וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לפני הפגישה עם טראמפ: לתקן או לבטל את ההסכם עם איראן

12.9.2017 / 20:04

ראש הממשלה, המבקר בארגנטינה, הביע לראשונה באופן פומבי רצון שוושינגטון תבטל את ההסכם עם איראן, או תשנה אותו: "עמדתנו ברורה, זה הסכם רע". בשבוע הבא ייפגש נתניהו עם נשיא ארצות הברית בניו יורק

צילום: לע"מ, עריכה: תום זואילי

ראש הממשלה קורא לביטול הסכם הגרעין - עדכונים אחרונים:

- ראש הממשלה אמר כי ישראל מעוניינת שארה"ב תבטל את הסכם הגרעין עם איראן
- נתניהו, המבקר בארגנטינה: "עמדתנו ברורה, זה הסכם רע. תקנו אותו או בטלו אותו"
- הנושא האיראני צפוי לעמוד במרכז פגישתם של נתניהו ונשיא ארצות הברית טראמפ, בשבוע הבא בניו יורק
- טראמפ יידרש להודיע בחודש הבא אם איראן עומדת במחויבויותיה מהסכם הגרעין

ישראל מעוניינת שארצות הברית תבטל את הסכם הגרעין עם איראן או תתקן אותו - כך אמר היום ‏(שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו בבואנוס איירס עם נשיא ארגנטינה מאוריציו מאקרי. "עמדתנו ברורה. זה הסכם רע. תקנו אותו או בטלו אותו", אמר נתניהו.

הנושא האיראני צפוי לעמוד במרכז פגישתו של נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בשבוע הבא בניו יורק, בשולי עצרת האו"ם. זו הפעם הראשונה שבה ראש הממשלה מביע פומבית את עמדת ישראל בנושא, על רקע הדיון הער המתנהל בוושינגטון לאור רצונו של טראמפ להגביר את הלחץ על איראן.

בשבועות הקרובים צפוי טראמפ להודיע לקונגרס אם איראן עומדת או לא במחויבויות שקיבלה על עצמה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות, שנחתם ביולי 2015. טראמפ מחויב לאשרר את ההסכם בפני הקונגרס מדי שלושה חודשים, וכבר במועד הקודם - ביולי האחרון - הוא דחף להודיע שאיראן אינה עומדת במחויבות שלה, אך נבלם עקב התנגדות של בכירים בממשל למהלך.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ראש הממשלה נועד עם נשיא ארגנטינה בארמון הנשיאות 12/9/17. אבי אוחיון/ לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו בפגישה בארמון הנשיאות בבואנוס איירס/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון/ לע"מ

לפי ההערכה, במועד האשרור הבא, אוקטובר, טראמפ אינו מתכוון לתת הכשר לעמידה של איראן במחויבויותיה, אך אין מדובר בביטול של הסכם הגרעין - עליו חתומים גם רוסיה, סין, גרמניה, צרפת, בריטניה והאיחוד האירופי, אלא בהעברת ההכרעה על המשך השהיית הסנקציות שבוטלו במסגרת הסכם הגרעין לידי הקונגרס.

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי אמרה בשבוע שעבר שאיראן "מפרה בשיטתיות" את הסכם הגרעין, ושאין שום סיבה שטראמפ יסכים לאשר מחדש בפעם השלישית את מה שהוא הגדיר במהלך קמפיין הבחירות שלו כ"עסקה הגרועה ביותר שאי פעם נחתמה".

עם זאת, בממשל ישנם גורמים המתנגדים לפרישת וושינגטון מההסכם וסבורים שבמקום להתנער מהסכם הגרעין ולחדש את הסנקציות שהוסרו, עדיף להתמקד בחידוש הלחץ הבינלאומי ולפעול לקראת הסכם נוסף עם איראן, שיטיל עליה מגבלות נוספות שיקשו עליה לפתח תוכנית גרעין גם בעוד עשור, כשתפוג תחולתו של ההסכם הנוכחי, ובמקביל להטיל סנקציות נוספות על פעילותה הבליסטית של טהראן ותמיכתה בטרור.

נתניהו וטראמפ בהצהרות בבית רוה"מ הערב 22 במאי 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
טראמפ ונתניהו בפגישתם בארץ/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הנושא האיראני צפוי לעמוד במרכז פגישתם של נתניהו וטראמפ, שידונו גם בחשש הישראלי מהתחזקותה הצבאית של איראן וגרורותיה בסוריה ובדרום לבנון. שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ אמר אתמול כי "איראן היא קוריאה הצפונית החדשה. יש לפעול מולה עכשיו כדי שלא נצטער מחר על מה שלא אתמול". בנאום בכנס הטרור במרכז הבינתחומי בהרצליה אמר כץ כי "צריך לחייב את איראן לחתום על הסכם חדש, שלא יאפשר לה להתקדם לנשק גרעיני לעולם, כפי שהבטיח הנשיא טראמפ, ושיכסה גם את נושא הטילים וגם את אירן כתומכת טרור".

בנוסף, לנוכח החשש בישראל מהתבססותה הצבאית של אירן בסוריה, אמר כץ כי "ראש הממשלה צריך לדרוש מהממשל לא לוותר על מעורבות של ארה"ב לצד רוסיה בעיצוב עתידה של סוריה, למלא תפקיד אפקטיבי בכל הקשור לשמירה על האינטרסים של ישראל בתחום הביטחון הלאומי בהסדרים ובמציאות המתגבשת בזירה, ולא להותיר למעשה את המגרש לאיראן ולשלוחיה. על הממשל להבין שאת המערכה לבלימת איראן באזור צריך לנהל גם בסוריה".

נתניהו נחת אתמול בבואנוס איירס כחלק מביקור היסטורי, ראשון של ראש ממשלה ישראלי מכהן באמריקה הלטינית. היום הוא נפגש עם מארחו הנשיא מאקרי, וייפגש גם עם נשיא פרגוואי הוראסיו קרטס שיגיע לבואנוס איירס לצורך הפגישה. בהמשך השבוע נתניהו יבקר גם בקולומביה ובמקסיקו, ויקיים פגישות ואירועים עם המנהיגים המקומיים. בסוף השבוע נתניהו צפוי להמשיך לארצות הברית, לקראת נאומו השנתי בעצרת הכללית של האום בשבוע הבא ופגישתו השלישית עם הנשיא טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully