ארד קושנר, שנקבע כמוביל המדיניות המזרח-תיכונית של הנשיא הבא - ביטול הסכם הגרעין ולחץ לשינוי החלטתו המתקרבת של טראמפ להימנע מהטלת וטו על גינוי ההתנחלויות. ראש CIA ג'ון ברנן הביע באזני מכריו במוסד מורת-רוח ממעורבותו של כהן במהלך, בניגוד לתקנון של קהילות המודיעין. רבי המרגלים, מסתבר, שמרנים ואנינים: לא מקובל אצלם שבעוד גופתו של ממשל אחד עדיין חמה, כבר מתרועעים עם הבא בתור. המוסד בתקופת נתניהו-כהן הוכתם כפוליטי.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישיבת קבינט בוושינגטון. 2 בנובמבר 2017. GettyImages
אנשיו הידרדרו בגלל היוזמה להגדיר את ההתנחלויות כהפרת חוק. טראמפ/GettyImages

אילו הצליח נתניהו במדינאותו, כפי שמהללים אותו מעריציו והוא בראשם, לא היה צורך בלחץ על ממשל אמריקני, זה או אחר. אחת מארבע החברות הקבועות האחרות במועצת הביטחון - למשל רוסיה, בהנהגת ידידו של נתניהו, ולדימיר פוטין - היתה מטילה וטו, או שנתניהו היה מחתים תשע חברות מתחלפות על התנגדות להצעה. כך או כך, היא הייתה נבלמת. מתוך חוסר האונים של נתניהו והטירונות של טראמפ נולד האיגוף המשונה: טראמפ, אישית או באמצעות מקורב אישי כדוגמת חתנו קושנר, יבקש מפוטין בערוץ פלין-קיסליאק לפעול נגד הצעת ההחלטה. לא חכם, לא יעיל - כל 14 החברות הנוספות במועצה תמכו בהחלטה - ולדעת רשויות החקירה והתביעה גם לא חוקי.

יוצא שיוזמה מדינית הקובעת שההתנחלויות סותרות את החוק גלגלה גם את אנשי טראמפ במורד הפרת החוק. אם ההשתלשלות תאיץ את קץ כהונתו המבישה של הנשיא, עוד יתברר שהיתה בהתנחלויות תועלת לאנושות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully