וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנהיג האחים המוסלמים טרוריסט": מדינות ערב בסנקציות על קטאר

ערב הסעודית, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין, הכניסו עשרות אנשים וחברות הקשורות לנסיכות לרשימה השחורה, במסגרת הידוק הלחץ על דוחא. עם זאת, שר החוץ שלה הבהיר כי ארצו עשויה לפנות לאיראן ולטורקיה - וגרר איומים מרומזים

עריכת וידאו:ניר חן

ארבע מדינות ערביות, בהן ערב הסעודית, שניתקו את יחסיהן עם קטאר הטילו הלילה (שישי) סנקציות על ארגונים וגורמים הקשורים לנסיכות, בצעד תקיף נוסף שרק צפוי להחריף את המשבר באזור. זאת אחרי ששר החוץ של קטאר הבהיר כי ארצו לא תתפשר ולא תוותר על ריבונותה ואמר למורת רוחן של שכנותיה ושל מדינות ערביות נוספות כי דוחא עשויה להסתייע באיראן ובטורקיה.

יחד עם ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, מצרים ובחריין מסרו בהודעה שפורסמה בכלי תקשורת סעודיים כי 59 אנשים, בהם המנהיג הרוחני של תנועת "האחים המוסלמים" יוסוף אל-קרדוואי, לצד 12 גופים, בהם קרנות הצדקה "קרן קטאר" ו"קרן איד" הממומנות בידי דוחא, הוכנסו לרשימת תומכי הטרור שלהן.

בין השמות שהוכנסו לרשימה, 18 אזרחים קטארים, בהם גורמים שמואשמים במימון טרור כמו גם אנשי עסקים בולטים, פוליטיקאים ואף בכירים ממשפחת המלוכה א-ת'אני, כולל שר פנים לשעבר. ברשימה נכללים 26 אזרחים מצרים, בהם אל-קרדוואי, וכן חמישה אזרחי לוב, שלושה אזרחי כווית, שני אזרחי ירדן, שני אזרחי בחריין ואזרחים מאיחוד האמירויות, מערב הסעודית ומתימן.

בקטאר דחו את ההאשמות נגדה ואמרו כי הן "חסרות בסיס". בהצהרה של הממשלה נכתב כי "קטאר עשתה רבות עבור המלחמה נגד הטרור, הרבה יותר מאשר ארבע המדינות הללו".

לקריאה נוספת:
רשת אל-ג'זירה הקטארית: "אנחנו תחת מתקפת סייבר כוללת"
דיווח: בכיר הזרוע הצבאית של חמאס בגדה גורש מקטאר
טראמפ שוחח בטלפון עם אמיר קטאר: "מוכן למצוא פתרון למשבר"

אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני. AP
"האשמות חסרות בסיס". אמיר קטאר/AP

התגובה החריפה היא המשך של מתקפת הבידוד שמובילות ערב הסעודית, איחוד האמירויות ומצרים, שיחד עם שורת מדינות ערביות ומוסלמיות אחרות ניתקו את הקשרים עם קטאר, סגרו את קווי התעופה והתחבורה אליה וכן את רשת אל-ג'זירה, שנחשבת כזרוע של הנסיכות התומכת בארגונים אסלאמיים ברחבי האזור. הרשת הודיעה אתמול כי היא הייתה נתונה למתקפת סייבר נרחבת.

לטענת דוחא, האקרים הם גם אלו שפרסמו דברים שאמר לכאורה האמיר תמים בן חמד א-ת'אני לפני כשבועיים, בדבר קריאתו לגישה מפויסת יותר כלפי איראן ותמיכתו בחמאס. המשבר המחודש בין הצדדים פרץ אחרי ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שרמז בימים האחרונים כי הוא אפשר את בידודה של קטאר. עם זאת, הוא מציע לתווך עתה בין הצדדים ואף הזמין את א-ת'אני לבית הלבן, אך זה סירב לכך.

מאמצי תיווך נוספים של אמיר כווית סבאח אל-אחמד א-סבאח, שארצו לא הצטרפה למהלכי הבידוד, טרם הניבו פרי. שר החוץ של ערב הסעודית ביקר אתמול בעומאן, שיחד עם כווית נותרה ניטרלית, אך לא נמסרו פרטים נוספים ובהצהרות מנהיגי מדינות ערב לא ניכר שום טון מפויס והמשבר הנוכחי נראה משמעותי הרבה יותר מזה שפרץ בין הצדדים ב-2014, סביב נסיבות דומות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מלך ערב הסעודית סלמאן בפסטיבל באבו דאבי , דצמבר 2016. AP
מוביל את מתקפת הבידוד. סלמאן מלך ערב הסעודית/AP

מלך בחריין אחמד בן עיסא אל-חליפה נפגש בקהיר עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, והשניים הבהירו כי ההחלטה התקבלה אחרי שקטאר בחרה בדרך של "פגיעה במדינות ערב ואחרי ניסיונות למנוע ממנה לתמוך בארגוני טרור".

בקטאר, שנותרה מבודדת גם יבשתית אחרי שערב הסעודית סגרה את הגבול עמה, לא מפגינים סימנים של התגמשות. שר החוץ מוחמד בין עבד א-רחמן א-ת'אני אמר כי טרם הוצגו לארצו דרישות, כפי שדווח בימים האחרונים, אך התעקש כי יש לפתור את המשבר בדרכי שלום. "אנחנו מבודדים כי אנחנו מצליחים ומתקדמים, אנחנו בסיס לשלום", הוא אמר בטון תקיף לכתבים בדוחא.

נשיא מצרים בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
"קטאר פגעה במדינות ערב". א-סיסי/רויטרס

בהתבטאות שלבטח הרתיחה את שכנותיה של המדינה הקטנה והעשירה בגז בת 2.6 מיליון תושבים - רובם אזרחים זרים, הבהיר שר החוץ כי איראן מוכנה לסייע באספקת המזון לנסיכות. בעקבות פרוץ המשבר, תושבים רבים אגרו מזון והמדפים בחנויות מתרוקנים. לצד איראן, גם טורקיה עומדת יחד עם קטאר במשבר והפרלמנט שלה אישר לשלוח כוחות לבסיס שלו בנסיכות, שבה גם נמצא הבסיס האמריקני הגדול ביותר במזרח התיכון.

שר החוץ של איחוד האמירויות הזהיר מפני ההשלכות האפשריות לכך שקטאר פונה למדינות אחרות. "הבקשה להגנה פוליטית מצד שתי מדינות לא ערביות ולהגנה צבאית מצד אחת מהן עלולה לפתוח פרק טארגי וקומי חדש", כתב אנוואר קראקש בחשבון הטוויטר שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully