וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן הכוח הראשון: גבאי ינסה לחזק את מעמדו על חשבון המנגנון המפלגתי

14.9.2017 / 9:25

יו"ר העבודה יתייצב לראשונה מול ועידת המפלגה ויפעל לחזק את סמכויותיו. בין היתר יבקש לשריין ארבעה מקומות ל"פנים חדשות" ולדחוק את המזכ"ל למקום ה-11. פעילים המזוהים עם פרץ ינסו לכפות הצבעה חשאית, שתקשה על גבאי

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: ריאיון עם אבי גבאי באולפן וואלה! NEWS בחודש יולי)

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי יתייצב היום (חמישי) לראשונה מול ועידת המפלגה, הגוף הבוחר העליון שלה, וינסה לאשר שורה של תיקונים בחוקתה שבמהותם מחזקים את כוחו וסמכויותיו של היו"ר ומחלישים את המנגנון המפלגתי. תחת הכותרת "ארגז כלים לניצחון" מוביל גבאי רפורמה באופן הניהול של המפלגה, הכוללת קיצוץ בסמכויות המזכ"ל, שליטה במינויים מפלגתיים ושריון של ארבעה חברי כנסת.

לדבריו, התכנית נועדה לחזק את המפלגה ולשפר את היכולת שלה לנצח בבחירות. התכנית מעוררת תרעומת בקרב בכירים ופעילים בממסד המפלגתי, ובראשם ח"כ עמיר פרץ, שהפסיד בבחירות המקדימות לגבאי, ומזכ"ל המפלגה ערן חרמוני. השניים סבורים כי גבאי מנסה להפוך את מפלגת העבודה ל"מפלגה של איש אחד" ולפגוע באופיה הדמוקרטי.

ההיסטוריה משחקת לטובת גבאי. בתולדות המפלגה לא היה יו"ר מכהן שנכשל בוועידה הראשונה שלו. בנוסף לכך, הוא גייס מאחוריו לא מעט כוחות משמעותיים כמו יושבי ראש המפלגה לשעבר יצחק הרצוג ושלי יחימוביץ', חברי כנסת ובכירים בהסתדרות, שקוראים כולם להצביע בעד התכנית. המתנגדים, לעומת זאת, עדיין מקווים להצליח למנוע את ההצבעה או להפוך אותה לחשאית.

עוד בוואלה! NEWS:
הסיעות החרדיות נגד בג"ץ: "התערבות בחיינו? מישהו כאן התבלבל"
"גואטה אמר לי: 'תש כוחי, אני לא עומד בזה יותר. אני קם והולך'"
לפיד על פסיקת בג"ץ: גמרנו להיות פראיירים, גיוס הוא לכולם

אבי גבאי באירוע חילופי יו"ר במפלגת העבודה 12 ביולי 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
גייס תמיכה בתוך המפלגה ובהסתדרות. גבאי/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

בשעות הצהריים תידון בבית המשפט המחוזי בתל אביב עתירה שהוגשה על ידי ח"כ לשעבר יורם מרציאנו, מקורבו של פרץ, המבקשת למנוע את כינוס הוועידה. במקביל, פעילים המזוהים עם פרץ מגייסים חתימות כדי לכפות הצבעה חשאית.

עם זאת, לפי ההערכה, הם רחוקים ממספר הצירים הדרוש – שליש מחברי הוועידה – כדי לעשות זאת. במידה שההצבעה תהיה פתוחה, כך העריכו השבוע בכירים במפלגה, גבאי צפוי לסיים את הערב עם ניצחון. "זה נוגד כל היגיון פוליטי בסיסי שהוועידה תצביע נגד המנהיג שרק עכשיו נבחר, גם אם התכנית שלו כוללת החלטות קשות", אמר ח"כ במפלגה לוואלה! NEWS.

במסגרת השינויים בחוקה שגבאי מוביל, הוא מבקש להעביר לידיו את סמכויות הניהול של המפלגה ואת השליטה במינויים ובתקציבים, ובכך לפגוע דרמטית בתפקידו ובמעמדו של המזכ"ל חרמוני. גבאי אף ינסה לדחוק את המקום שמשוריין למזכ"ל המפלגה ברשימת המועמדים לכנסת הבאה, שהיה עד כה המקום השביעי, הרחק אל המקום ה-11.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ינסו למנוע את אישור התכנית. פרץ ומרגלית/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלק אחר של התכנית פוגע במעמדם של חברי הכנסת המכהנים: גבאי מבקש לשריין עד ארבעה מקומות ברשימת העבודה לכנסת הבאה, עד המקום ה-30, כדי ליצור אפשרות להביא פנים חדשות ומועמדים אטרקטיביים לחידוש וגיוון פניה של המפלגה לקראת הבחירות הבאות. בכך הוא גם מעמיק את אחיזתו בעבודת הח"כים בשינויים הנוגעים למינויים בסיעה ובוועדות הכנסת. סעיפים נוספים נוגעים לשקיפות הציבורית של פעילות המפלגה, כמו פרסום פומבי של דוחות כספיים ושל סיכומים והחלטות של מוסדות המפלגה.

מאז שהוצגה התכנית לראשונה בחודש שעבר, היא עוררה סערה פנימית של ממש במפלגה, וגבאי התפשר וריכך חלק מסעיפיה. לפי התכנון המקורי גבאי רצה לבטל לגמרי את השריון למזכ"ל, ובסוף רק דחק את השריון אחורה. לפי ההצעה הראשונה, היו"ר לבדו היה אמור להחליט על מינוי חברי הכנסת לוועדות השונות. כעת, המינוי ייקבע בשיתוף הנהלת סיעה שתורכב מח"כים, ותינתן גם זכות ערעור. כך, למרות שהתכנית מאיימת על מקומם של חברי הכנסת המכהנים, רבים מהם יצאו בקריאה להציע בעדה, ואחרים פשוט שמרו על זכות השתיקה.

ח"כ איתן כבל, ועדת הכלכלה. 13 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
"אין לנו זכות לפגוע בגבאי". כבל/נועם מושקוביץ

בנוסף להרצוג ויחימוביץ', חברי כנסת נוספים – בהם איתן כבל, עמר בר לב, מיקי רוזנטל, יוסי יונה, מיכל בירן ואיילת נחמיאס-ורבין – התייצבו מאחורי התכנית. לרבים מהם יש השגות, אבל כולם אומרים שצריך לתת לגבאי אפשרות להנהיג, ושאי אפשר להכשיל את היו"ר החדש בסכינאות המפלגתית המסורתית כבר בסיבוב הראשון.

"אין לנו בימים אלה זכות לגרום לפגיעה, ולו הקלה ביותר, באבי גבאי ובמעמדו כיו"ר מפלגת העבודה. גם אם אין הסכמה בתוכנו לכל ההצעות, הרי לפחות הפעם בואו ונעשה זאת אחרת, לא כמו שהתרגלנו", כתב ח"כ איתן כבל. גם בכירים בהסתדרות, במחוז הקיבוצים, וראשי ערים החליטו לגבות את גבאי ואת מהלכיו.

מנגד, מאחורי חזית ההתנגדות של פרץ וחרמוני יש גם לא מעט אנשי שטח, ראשי סניפים ומזכירים שחוששים שגבאי ינסה "לייבש" את מוסדות התנועה ויקצץ מהם תקציבים ומשאבים. במידה שהמתנגדים יצליחו לגייס חתימות ולכפות הצבעה חשאית, הקרב של גבאי צפוי להיות קשה יותר, אך אם ההצבעה תהיה פתוחה, כך לפי ההערכה, הכוח של הרצוג ויחימוביץ' בוועידה צפוי להבטיח את אישור "ארגז הכלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully