וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי אימוץ עמדת ישראל: גרינבלט המריא למצרים לדון בפיוס הפלסטיני

19.10.2017 / 17:42

השליח האמריקני המיוחד ייפגש עם בכירים וידון עמם בתנאי הממשל להכרה בהסכם. מוקדם יותר דרשה וושינגטון את פירוק חמאס מנשקו כתנאי להכרה בממשלת האחדות הפלסטינית. נתניהו: "שמח ששליחו של טראמפ הבהיר שחמאס חייב להתפרק מנשקו"

צילום: בני בן סימון

השליח המיוחד של הממשל האמריקני, ג'ייסון גרינבלט, נסע למצרים כדי להיפגש עם בכירים בנוגע לתהליך הפיוס הפנים פלסטיני כך אמר הערב (חמישי) פקיד בכיר בבית הלבן. לדבריו, "ארצות הברית עוקבת מקרוב אחרי מאמצי הפיוס והיא נמצאת בקשר מתמיד עם מצרים, הרשות הפלסטינית וישראל". גרינבלט ייפגש עם פקידים בכירים בממשלת מצרים וידון עמם בתנאי הממשל האמריקני להכרה בהסכם הפיוס הפנים פלסטיני, "כדי שנוכל לסייע בקידום שלום מתמשך בין הישראלים והפלסטינים".

מוקדם יותר היום גרינבלט פרסם הצהרה בנוגע לפיוס הפנים פלסטיני, במסגרתו ארצות הברית אימצה את עמדת ישראל הדורשת מחמאס להתפרק מנשק כתנאי להכרה בממשלת אחדות פלסטינית. בהודעה הביע גרינבלט תמיכה בהעברת האחריות האזרחית והשלטונית ברצועת עזה לידי הרשות הפלסטינית, אך הדגיש כי מבחינת וושינגטון, "כל ממשלה פלסטינית חייבת להתחייב באופן חד משמעי ומפורש לאי אלימות, להכיר במדינת ישראל, לקבל הסכמים ומחויביות קודמות בין הצדדים - כולל פירוק טרוריסטים מנשקם - ולהתחייב למשא ומתן שלום. אם חמאס ימלא תפקיד כלשהו בממשלה הפלסטינית, עליו לקבל את הדרישות הבסיסיות הללו", נמסר בהודעה.

עוד בוואלה! NEWS:
בניגוד לעמדת המבקר: המדינה תשקיע 3 מיליון שקל בזהות יהודית
לפיד תוקף את המחנה הציוני: "צריכים לשנות את שם מפלגתם"
ריבלין קיצר את עונש המאסר של ראש עיריית רמת גן לשעבר צבי בר

השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט עם האלוף יואב מרדכי במעבר גלבוע. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
גרינבלט בביקורו האחרון בישראל, לפני כשבועיים/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי ישראל מעוניינת בשלום עם הפלסטינים, אך כי לא תנהל משא ומתן "עם ארגון טרור בתחפושת מדינית". את הדברים אמר נתניהו באירוע לציון 100 שנים למותה של שרה אהרנסון, מראשי מחתרת ניל"י בתקופת מלחמת העולם הראשונה.

נתניהו הוסיף כי הוא "שמח שג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הבהיר באופן ברור שחמאס חייב להתפרק מנשקו, להכיר בישראל ולקיים החלטות בינלאומיות קודמות". לדבריו, "האמריקנים הבהירו שכל ממשלה פלסטינית צריכה להיות מחויבת לעקרונות אלה".

מדובר בתגובה אמריקנית ראשונה להחלטת הקבינט המדיני ביטחוני מוקדם יותר השבוע, לפיה ישראל לא תנהל קשרים עם ממשלה פלסטינית הנשענת על תמיכת חמאס, עד שחמאס לא יעמוד בשורה של תנאים ודרישות - ובראשם פירוק מנשק. הממשל האמריקני הדגיש בשבועות האחרונים כי ארצות הברית תומכת בחזרת הרשות הפלסטינית לשליטה אזרחית בעזה וסבורה שזה יסייע במאמצים לשיפור המצב ההומניטרי ברצועה, אך דורשת שכל ממשלת אחדות פלסטינית תעמוד בתנאי הקוורטט - התחייבות לאי אלימות, הכרה במדינת ישראל, הכרה בהסכמים קודמים וקיום משא ומתן. בהודעה שפרסם היום גרינבלט הוא חוזר על התנאים הללו אך הדגיש במיוחד ובמופרד את הדרישה לפרק ארגוני טרור מנשקם - בדומה לדרישה הישראלית לפירוק חמאס מנשקו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אל עארורי ועזאם אל אחמד בזמן החתימה על הפיוס 12 באוקטובר 2017. עמוד הטוויטר של מרכז המידע הפלסטיני, מערכת וואלה! NEWS
החתימה על הסכם הפיוס הפלסטיני בקהיר/מערכת וואלה! NEWS, עמוד הטוויטר של מרכז המידע הפלסטיני

ההחלטה על מדיניות ישראל כלפי הפיוס התקבלה בשתי ישיבות קבינט שהתקיימו השבוע לדיון בנושא פיוס הפנים פלסטיני, על רקע חשש בקרב חלק משרי הימין בקבינט שארצות הברית ומצרים עשויות ללחוץ על ישראל לחדש את המשא ומתן עם ממשלת האחדות הפלסטינית, במידה וזו תקום. החלטת הקבינט מאשררת בעצם החלטת קבינט קודמת שהתקבלה ב-2014, באחד מסבבי הפיוס הקודמים בין פתח לחמאס, שדרשה הכרה בתנאי הקוורטט כתנאי להכרה בממשלת אחדות פלסטינית, אך הוסיפה תנאים וקוים אדומים חדשים.

בין התנאים החדשים הייתה הדרישה לפרק את חמאס מנשקו וסוגיית השבויים והנעדרים. שרים שנכחו בישיבה הגדירו את ההחלטה "דרמטית" מבחינת המסר שהיא שולחת לרשות הפלסטינית ולממשל האמריקני שמנסה לחדש את המו"מ המדיני בין ישראל והרשות. לדברי גורם מדיני בכיר, החלטת הקבינט העבירה "מסר חשוב לאבו מאזן ולממשל טראמפ שעד שהוא לא יפרק את חמאס מנשק או יתנתק מההסכם עמם אין שום היתכנות לתהליך מדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully