וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהלת החצבת: האם עלינו להתחסן שוב מפני המחלה? לא בהכרח

אזהרות משרד הבריאות מפני חזרת המחלה המדבקת לאירופה עשו את שלהן, והמונים הגיעו בשבועות האחרונים למרפאות המטיילים ולטיפות החלב בדרישה להתחסן. אלא שרופא בכיר במשרד הבריאות טוען: מדובר בניסיון הפחדה. "יש עלייה קלה בשכיחות המחלה – ממש לא מגיפה"

אילוסטרציה. ShutterStock
"שינוי דמרטי באופי הציבור שפונה למרפאת המטיילים"/ShutterStock

משרד הבריאות פרסם בשבועות האחרונים הודעות תכופות על התפרצות החצבת באירופה והפציר בציבור הישראלי ללכת ולהתחסן, רגע לפני יציאתם של מאות אלפי משפחות ישראליות לחופשות ברחבי אירופה. "מתחילת שנת 2016 דווחו באירופה מעל 6,000 מקרים ב-30 מדינות. גורמי המקצוע מעריכים כי ההתפשטות נרחבת אף יותר", נכתב בהודעת משרד הבריאות לציבור הרחב שהופצה במאי האחרון. "החל מ-1 בינואר 2017, בנוסף לרומניה, דווחו על התפרצויות של חצבת באוסטריה, בבלגיה, בבולגריה, בצ'כיה, בדנמרק, בצרפת, בגרמניה, בהונגריה, באיסלנד, באיטליה, בפורטוגל, בסלובקיה, בספרד ובשבדיה. בנוסף, התפרצויות חצבת קיימות במדינות באזורי אפריקה, דרום מזרח אסיה ומערב האוקיינוס השקט. דווח גם על התפרצויות המחלה בצפון אמריקה ובאוסטרליה. הרוב המכריע של החולים אינם מחוסנים כנדרש".

עיקר ההנחיות של משרד הבריאות למטיילים הישראלים היה לצאת מהארץ לאחר קבלת שתי מנות חיסון לחצבת. ישראלים מעל גיל 18 אמורים להיות מחוסנים בשתי המנות כחלק משגרת החיסונים הנהוגה בישראל זה עשרות שנים, אך פעוטות מגיל שנה ומעלה צריכים להוסיף מנת חיסון נוספת לזו שהם קיבלו כבר בגיל שנה, במסגרת החיסון המרובע – MMRV (חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח) – כך על פי המשרד. תינוקות מתחת לגיל שנה יקבלו מנת חיסון אחת, ואילו תינוקות רכים, מגיל לידה ועד שישה חודשים, אינם יכולים להתחסן כלל.

האזהרות עשו את שלהן, והמונים הגיעו למרפאות המטיילים ולמרפאות טיפת החלב בבהלה ובדרישה לחיסונים. המרפאות קרסו מעומס ומשרד הבריאות צייד אותן בתגבורת חיסונים נוספת. "אם לפני כן היו אצלנו אולי עשרה מטיילים בשנה שבאו להתחסן לפני שיצאו לאירופה, היום המרפאה מלאה במטיילים לאירופה. יש שינוי דרמטי באופי הציבור שפונה למרפאה", אמר לוואלה! NEWS ד"ר אייל נדיר, מנהל מרפאת מטיילים בבית החולים קפלן שברחובות. "עם זאת, מניסיוני הסיכוי לחלות בחופשה נמוך מאוד", ציין.

עוד בוואלה! NEWS:
התפרצות חצבת באירופה: מי צריך להתחסן, ואיפה עושים את זה?
עקב התפרצות החצבת באירופה: משרד הבריאות הגדיל את מלאי החיסונים

חיסון לחזרת וחצבת. GettyImages
מרפאות טיפת החלב קורסות תחת העומס/GettyImages

גם במרפאות טיפת חלב התגברה דרישת הורים לחסן תינוקות ופעוטות מפני המחלה. "יש לנו המון פניות, גם לגבי יעדים שלא פורסמו כמסוכנים כמו יוון, טורקיה וקפריסין - כולם רוצים להתחסן. ההתפרצות הזאת שינתה את הכול", סיפרה תמי שורש, אחות טיפת חלב זה 30 שנה בסניף קופת החולים כללית ביבנה. "לתינוקות עד גיל חצי שנה אסור להתחסן, אבל כששואלים אותי אני לא אומרת לא לנסוע עם התינוק. זו מחלה שעוברת בהפרשות והרי תינוק בגיל הזה לא מסתובב עצמאית ופחות חשוף לסביבה. אני ממליצה בעיקר לשמור על ההיגיינה", אמרה שורש. "מתחת לגיל שנה, רמת הנוגדנים בגוף לא מספיקה ולכן ההמלצה היא לחסן שוב, גם אם הילד קיבל את החיסון המרובע לפני חודש בלבד".

אלא שרופא בכיר ומומחה לרפואת מטיילים במשרד הבריאות חשף בשיחה עם וואלה! NEWS את התמונה המלאה שעומדת מאחורי "התפרצות החצבת" וטען לדבריו כי מדובר בניסיון הפחדה שכל מטרתו היא להעלות את שיעור ההתחסנות בישראל ל-100%. "ראשית, המלצות משרד הבריאות בנוגע לחצבת משתנות על בסיס יומיומי וזו חרפה", אמר הרופא הבכיא. "חשוב שהציבור יבין: ההתפרצות הגדולה היא ברומניה. בשאר המדינות שדיווחו עליהם יש עלייה קלה בשכיחות המחלה, בטח לא מגיפה כמו שרוצים שנדמיין. מי שעקב אחר ההוראות שיצאו ממשרד הבריאות ראה שבהתחלה הם אמרו שזה בכל אירופה וקראו לכולם להתחסן, אחר כך, כשהם הבינו שאין להם מספיק חיסונים הדיווח השתנה לשבע מדינות בלבד".

לדבריו, "כל השינויים בהוראות המשרד נעשו מתוך שיקולים של מחסור בחיסונים ולא שיקולים בריאותיים". על פי הבכיר, האזהרה למתן החיסונים משרתת בעיקר את משרד הבריאות: "התפרצות המחלה היא כשבועיים-שלושה לאחר החשיפה אליה. רוב האנשים נוסעים לכמה ימי נופש, כלומר הסיכוי לחלות במהלך החופשה קלוש, אבל מפחדים שמישהו אחד יידבק ויביא לפה את המחלה ואז משרד הבריאות יצטרך לעבוד קשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יתרה מכך, מסביר הרופא, גם אם בוחרים להתחסן במנה נוספת, השיפור בהגנה זניח. "כששואלים אותי מטיילים אם להתחסן במנה שנייה אני מסביר שמנת חיסון אחת של חצבת, שאותה הם קיבלו בשגרת החיסונים שלהם, מספקת 95% הגנה. החיסון הנוסף יעלה את ההגנה ל-98% ובעיקר עלול להרוס להם את הטיול אם יפתחו תופעות לוואי של חום, חולשה ופריחה ויבלו במיטה במקום ליהנות".

"ילד שהתחסן יכול לנסוע לחו"ל עם מנה אחת"

ואולם, הדילמה המרכזית הניצבת כעת בפני משפחות שיוצאות לחו"ל היא אם לחסן שוב פעוטות מעל לגיל שנה. זאת משום שהחיסון הבודד לחצבת הוא חי מוחלש הגורם לתופעות לוואי כמו חום, פריחה וחולשה כללית. יתרה מכך, חיסון ה-MMRV המרובע ידוע לשמצה בקרב חוגים שלמים של הורים בארץ, זאת בשל דיווחים של משפחות אחדות לאורך השנים, על פגיעות נוירולוגיות ואפילו אוטיזם כתוצאה מהחיסון, והוא הגורם העיקרי לירידה בשיעור ההתחסנות בקרב פעוטות.

אלא שבניגוד לרוח ההנחיות שיוצאות ממשרד הבריאות, מנהלת אגף אפידמיולוגיה במשרד הבריאות, ד"ר אמיליה אניס, מחדדת כי "ההנחיות להתחסן לפני יציאה לאירופה ממש לא חדשות. אלו ההנחיות הקיימות והקבועות שלנו לפני שיוצאים לחו"ל וניתן למצוא אותן באתר שלנו ובמרפאות המטיילים". לדבריה, "מה שעשינו עכשיו זה רק לרענן את ההנחיות ולהסב את תשומת לב הנוסעים לכך שחשוב להתחסן".

פתיחת מרכז סניף טיפת חלב בצפון הישן בתל אביב 4 באפריל 2017. כפיר סיון, מערכת וואלה! NEWS
"פעוט שקיבל מנה אחת מחוסן כבר ב-95%". מרפאת טיפת חלב בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, כפיר סיון

האם פעוטות מעל גיל שנה, שהתחסנו בחיסון המרובע לאחרונה חייבים להתחסן שוב?

"בהתחלה ההנחיה הייתה לקבל שתי מנות, אבל בגלל הביקוש הרב מצד הציבור, אז מי שאין לו מנת חיסון אחת מקבל עדיפות. חשוב לציין שפעוט שקיבל מנה אחת מחוסן כבר ב-95%, אז ילד שהתחסן יכול לנסוע לחו"ל עם מנה אחת, זה בסדר", אומרת ד"ר אניס.

מחלת החצבת הינה מחלה ויראלית, שמועברת בהפרשות ומתפרצת בגוף החולה בין עשרה ימים לשלושה שבועות לאחר ההדבקות. היא מתבטאת בדלקת גרון, נזלת, שיעול, דלקת עיניים, חום ואפילו פריחה בגוף. מאחר שהתסמינים זהים לתסמיני השפעת, אבחון המחלה נעשה באמצעות משטח גרון ובדיקת שתן, ולעיתים גם באמצעות בדיקות דם. במקרים של הסתבכות המחלה היא עלולה לגרום לדלקת אוזניים ולדלקת ריאות, לסיבוכים קשים במערכת הנשימה ובמקרים נדירים תגרום לפגיעה מוחית.

מאחר שמדובר במחלה ויראלית ההמלצה הרווחת היא טיפול מניעתי –חיסון. לדברי ד"ר אניס, ההתפרצות האחרונה הגדולה של חצבת בארץ הייתה בשנת 2007 עם 1,467 מקרים מאובחנים. מאז מדי שנה מדווחים מקרים בודדים, כאשר בשנת 2015 היו 80 מקרי חצבת. השנה דווח עד כה על שמונה מקרי חצבת במזרח ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully