וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עקבו אחרי חוקרים בינלאומיים": התכנה הישראלית שמסבכת את מקסיקו

10.7.2017 / 16:00

בניו יורק טיימס דווח כי תכנית הריגול "פגסוס" הופעלה נגד צוות הנהנה מחסינות ובוחן היעלמות של 43 סטודנטים. זאת אחרי שנחשף כי היא כבר משמשת את הממשלה נגד מבקריה, על אף שהיא נמכרה בתנאי שתופעל רק נגד פעילי טרור ופושעים

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ממשלת מקסיקו עקבה באמצעות תכנת ריגול ישראלית אחרי צוות חוקרים בינלאומי שחקר את היעלמותם של עשרות סטודנטים – כך דיווח היום (שני) הניו יורק טיימס. התכנה "פגסוס" נמכרה בעשרות מיליונים בתנאי שתשמש רק למעקב אחרי פושעים וטרוריסטים, אך בחודש שעבר חשף העיתון כי התכנה שימשה גם נגד פעילי זכויות ועורכי דין המבקרים את פעולות הממשל של הנשיא אנריקה פנה נייטו.

מפתחת התכנה, "קבוצת NSO" הישראלית, טוענת כי היא בעצמה אינה יכולה לדעת מי אחראי לפריצות הנעשות באמצעות "פגסוס". גורם ישראלי המעורה בפרטים אמר לוואלה! NEWS כי "אנחנו גאים ובצדק בתעשיית ההיי-טק שלנו, אבל חייבים להבטיח שהשימוש הוא למטרות לגיטימיות".

צוות החקירה מונה בידי מונה בידי ועדה בינלאומית שמפקחת אחרי מצב זכויות האדם באמריקה הלטינית, אחרי ש-43 סטודנטים נעלמו בנסיבות מסתוריות לפני כשלוש שנים אחרי שהתעמתו עם המשטרה. לפי החוקרים, הריגול אחריהם התקיים בזמן שהם נתקלו בחוסר שיתוף פעולה מצד הממשלה, שסירבה להעביר להם מסמכים או לאפשר להם לקיים ריאיונות חיוניים, ונגד חלקם אף נפתחה חקירה פלילית.

מהומות בעיר צ'ילפנסינגו, בירת מדינת גררו, בשל רצח 43 סטודנטים. מקסיקו – 8 בנובמבר 2014. AP
הפרשה עדיין נותרה פתוחה. רכבים שרופים במהלך מחאה על היעלמות הסטודנטים, 2014/AP

לפי הדיווח, מתאם הפעולות של צוות החוקרים קיבל מסרון שבו הושתלה תכנת הריגול, המאפשרת לבחון את כל השיחות, ההודעות, המיילים, ואנשי הקשר של אותו טלפון. בנוסף לכך, מפעיל התכנה יכול להשתמש במצלמה ובמיקרופון של אותו טלפון כדי לעקוב אחרי הבעלים של אותו מכשיר.

בהתאם לחוק במקסיקו, רק שופט פדרלי יכול לאשר לממשלה לבצע מעקבים, ורק כשהיא מציגה עילה סבירה לכך. העובדה שצוות החוקרים הבינלאומי נהנה מחסינות דיפלומטית מצביעה על כך שאין זה סביר ששופט יאשר צעד כזה. "זאת לא פריצה לטלפון של מישהו, אלא לטלפון של מישהו עם חסינות", אמר פרנסיסקו קוקס, אחד החוקרים ועורך דין בכיר מצ'ילה. "הם אפילו לא היו יכולים לערוך חיפושים בתיקים שלי בנמל התעופה".

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו, מקסיקו סיטי, 23 בינואר 2017. רויטרס
ביקורת חריפה נגד ממשלתו. הנשיא נייטו/רויטרס

לדבריו, "אם זה יכול לקרות לגוף עצמאי שנהנה מחסינות והוזמן על ידי הממשלה, זה מפחיד לחשוב מה יכול לקרות לאזרח מן השורה במקסיקו". הממשלה מכחישה כי היא השתמשה בתכנה נגד פעילי זכויות אדם, אך גם באופוזיציה טוענים כי הם היו נתונים למעקב הרשויות. הממשלה, בניסיונה להפיג את הלחץ עליה, הבטיחה כי תערוך חקירה מעמיקה ותסתייע בבולשת הפדרלית של ארצות הברית (FBI).

קבוצת הסטודנטים נעלמה בספטמבר 2014, והפרשה שטרם נפתרה הציתה מחאת ענק ברחבי המדינה הסובלת ממלחמה קטלנית בין כוחות הביטחון לבין קרטלי הסמים, ובין הקרטלים ליריביהם. כ-30 אלף איש נעלמו ומאה אלף נהרגו במשך הלחימה שמשתוללת זה יותר מעשור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully