וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים בת"א: "מסלולי האופניים מסוכנים"; העירייה: "הצבנו שלטי אזהרה"

בעקבות פציעתה של הדוגמנית שלומית מלכה בתאונת קורקינט חשמלי, איימו תושבים להגיש תביעה ייצוגית נגד העירייה, המפעילה את הממטרות ברחובות גם בשעות היום. בארגוני הבטיחות בדרכים קוראים לחייב בחוק חבישת קסדה: "יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות"

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

ברקע התאונה שבה נפצעה הבוקר (ראשון) קשה הדוגמנית ומגישת הטלוויזה, שלומית מלכה, זעמו תושבי תל אביב ברשתות החברתיות על התנהלות העירייה: הגולשת דריה קופלר טענה כי העירייה אחראית על הפעלת הממטרות בשעה שחולפים באזור רוכבים ועוברי דרך רבים.

"כבר כמה שבועות טובים שהממטרות על שדרות רוטשילד משקות את שביל האופניים יחד עם הדשא, ובחלקים מסויימים בעיקר את השביל. כמעט כל יום אני עדה לרוכב אופניים או הולך רגל שמחליק ונופל. היום זה נגמר באמבולנס. ברגע שהאמבולנס נסע, אגב, באותה נקודה התרסקה רוכבת נוספת. ולא, הממטרות לא פועלות רק מוקדם בבוקר כשאין אנשים. השעה הייתה 9:15. עיריית תל-אביב-יפו מה יהיה? מחכים לתביעה ייצוגית?".

שילוט בו כתוב "סכנת החלקה" בתאונת הקורקינט של שלומית מלכה ברוטישילד, ת"א 13.8.17. אבי כהן, מערכת וואלה! NEWS
השלט המזהיר מפני החלקה בשדרה/מערכת וואלה! NEWS, אבי כהן

הגולש טל ברונפר כתב לאחרונה: היי עיריה, מה נסגר עם ההשקיה של הדשא של רוטשילד בשעות הבוקר? זה גם יוצר שלולית על הכביש שמועפות על הולכי הרגל, גם מסכן את רוכבי האופניים על השביל החלק וגם לא חסכוני במיוחד. מה הבעיה לשים טיימר לשתיים בלילה?".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העירייה מביעה צער על המקרה ותבדוק את נסיבותיו. העירייה משקה מדי יום במועדים קבועים את הדשא בכל חלקי העיר, השדרות והפארקים ובאופן טבעי נגרמת רטיבות גם על השביל. יש לציין כי שדרות רוטשילד, בהיותן בלב העיר, משמשות את הרוכבים לאורך כל שעות היממה ושלטים המזהירים מפני החלקה מוצבים בשדרה". גורמים בעירייה ציינו כי מלכה לא חבשה קסדה בעת התאונה.

פוסט של תושב תל אביב נגד העירייה בעקבות מסלולי הרכיבה הרטובים. מתוך פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
פוסט של תושב תל אביב נגד העירייה בעקבות מסלולי הרכיבה הרטובים/מערכת וואלה! NEWS, מתוך פייסבוק
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרצפה הרטובה ברחוב רוטשילד שבה החליקה מלכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארגוני הבטיחות בדרכים קראו להסדיר את תחום הכלים הממונעים. "הגיע זמן שנבין שכלים ממונעים מסוכנים בדיוק כמו אופנוע וקטנוע", אמרה הבוקר לוואלה! NEWS עו"ד רחל טבת ויזל, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי ושאר הכלים הממונעים הם כלי רכב לכל דבר.

"ישנם כלים שמחייבים על פי חוק קסדה בכל גיל, דוגמת קורקינט חשמלי, ויש כאלה שלא מחייבים בכל גיל דוגמת אופניים חשמליים. כך או כך גם אם החוק אינו מחייב יש לדראג לרכוב באחריות עם קסדה. מנסיוננו, הפציעות בכלים הללו מתאפיינות בדרך כלל בפגיעות ראש ולכן קסדה אכן מצילה חיים".

שלומית מלכה. צילום מסך
יצאה מסכנת חיים. מלכה/צילום מסך
זירת דריסה של רוכב אופניים חשמליים בחדרה, ספטמבר 2016. שלומי סקיטל, מערכת וואלה! NEWS
זירת תאונה של אופניים חשמליים בחדרה/מערכת וואלה! NEWS, שלומי סקיטל

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאז שנת 2012 אירעו בישראל 14 תאונות קטלניות שהיו מעורבים בהן רוכבים על כלים ממונעים. בנוסף, נפגעו למעלה מ-182 רוכבים שנפצעו קשה. רוב התאונות על הכלים הממונעים מתרחשות בשטחי הערים, ובקרב צמתים. מנגד, מחוץ לערים חלה ירידה משמעותית במספר התאונות.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", הפנה אצבע מאשימה למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, שלטענתו אינו פועל לקדם אכיפה שתחייב את הרוכבים לחבוש קסדה בעת הרכיבה. "הקסדה היא שומר הראש של רוכב האופניים או הקורקינט, ולמעשה היא אביזר הבטיחות החשוב ביותר שיכול להגן על הרוכב ולצמצם משמעותית את הסיכון לפגיעת ראש.

למרות ההבטחות לחייב חבישת קסדה בכל רכיבה על אופניים חשמליים, גם בקרב בגירים, הדבר לא נעשה ועשרות אלפי רוכבים חשופים בכל יום לסכנה ממשית של פגיעת ראש. בטיחות הרוכבים חייבת לעמוד בראש סדר העדיפות ולכן יש לקדם חקיקה המחייבת חבישת קסדה בכל רכיבה על גבי אופניים, גם לילדים וגם לבגירים. זה יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".

קורקינט חשמלי. אור ירוק,
אם ובנה נוסעים על קורקינט חשמלי/אור ירוק

על פי נתוני מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, 110 ילדים בני 14 ומטה נפגעו בתאונות כשרכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים, על אף שהחוק אוסר עליהם לרכוב על כלים כאלה.

בשנת 2016 נהרגו עשרה רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, לעומת ארבעה בשנת 2015. 653 נפצעו בתאונות במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים, עלייה של 37% לעומת מספר הנפגעים ב-2015. אחד מכל עשרה נפגעים אושפז במצב קשה, ואחד מכל שניים סבל מפגיעת ראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully