וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבדאללה ואבו מאזן: "לכבד את המציאות ההיסטורית בהר הבית"

27.7.2017 / 0:50

מלך ירדן ויו"ר הרשות הפלסטינית שוחחו על המשבר סביב אל-אקצא ועל המאמצים לפתור את המשבר "ולהשיב את המצב לקדמותו". בפתח קראו להסלמת המאבק ולחסימת הגישה להתנחלויות ביום שישי. המשטרה פרקה את גשרי המצלמות בשער האריות

צילום: יוני ריקנר, יותם רונן, אבי כהן, רויטרס עריכת וידאו: ניר חן

עבדאללה מלך ירדן ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן קראו אמש (רביעי) לכבד את המציאות ההיסטורית בהר הבית, ברקע המשבר סביב מסגד אל-אקצא. לפי סוכנות הידיעות הירדנית פטרה, השניים אמרו בשיחת הטלפון ביניהם כי נעשים מאמצים לפתור את המשבר "ולהשיב את המצב לקדמותו". הלילה החלה המשטרה לפרק את הגשרים שהוצבו בשער האריות בכניסה להר הבית, שעליהם הותקנו מצלמות אבטחה וכן גדרות שהוצבו במקום. פירוק הגשרים היה חלק מהדרישות שהעלו אתמול נציגי הווקף. המצלמות עצמן הורדו כבר שלשום לפנות בוקר, בעקבות החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני.

השיחה מגיעה ברקע החרפת הטון של אבו מאזן ופתח. יו"ר הרשות מגייס את כל ראשי התנזים-פתח להפגנות המתוכננות ביום שישי הקרוב, ובימים שלאחר מכן. היום נערכה פגישה של נציגי ארגונים פלסטיניים שונים במשרדו של סגן יו"ר פתח, מחמוד אל-עלול, שבה השתתפו גם האחראי על התנזים בוועדה המרכזית של פתח, ג'מאל אל-מחסן, וגם תאופיק טיראווי, בכיר הארגון ומקורבו של אבו מאזן.

בפגישה נכחו ראשי האזורים של פתח בגדה - ראשי התנזים - ובמהלכה יצאו נציגי הארגונים בקריאה לקיים את תפילות יום השישי באזורים ציבוריים, וכן לכוננות כללית והפגנות "מסלימות" נגד הכיבוש "בכל פלסטין, כניצחון למען מסגד אל-אקצא המבורך".

משרד הדתות הפלסטיני, הווקף וחמאס קראו מוקדם יותר היום להתפלל מחוץ למסגדים ביום שישי ולשאת את תפילות יום השישי בכיכרות הערים, כמחאה על הפרת הסטטוט-קוו בהר הבית, לטענתם.

לקריאה נוספת בנושא
סערת הר הבית: חמאס והרשות קוראים להפגנות המוניות ביום שישי
הדרך הבטוחה לתהום: פוליטיקת המגנומטרים של נתניהו ואבו מאזן

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל באזור רמאללה, 24 ביולי 2017. AP
פלסטינים משליכים אבנים לעבר כוחות הביטחון באזור בית אל, השבוע/AP

אל הארגונים הפלסטיניים הצטרפה תנועת צעירי פתח, "שביבה", בקריאה לכל האזרחים הפלסטינים "לעמידה איתנה" כדי להגן על ירושלים. תנועה מסרה כי היא תומכת בהחלטת אבו מאזן לעצור את כל דרכי ההתקשרות עם ישראל.

צעירי הפתח קראו להשתתפות כללית ביום שישי בהפגנות ו"הרחבת מעגל העימות עם כוחות הכיבוש, בידוד התנחלויות ופתיחת כל החזיתות בכפרים והערים ומחנות הפליטים". בהודעה נאמר כי הפעילות תכלול את כל ההתנחלויות והדרכים המובילות אליהן.

הלילה סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן כי כל הנכנסים להר הבית ייבדקו באופן פרטני באמצעות גלאי מתכות ידניים. זאת, לאחר שבליל שלישי החליט הקבינט המדיני ביטחוני להסיר את המגנומטרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מתפללים מוסלמים בירושלים מחוץ להר הבית 26 ביולי 2017. רויטרס, רויטרס
חשש מהסלמה בשטח. מתפללים מחוץ לאל-אקצא, היום/רויטרס, רויטרס

בינתיים, המגעים לפשרה לא מבשילים פרי. מקורות פלסטיניים אמרו לוואלה! NEWS כי היום נערכה פגישה בין מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי לבין נציג של הווקף בירושלים. לדבריהם, זאת הפגישה השנייה בין השניים מאז פרוץ המשבר באל-אצא.

עוד הוסיפו המקורות כי עורך הדין הציג את דרישות הווקף ל"השבת המצב לקדמותו" - פתיחה מחדש של חמישה השערים של הר הבית שנסגרו בעקבות ההסלמה, הסרה של חמש מצלמות חדשות שהותקנו באזור ההר וכן סילוקם של מחסומי ברזל שנותרו במקום.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לידיעה כי בין המשטרה לווקף יחסי עבודה שוטפים בכל הנוגע לתפקודם בהר, אך לא מתקיים משא ומתן עם הווקף. עוד נמסר כי "עם השלמת הפעולות שעליהן החליט הקבינט ההר פתוח לתפילת מוסלמים. עשרות בודדות של מתפללים פוקדים את ההר באופן פרטי. כאשר יחליט הווקף לחדש את התפילות הממוסדות, יזכה לשיתוף פעולה מהמשטרה כנהוג".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully