וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן על שיגור הטילים האיראני: "הצגה לא מוצלחת"

אלוף הרצי הלוי ערך סקירה מודיעינית בכנס במרכז הבינתחומי בהרצליה. על איראן: "המגמה האזורית הופכת אותה למערערת מספר אחת של יציבות האזור". על חיזבאללה: "הארגון בטווח זריקת אבן מאיתנו, כוחות השלום טומנים ראשם בחול". צפו בתמונות מפעילות חיזבאללה בגבול

צילום: דובר צה"ל

ראש אמ"ן האלוף הרצי הלוי אמר אחר הצהריים (חמישי) בכנס הרצליה כי איראן היא המערערת הראשית של היציבות במזרח התיכון. "טהראן ביצעה ניסוי בירי טיל לטווח בינוני לכיוון סוריה. דאעש כבר ספג מכות כואבות מזו, אבל אם זו הייתה הצגה - היא הייתה לא מוצלחת. הנשק המדויק הזה משנה את נקודות ההתייחסות של ישראל".

דבריו של הלוי מהווים התייחסות ישראלית ראשונה לשיגור שביצעה בתחילת השבוע איראן, של שבעה טילי קרקע-קרקע לעבר יעדים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במזרח סוריה. על פי משמרות המהפכה, הירי החריג הוא בתגובה למתקפת הטרור של דאעש בטהראן בתחילת החודש, שבה נהרגו 18 בני אדם. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה: "יש לי מסר אחד לאיראן – אל תאיימו על ישראל".

ראש אמ"ן: "אפשר להביא התרעה לפני מלחמה מהרשתות החברתיות". מערכת וואלה! NEWS
נואם ביומו האחרון של כנס הרצליה. ראש אמ"ן הרצי הלוי/מערכת וואלה! NEWS

הלוי הוסיף כי "הציר השיעי הוא האיום המרכזי ליציבות האזור, סיכון ראשי למדינת ישראל. הבעיה תהיה רלוונטית עם תום הסכם הגרעין, אבל היא בעייתית לא רק בגלל הגרעין – היא נמצאת בעיראק, בסוריה, בלבנון, בתימן, בעזה. אם העולם רוצה מזרח תיכון המתרחק ממלחמות, עליו להתרחק מההשפעה האיראנית. יש תנאים טובים להתארגנות אזורית מול האיראנים, תוך העברת הכובד והלחץ אליהם, עד כדי משבר לנוכח התנהגותם השלילית".

על הסיכוי למלחמה, אמר הלוי: "עוצמתה של ישראל מרתיעה את אויביה בכל החזיתות, ולכן הסבירות למלחמה נמוך. אך אי היציבות מגבירה את הסיכויים להידרדרות.

"תרחישי הידרדרות הם אתגר עבור קהילית המודיעין, יש אפשרות להסלמה, אבל אף אחד לא רוצה בה. לישראל יש את היכולת להסב לאויבה נזק עצום אם תידרש לכך, אך מלחמות קלות. גם ישראל תיפגע, אבל נוכח היכולת שלנו לא הייתי מציע לאויבנו למתוח את החבל".

ראש אמ"ן תקף את מעורבות האו"ם בדרום לבנון, ואמר כי הארגון טומן את ראשו בחול. "יוניפי"ל טוען שהוא לא מוצא סימנים להתעצמות חיזבאללה בלבנון. חיזבאללה מייצר אמל"ח ומעביר אותו למקומות בדרום לבנון, מגיע לטווח זריקת אבן בחסות של ארגון איכות סביבה ומקים עמדות שמאפשרות לו לעמוד על גדר הגבול. הכוחות האלה צריכים להתאמץ להרחיק את המלחמה הבאה. הגעתם של פעילי חמאס לביירות באחרונה, זה מסר מאוד ברור שדבר כזה לא יתקבל בעולם".

שיגור טיל זולפיקר ממערב איראן נגד מטרות דאעש במזרח סוריה, 18 ביוני 2017. סוכנות הידיעות תסנים, צילום מסך
הלוי: "הצגה לא מוצלחת". תיעוד שיגור הטיל האיראני/צילום מסך, סוכנות הידיעות תסנים
רשת התצפיות של חיזבאללה הפועלת במסווה ארגון ירוק ללא גבולות ונחשפה היום בפני מועצת הביטחון של האו"ם, 22 ביוני 2017. דובר צה"ל
פעילות של חיזבאללה בגבול לבנון/דובר צה"ל
רשת התצפיות של חיזבאללה הפועלת במסווה ארגון ירוק ללא גבולות ונחשפה היום בפני מועצת הביטחון של האו"ם, 22 ביוני 2017. דובר צה"ל
פעילות של חיזבאללה בגבול לבנון/דובר צה"ל

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק אמר בנאומו בכנס: "ראש הממשלה נתניהו מוכן לסכן את המדינה על מנת לשמור על כיסאו. מנהיגי הלאומנות האפלה, מביאים מסר מפלג, מסית ומפורר. מ'שכחו מה זה להיות יהודים' ועד הערבים נוהרים, ניצב מעלינו מסית העל מבלפור.

"נדרש גוש גדול וסוחף. לא חיקויי נתניהו חיוורים וחלולים. אני קורא לכולם - זו שעת משבר ומבחן לפני שנדרדר לפשיזם או חלילה לאפרטהייד".

אהוד ברק במפגש עם אנשי מפלגת העבודה , 29 בינואר 2017. קובי ריכטר, תצפית TPS
ברק/תצפית TPS, קובי ריכטר

מוקדם יותר היום דיברו בכנס, המתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שר החינוך נפתלי בנט, שר הביטחון אביגדור ליברמן והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן. את הכנס ינעל נאומו של נשיא המדינה ראובן ריבלין.

אתמול נאמו בכנס בין היתר מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שר האוצר משה כחלון, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו ושר הביטחון לשעבר משה יעלון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר. המפכ"ל אלשיך עורר אתמול סערה כשהודיע כי בכוונת המשטרה להקים תנועת נוער ברחבי הארץ, במטרה "להגביר את הציות לחוק".

הרמטכ"ל התייחס בכנס לדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שלפיו ישראל משתפת פעולה עם המורדים, ואמר כי צה"ל אינו מעורב בלחימה "לטובת צד כזה או אחר". עם זאת, הוא ציין כי לישראל יש אינטרס שתהיה בסוריה "ישות יציבה ומתפקדת".

הכנס מתקיים תחת הכותרת "אורות וצללים: מאזן ההזדמנויות והסיכונים בפרוס שנת ה-70 למדינת ישראל". היום הוא יומו האחרון, והוא ייחתם בנאום של הנשיא ריבלין. בניגוד לנהוג בעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא ינאם בכנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully