וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוויתורים הדרמטיים של חמאס עשויים לבשר על עידן חדש ברצועה

2.11.2017 / 10:00

הארגון השולט בעזה בעשור האחרון העביר את השליטה על המעברים לרשות, בצעד הראשון ליישום הסכם הפיוס שבו פקפקו רבים. אמנם חמאס לא מוותר על הנשק, אך התושבים כבר חשים בהקלה. "אין יותר פחד"

צילום:שי מכלוף עריכת וידאו:ניר חן

רצועת עזה הייתה עדה אתמול (רביעי) לרגע היסטורי. ללא מרכאות, אפילו ללא הגזמות. לראשונה זה עשר שנים, חוזרת השליטה במעברי הגבול לידי הרשות הפלסטינית. לצעד שכזה עשויות להיות השלכות דרמטיות עתידיות בעיקר עבור תושבי רצועת עזה, אך גם מבחינת ישראל. זהו הצעד המשמעותי הראשון שנותן ביטוי בשטח להסכם בין הפתח וחמאס, וייתכן שהספקנות הרבה באשר לאפשרות של פיוס ראויה להיבחן מחדש.

ונתחיל בעזתים. במשך עשר שנים נאלצו תושבי הרצועה שביקשו לצאת דרך מעבר ארז, לעבור בשני מחסומים עוד טרם הגיעו למחסום. הדרומי יותר, ארבע-ארבע (4-4), שהוקם על ידי חמאס זמן קצר לאחר ההפיכה ב-2007, והצפוני, חמסה-חמסה (5-5) שאותו איישו אנשי הרשות הפלסטינית ממש בכניסה למעבר ארז. הבעיה של התושבים לא הייתה עם מחסום הרשות, שמתאם את הכניסה וההגעה של האזרחים עם הצד הישראלי, אלא עם המחסום של חמאס. אנשי הארגון היו בודקים כל עובר ושב. מי שנכנס לישראל ומי שיצא ממנה.

מדובר ראשית בבדיקה שגרתית של החפצים, בין היתר כדי למנוע הכנסת אלכוהול לדוגמה. ושנית, בדיקה ביטחונית מקפת של הנסיבות שהביאו ליציאתו או כניסתו של המבקר במחסום, מרצועת עזה או אליה. בעלי האישורים השונים עברו תחקור מקיף כדי להבין אם מדובר בסוכנים ישראלים, משתפי פעולה או כאלה הזוכים להטבות בגלל קשריהם עם הרשות הפלסטינית. כלומר היוצאים מהרצועה לישראל או לגדה נחשדו פעמיים: כסוכנים ישראלים וכסוכנים של הרשות הפלסטינית.

לקריאה נוספת בנושא
בצה"ל מעריכים: כ-14 מחבלים נהרגו בפיצוץ מנהרת הטרור
ברקע פיצוץ המנהרה: חמאס מעביר לרשות את האחריות על המעברים

פלסטינית מציגה את המסמכים שלה במעבר ארז 1 בנובמבר 2017. רויטרס
הקלה על חיי האזרחים. אישה מציגים מסמכים במעבר ארז, אתמול/רויטרס

במחסום הזה גם פעל המודיעין של חמאס שעות נוספות. הוא הפעיל אינספור לחצים על העוברים והשבים במטרה לשכנעם למסור מידע לארגון על המתרחש בישראל או במילים אחרות להפוך להיות מרגלים מרצון בשטח ישראל. והנה חמאס, פירק אתמול את המחסום הזה. אחד התושבים בעזה ששוחח עם וואלה NEWS אמר ש"מדובר הייתה בהפתעה גדולה מבחינתנו. לא האמנו שהם יפרקו את ארבע-ארבע". תושב אחר של הרצועה שעבר אתמול במחסום ארז לא הסתיר את שמחתו. "אין יותר פחד. לא ארבע-ארבע ולא בטיח, נגמר".

כך גם במעבר כרם שלום. חמאס פירק את עמדתו שנמצאת מעט מחוץ למעבר ושימשה אותו למטרות ביטחוניות וכלכליות. כל משאית שעברה במעבר נאלצה לשלם מסים לקופת חמאס. הייתה זו הכנסה עצומה מבחינת קופת הארגון, של עשרות מיליוני שקלים בשנה אם לא יותר, אך הוא בכל זאת פירק את העמדה והפסיק את גביית המיסים. השליטה במעבר עברה לידי הרשות הפלסטינית - שכבר היו לה אנשים בתוך כרם שלום אך לא הייתה להם נגיעה לעמדת חמאס - ומעתה היא היחידה שרשאית לגבות מיסים עבור סחורות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הלוויית המחבלים שנהרגו במרכז רצועת עזה בעקבות הפצצת המנהרה  31 באוקטובר 2017. רויטרס
חמאס ריסן את התגובה. הלוויית המחבלים שנהרגו בקריסת המנהרה/רויטרס

עוד צעד שהפתיע רבים, היה ההסכמה של חמאס, להוציא את פקידיו מהמעברים הללו. על פי ההסכם הראשוני בקהיר, הפקידים הללו היו אמורים להישאר במשרותיהם עד לפתרון בעיית הפקידים של חמאס - קרוב ל-40 אלף במספר, כולל אנשי כוחות ביטחון. ואולם, בדיונים שנערכו בין נציגי המודיעין המצרי, חמאס והרשות, הסכימו אנשי חמאס להוציא את פקידיהם מהמעברים כבר אתמול. הפקידים שסולקו זועמים כעת ואינם יודעים מהיכן יתפרנסו.

הוויתור הזה מצד צמרת הארגון בעזה לא מצא חן בעיני רבים גם בתוך חמאס. מוסא אבו מרזוק, לשעבר סגן ראש הלשכה המדינית, מתח ביקורת ישירה על המהלך ופרסם בפייסבוק פוסט שבו הוא אומר כי הצורה שבו הועברו המעברים לא הייתה מכובדת. הוא רמז כי ההבנות מאתמול בלילה סותרות את שהוסכם עליו בקהיר ולכן "אינן מיועדות להצליח".

אז נכון, יש עדיין לא מעט סיבות לספקנות וסימני שאלה. הסנקציות של הרשות על הרצועה עדיין לא הוסרו. הן עדיין שם. גם התיאום הביטחוני בין ישראל והרשות בגדה חודש ובגדול, וחזר להיות כפי שהיה בעבר. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא המפגש הגלוי של בכירי הרשות עם שר האוצר משה כחלון ועם מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי. במקביל, גם נמשכים המעצרים שעושה הרשות הפלסטינית בקרב פעילי הארגונים האסלאמיים.

בכל זאת, ייתכן מאוד שאנו בפתחו של עידן חדש. כלומר, פיוס על פי המודל "הפלסטיני": ללא פירוק חמאס מנשקו ברצועה, ללא הפסקה של הפיגועים בגדה, אך עם שליטה אזרחית של הרשות ברצועת עזה ואולי בטווח זמן רחוק יותר - הליכה לבחירות. חמאס, וצריך להודות בכך בשלב הזה, עושה בשטח ויתורים דרמטיים במישור הביטחוני והכלכלי.

העילה ההומניטרית למלחמה כבר פחות רלוונטית

הוא גם הצליח להכיל אירוע קשה מבחינה פלסטינית - הפצצת המנהרה שבה נספרו תשעה הרוגים וחמישה נעדרים, אירוע שבעבר היה מוביל להסלמה רבתי. וכל אלה מרמזים שאולי הפעם מדובר בשינוי מגמה של ממש מטעם חמאס. הנהגתו מעוניינת בפיוס, בכך אין ספק, והשאלה כעת רק באיזה מודל.

ומה תעשה מדינת ישראל לנוכח המציאות החדשה במעברים? האם תמשיך ישראל להבדיל בין הרצועה לבין הגדה בכל הקשור לכניסת חולים לישראל? פועלים לישראל? האם מספר הרשאים לעבור במעבר ארז לתוך ישראל צפוי לעלות בעקבות הצעד הזה? אתמול כבר הנחה האלוף מרדכי את ראש מנהלת התיאום והקישור בעזה לקיים פגישה עם נציגי הרשות הפלסטינית כדי לדון בפעילות המעברים בגבול עם הרצועה.

ייתכן שצעד שכזה ושיפור הפעילות במעברים לצד פתיחת מעבר רפיח בעוד כשבועיים כפי שמבטיחה הרשות הפלסטינית תביא לשיפור כלכלי משמעותי ברצועה. אז חמאס והג'יהאד כנראה ימשיכו לחפור מנהרות בזמן הקרוב ולייצר רקטות. אולם לפחות העילה ההומניטרית-כלכלית למלחמה נוספת בין ישראל וחמאס תהפוך לפחות רלוונטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully