וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תמכור לטייוואן טילים ומערכות מכ"ם ב-1.4 מיליארד דולרים

30.6.2017 / 3:55

עסקת הנשק עוד טעונה את אישור הקונגרס אך שגריר סין בוושינגטון אמר כי היא "חותרת תחת האמון" עם בייג'ינג, שלא מכירה בעצמאותה של טאיפיי. דוברת מחלקת המדינה: "אין שינוי בעמדתנו לגבי מדיניות 'סין האחת'"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(נשיא סין בדצמבר: "מודאגים מדברי טראמפ על טייוואן")

מחלקת המדינה של ארצות הברית אישרה עסקת נשק בהיקף 1.4 מיליארד דולרים עם טייוואן – כך דיווחה אתמול (חמישי) סוכנות הידיעות "אי-פי" מפי גורם בכיר בממשל. זוהי עסקת הנשק הראשונה שנחתמה בין המדינות מאז הושבע דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית.

לדברי הגורם, שביקש לשמור על עילום שם מכיוון שהפרטים טרם הוכרזו באופן רשמי, ישנם שבעה מרכיבים לעסקה. בין היתר יימכרו לצבא טייוואן שירותי תמיכה טכנית למכ"מים, טילים המתבייתים על קרינה, טילי טורפדו וכן רכיבים לטילים מדגמים נוספים.

החתימה על העסקה נעשית בתקופה מתוחה ביחסים בין וושינגטון לבייג'ינג, הפועלות לריסון קוריאה הצפונית ותכנית הטילים הגרעיניים שלה. סין מתנגדת להכרה בטייוואן כמדינה עצמאית ובעבר זעמה על כך שטראמפ שוחח בטלפון בסמוך לכניסתו לתפקיד עם הנשיאה צאי אינג-וון.

לקריאה נוספת:
טראמפ שוחח לראשונה עם נשיא סין - והבטיח: לא נכיר בטייוואן
בייג'ינג משיבה לטראמפ: "עיקרון 'סין האחת' לא פתוח למשא ומתן"
טראמפ אירח את נשיא סין: "קוריאה תהיה נקייה מנשק גרעיני"

נשיאת טייוואן צאי אינג-וון בביקור על סיפונה של צוללת, 21 במרץ 2017. רויטרס
העסקה כללה גם טילי טורפדו. נשיאת טייוואן צאי אינג-וון על סיפון צוללת/רויטרס

הלילה תקף שגריר סין בארצות הברית צ'וי טיאנקאי את העסקה ואמר כי היא מנוגדת לרוח הדברים בפגישתו של טראמפ בחודש אפריל עם הנשיא שי ג'ינפינג, באחוזתו בפלורידה. בשיחה עם עיתונאים בוושינגטון הביע השגריר מורת רוח גם מהסנקציות שוושינגטון הטילה על כמה חברות בארצו. "צעדים אלה חותרים תחת האמון ההדדי שהושג בין הצדדים בפסגה במאר א-לאגו", אמר צ'וי. ביום שלישי השבוע הכריז שר החוץ האמריקני רקס טילרסון כי ארצו הורידה את סין לדרגה הנמוכה ביותר ברשימת המדינות שבהן קיים מצב גרוע של סחר בבני אדם ועבודות כפייה.

דוברת מחלקת המדינה הת'ר נאוורט הדגישה כי אין כל שינוי בעמדתה של וושינגטון כלפי מדיניות "סין האחת" של בייג'ינג – הרואה בטריטוריה של טייוואן חלק בלתי נפרד מהמדינה. נאוורט הוסיפה כי הממשל הודיע לקונגרס על הכוונה להביא לאישור את העסקה וכי זו אינה עומדת בניגוד לחוק המסדיר את היחסים עם מדינת האי. "זהו צעד שמראה, כך אנו מאמינים, על תמיכתנו ביכולתה של טייוואן להחזיק ביכולת הגנה עצמית מספקת", אמרה.

פגישת דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג, פלורידה, 7 באפריל 2017. רויטרס
אין שינוי במדיניות. טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג בפגישתם באפריל/רויטרס

חברי הקונגרס יוכלו להביע התנגדות לעסקה במשך 30 הימים הקרובים, אך על פי רוב עסקאות דומות זוכות לתמיכה רחבה מקרב המחוקקים. ארצות הברית מחויבת בחוק למכור לטייוואן נשק למטרות הגנה עצמית. הבכיר ששוחח עם "אי-פי" הוסיף כי העסקה כוללת שדרוג של מערכות קיימות והמרתן מגרסה אנלוגית לכזו דיגיטלית. בתוך הסכום הכולל של 1.4 מיליארד דולרים נכלל סכום של 1.3 מיליון דולר בהעברות כספים המוגדרות "מכירות צבאיות מעבר לים".

בדצמבר 2015 מכרה ארצות הברית לטייוואן נשק בעסקה ששוויה היה 1.8 מיליארד דולרים. אז מכרה וושינגטון לטאיפיי שתי ספינות פריגטה שיצאו משירות, טילים נגד טנקים, כלי רכב אמפיביים למשימות תקיפה וטילים נגד מטוסים מדגם "סטינגר". אותה עסקה נערכה לאחר ארבע שנים שבהן לא היו כל עסקאות דומות בין הצדדים.

סין הביעה התנגדות גם אז לעסקה אך זו לא גרמה לפגיעה כלשהי ביחסים בין המדינות ולקשרים הצבאיים ביניהן, בניגוד לעסקאות שקדמו לה. אולם, עתה משהתגלעו מתחים בקשר שבין וושינגטון לבייג'ינג עלולה זו להגיב אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully