וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הפרשות: נתניהו המריא לביקור מדיני בצרפת והונגריה

15.7.2017 / 0:39

אחרי שדחה את נסיעתו ברקע מעצר קרוביו, המריא ראש הממשלה לפריז ומשם לבודפשט לפגישות עם מנהיגיהם. עוד לפני המראתו סדר היום התקשורתי הוסט מפרשות השחיתות לפיגוע בהר הבית, ונתניהו ינסה להמשיך להשאיר את השיח הביטחוני בכותרות - הרחק מחדרי החקירות

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

אחרי שבוע עמוס בידיעות ודיווחים על חקירות וחשדות נגד מקורביו הנאמנים ביותר קיבל הלילה (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו קצת אוויר שחקים לנשימה כשהמריא לנסיעה מדינית של חמישה ימים לצרפת והונגריה. בעוד שבארץ ימשיכו לעסוק בהתפתחויות בפרשת הצוללות ובזק, נתניהו ינסה להסב את תשומת הלב לכור מחצבתו – סדר יום מדיני.

במוקד הביקור בפריז תעמוד פגישת העבודה הראשונה של נתניהו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. בבודפשט ישתתף לראשונה ראש הממשלה בפסגה של מדינות מזרח אירופה ויפגוש את מקבילו ההונגרי ויקטור אורבן על רקע חשש גובר בקהילה היהודית במדינה מהתגברות האנטישמיות.

"הערב אני יוצא לפריז, אפגש עם מקרון ואשתתף בטקס מרגש לציון גירוש יהודי צרפת, ומשם אצא לבודפשט", אמר הלילה נתניהו לפני שהמריא. "אנחנו מחזקים את הקשרים עם מדינות בחמש יבשות, אוסטרליה, אסיה, אפריקה, צפון ודרום אמריקה, אבל חשוב לנו להדק את הקשרים גם עם אירופה".

עוד בוואלה! NEWS:
אבו מאזן שוחח עם נתניהו: "מגנה את האלימות בהר הבית"
לקראת חצות, אחרי כמעט שנה של שתיקה: נתניהו התראיין לערוץ 20
נתניהו במתקפה נוספת נגד כלי התקשורת: "שטיפת מוח, פייק ניוז"

ראש הממשלה נתניהו המריא לביקור בסין. חיים צח, מערכת וואלה! NEWS
הטיסה נדחתה משישי למוצאי שבת. הזוג נתניהו עולה למטוסו/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח

את המסע באירופה הקלאסית נתניהו היה אמור להתחיל בסוף שבוע פסטורלי בפריז, אך לנוכח ההתפתחויות הדרמטיות בשבוע החולף – מעצרם וחקירתם של עורך דינו ובן דודו דוד שמרון בפרשת הצוללות ושל נאמנו מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר בפרשת בזק – בלשכת ראש הממשלה החליטו שעדיף שהוא ישהה בארץ הקודש בסוף השבוע ודחו את היציאה מיום שישי למוצאי שבת.

ההחלטה על הדחייה התקבלה ביום חמישי, שיירשם כאחד הימים הלחוצים ביותר שזכורים בסביבתו של נתניהו אי פעם. בצוהריים זימן נתניהו אליו שרים וח"כים נאמנים מהליכוד לתדרוך, שבסופו שיגר אותם לאולפני הטלוויזיה מצוידים בדפי מסרים וציטוטים שמדגישים כי אין לו כל קשר לעננה המצחינה שמרחפת מעל ראשי מקורביו.

ואולם למרות הופעות נלהבות של השרה מירי רגב יו"ר הקואליציה דוד ביטן וח"כ דודי אמסלם, ראש הממשלה כנראה חשב שהעבודה שלהם לא הייתה מספיק טובה. בשעת לילה מאוחרת הפציע בריאיון טלוויזיוני נדיר בערוץ הבית, ערוץ 20, כדי להשמיע את כתב ההגנה שלו בקולו. הנאשמת העיקרית בסנגוריה של נתניהו היא כמובן התקשורת, שמפיצה "פייק ניוז" כדי להפיל אותו ואת הליכוד. בשבוע הקרוב הוא בוודאי ימדוד וישווה בין היקף הסיקור שיוקדש לעשייתו המדינית אל מול דקות השידור שיוקדשו לצרות מבית.

עוד באותו נושא

הונגריה: הממשלה הודיעה כי תסיר כרזות נגד איל ההון ג'ורג' סורוס

לכתבה המלאה
דוד שמרון בחקירתו בלהב 433, יולי 2017. מוטי מילרוד, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
נחקר בפרשת הצוללות. עורך הדין ובן דודו של נתניהו, דוד שמרון/מערכת וואלה! NEWS, מוטי מילרוד, הארץ

מבחינה מדינית לשכת ראש הממשלה מייחסת לנסיעה חשיבות גבוהה. בתחנה הראשונה בביקור – פריז – נתניהו צפוי להיפגש לראשונה עם הנשיא מקרון, שגם הזמין אותו להשתתף בטקס לציון 75 שנה לגירוש יהודי צרפת. נתניהו ומקרון כבר נפגשו בחטף לפני כשבועיים, בהלווייתו של קנלצר גרמניה לשעבר הלמוט קוהל בשטרסבורג, אך הפעם הזו תהיה הראשונה מאז היבחרו של לנשיאות צרפת שהם ישבו לדבר על מדיניות ואסטרטגיה. מקרון, שיארח את נתניהו בארמון האליזה יומיים בלבד אחרי שאירח בו את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, צפוי להעניק קבלת פנים ידידותית וחמה גם לראש ממשלת ישראל.

בשונה מקודמו, פרנסואה הולנד, מקרון לא מגלה עד כה עניין רב בנושא הישראלי-פלסטיני. מקרון אמנם פגש את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפני כשבועיים והוא צפוי להביע את המחאה הצרפתית המסורתית על הקיפאון המדיני ועל המשך הבנייה בהתנחלויות, אבל אין הרבה סימנים שהוא מתכוון להכניס את הראש לתוך נבכי הסכסוך. בראש סדר היום של מקרון במזרח התיכון ניצבת סוריה והמלחמה בדאעש ובטרור. גם מבחינת נתניהו, הנושא הסורי הוא הנושא האסטרטגי הבוער ביותר – ובפרט, התבססותה של איראן במרחב והמשך התחמשותה של חיזבאללה בלבנון.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, משוחח עם רה"מ בנימין נתניהו במהלך הלוויה לזכרו של הלמוט קוהל קנצלר גרמניה לשעבר. רויטרס
מקרון ונתניהו. נפגשו בחטף בגרמניה/רויטרס

אחרי יום אחד בלבד בפריז נתניהו ימריא להונגריה ויהיה לראש הממשלה הישראלי הראשון שמבקר רשמית במדינה. במוקד הביקור – פסגה של מדינות הווישיגראד, גוש אירופי מתגבש שכולל את הונגריה, צ'כיה, פולין וסלובקיה ומייצג כ-65 מיליון איש באיחוד האירופי. נתניהו צפוי להיפגש עם כולם ביחד וגם עם כל אחד מראשי הממשלה של המדינות הללו בנפרד.

בראש סדר היום סוגיית התמיכה בארגונים הבינלאומיים כחלק מהמאמץ הישראלי לנסות להביא לשינוי בדפוסי ההצבעה באו"ם וגופים אחרים. בלשכת ראש הממשלה שואפים להפוך את מדינות גוש הווישיגראד המתגבש לחוד החנית שימנע קבלת החלטות נגד ישראל באיחוד האירופי, שכן כדי לקבל החלטות מדיניות חוץ באיחוד נדרש קונצנזוס של כל החברות, ומספיק שאחת תתנגד כדי שהחלטה אנטי-ישראלית תסוכל.

עוד לפני ועידת הווישיגראד נתניהו יתקבל על ידי מארחו ראש ממשלת הונגריה אורבן ביום של פגישות בילטרליות. אך האווירה החיובית של הגעתו ההיסטורית של נתניהו להונגריה נעכרה בשבועות האחרונים על רקע חשש גובר של הקהילה היהודית במדינה – אחת הגדולות באירופה שמונה כמאה אלף איש – מהתגברות האנטישמיות תחת ממשלתו של אורבן, מנהיג ימני לאומני.

ויקטור אורבן ראש ממשלת הונגריה במשחק נגד אוסטריה. AP
שיבח את שליט הונגריה בזמן השואה. ויקטור אורבן/AP

בסוף החודש שעבר אורבן נשא נאום ובו שיבח את שליט הונגריה בזמן השואה מיקלוש הורטי, ששיתף פעולה עם הנאצים, אך משרד החוץ החליט לא לגנות את דבריו כדי לא לחבל בהצלחת הביקור.

בשבוע שעבר פרצה סערה נוספת בעקבות קמפיין ממשלתי נגד איל ההון היהודי הונגרי גורג סורוס, שתומך – בניגוד מוחלט לעמדת אורבן – בהכנסת מיליון פליטים לגבולות המדינה. הקהילה היהודית גינתה בתוקף את הקמפיין בטענה שהוא מלבה רגשות אנטישמיים, ושגריר ישראל בהונגריה יוסי עמרני אף פרסם הודעה חריפה בנושא. ואולם כעבור כמה ימים נתניהו הורה למשרד החוץ לפרסם הבהרה שמדגישה כי אין לישראל כל ביקורת על אורבן, שוב, כדי לא לחבל בנסיעה.

בשונה מהנסיעות האחרונות של ראש הממשלה, שבהם התלווה אליו רק מספר קטן יחסית של עיתונאים, הפעם הפמליה מלאה בנציגים של מרבית כלי התקשורת, כך שלנתניהו תהיה במה מכובדת לדבר על סוריה, איראן, האיחוד אירופי, שואה ואנטישמיות – הנושאים שבראש מעייניו.

עוד לפני ההמראה סדר היום התקשורתי הוסט מהחקירות והפרשות לפיגוע החמור בהר הבית ולחשש מהתלקחות ביטחונית שבעקבותיו, ומבחינת נתניהו – האתגר הוא להמשיך את המומנטום ולהשאיר את השיח המדיני-ביטחוני בכותרות. אבל פריז ובודפשט רחוקות מאוד מחדרי החקירות של להב 433 בלוד ושל הרשות לניירות ערך בתל אביב, ושם, ככל הנראה, ייקבעו הכותרות המסעירות באמת של השבוע.

(עדכון ראשון: 22:43)

שלמה פילבר. תצלום: תמר מוצפי, מערכת וואלה! NEWS
מנכ"ל משרד התקשורת. שלמה פילבר/מערכת וואלה! NEWS, תצלום: תמר מוצפי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully