וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהרות בלב אוכלוסיה אזרחית: צה"ל חושף את נתיבי הטרור ברצועה

10.8.2017 / 6:00

אלוף פיקוד הדרום אייל זמיר אומר כי חמאס אינו מעוניין בהסלמה כעת - אך מתכונן למערכה הבאה, ושואף להעביר את הלחימה למרחב האזרחי: "לא על כל פיר שמגלים נכון לתקוף". על המכשול שמוקם בגבול הרצועה: "הקיר הזה יושלם גם במחיר הסלמה"

עריכה: אריאל תמרין

אלוף פיקוד הדרום אייל זמיר אמר כי חמאס מורתע, אך ממשיך להיערך למערכה הבאה – ומתמקד בפיתוח איום המנהרות. על רקע ירי הרקטה מהרצועה לעבר ישראל ביום שלישי, אמר אתמול (רביעי) זמיר בתדרוך לכלי התקשורת: "יש הרתעה, אך לפי הערכות המודיעין חמאס עושה הכול כדי למנוע הסלמה וממשיך לעסוק בבניין הכוח למערכה הבאה".

לדברי זמיר, "חמאס נערך לפגיעה במרחב האזרחי - זהו המאמץ העיקרי שלו, מתוך הבנה שזה יפגע בלגיטימציה של פעולות ישראליות בקרב האוכלוסייה וירתיע אותנו לפעול בשטח זה".

מיקום מנהרות טרור מתוך מצגת של פיקוד הדרום. צילום: דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
בנקודות האדומות: הכניסה למנהרות בלב האוכלוסיה האזרחית/מערכת וואלה! NEWS, צילום: דובר צה"ל

ביום שלישי שוגרו מהרצועה שתי רקטות, שאחת מהן נפלה בשטח פתוח בעוטף עזה. מאז פסח בוצעו ארבעה שיגורים לשטח ישראל, בניגוד לרצון חמאס ולאינטרס המידי שלו, כפי שמתארים בצה"ל - והדבר לא להוביל להסלמה ברצועה, אלא בירושלים ובגדה.

בתקיפה האווירית של ישראל נעשה שימוש בבנק המטרות כדי לפגוע בתשתית הקשורה להתעצמות חמאס. בפיקוד הדרום אמרו כי זוהתה התנגדות של חמאס לירי, המבוצע על ידי "ארגונים סוררים" ברצועה, ומתבצעים מעצרים של האחראים לירי.

מבנה טרור בלב אוכלוסיה אזרחית ברצועת עזה. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מיקום המבנים שמהם ניתן להיכנס למנהרות הטרור/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
כניסה למבנה בלב אוכלוסייה אזרחית שממנו ניתן להיכנס למנהרת טרור. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
כניסה למבנה בלב אוכלוסייה אזרחית שממנו ניתן להיכנס למנהרת טרור/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
אלוף פיקוד דרום, אייל זמיר אוגוסט 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
"ההנחיה היא לשמור על הרגיעה". האלוף זמיר/דובר צה"ל, דובר צה"ל

"חמאס מנהל מאמצים לחפירת מנהרות לחדירה לשטחנו", אמר זמיר, שציין כי גופי המודיעין איתרו את המנהרות, אך צה"ל בוחר שלא לתקוף כעת ברצועה. "העיתוי מאוד משמעותי, לא על כל פיר שמגלים נכון לתקוף".

זמיר הציג תצלומי אוויר המציגים פירי מנהרות הממוקמים בלב אוכלוסיה אזרחית, במרחק של קילומטר מנתיב העשרה, מתחת למבני מגורים. מדבריו עולה כי במקרה הצורך, אותם בניינים יהיו מטרות לגיטימיות, בעיני צה"ל, והאוכלוסיה האזרחית המתגוררת בהם מסכנת את עצמה.

"ההנחיה של פיקוד דרום היא שמירת הרגיעה, חיזוק ההרתעה והענקת זמן לבניית היכולות שלנו", אמר זמיר, "המאמץ העיקרי הוא שיפור יכולות למלחמה מתוך הבנה שזו גזרה נפיצה".

אילוסטרציה של בניית תשתיות חמאס במרחב האזרחי ברצועת עזה 9 באוגוסט 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
הדמיה: כך נראות הכניסות למנהרות הטרור מתוך בנייני מגורים/דובר צה"ל, דובר צה"ל

בדבריו התייחס האלוף לבניית המכשול החדש על גדר הגבול רצועת עזה, שהחלה במאי האחרון במטרה למנוע חדירה מהרצועה לשטח ישראל – מעל הקרקע או מתחתיה. פרויקט המכשול בעזה מנוהל ומבוצע על ידי מנהלת גבולות ותפר, מנהלת משותפת לצה"ל ומשרד הביטחון, בראשות תת-אלוף ערן אופיר. הפרויקט כולל חפירה לאורך כל קו הגבול, יציקת בטון ועליו בניה של חומה גבוה שאמורה למנוע חדירה של איומים מעליה. הוא תולדה של ההבנה במערכת הביטחון כי למרות ההתרעה המיידית שמספקת הגדר אלקטרונית במקרים של טיפוס או חיתוך הגדר, היא אינה מהווה קושי משמעותי בחצייה עצמה של הגדר.

במהלך בניית המכשול החדש, שצפויה להגיע לסיומה בעוד כשנתיים, ישתנה תהליך סיכול של המנהרות שטרם אותרו: המכשור המיוחד שחוצב באדמה לעומק המתאים משמיד כל מנהרה שכבר נחצבה, ופועל בעומק שאמור למנוע חפירה אפשרית של מנהרה עתידית, כך על פי הגדרת גורמי מקצוע. כיום ישנן כעשר נקודות חפירה ויציקת בטון, ועד חודש נובמבר העבודות אמורות להתקיים בארבעים נקודות במקביל, כדי לסיים את בניית המכשול על פי לוח הזמנים. במכשול החדש ימוקמו חיישנים שמטרתם תהיה התרעה על נסיונות חפירה סמוך לגדר.

מעצם קיום המכשול החדש, מערך ההגנה עומד בפני שינוי, ובהתאם להתקדמות בניית המכשול ימוקמו עמדות תצפית וחמ"לים חדשים, שיהוו השלמה למערך ההגנה בגבול הרצועה. בנוסף, ייסלל ציר למעבר כלי רכב משוריינים (רק"מ) משני צדי הגדר.

קצין צה"ל במנהרה שחפרו אנשי חמאס בגבול עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
קצין צה"ל במנהרת טרור שחפר חמאס, במהלך מבצע צוק איתן/AP

אחד החששות המשמעותיים בתקוות שנתלות במכשול החדש הוא ניסיון של חמאס או של ארגוני טרור אחרים לפגוע בצוותי העבודה והאבטחה במקום. מבחינת פיקוד הדרום, כך או כך המכשול ייבנה - ובמידת הצורך, כדי להסיר את איום המנהרות, ישראל תצא למערכה לשם כך.

"אנחנו הבאנו פתרון", מדגיש זמיר, "הדילמה היא בצד השני. ההרתעה קיימת והצד השני צריך לעשות חשיבה. אני חושב שזו סיבה ראויה לצאת למערכה בגללה. הקיר הזה יושלם גם אם הוא חלק מפוטנציאל הסלמה עתידית".

החממות של נתיב העשרה, אפריל 2015. ראובן קסטרו
חממות נתיב העשרה על רקע גבול רצועת עזה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully