וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקזיט, טרור וקיצוץ בקצבאות: בריטניה הולכת לבחירות

יעקב אילון, שליח וואלה! NEWS ללונדון

8.6.2017 / 9:05

ברקע הפיגועים בלונדון ובמנצ'סטר, עומדת ראשת הממשלה מיי למבחן ראשון לאחר שפיזרה את הפרלמנט. הקלפיות נפתחו ב-09:00 (שעון ישראל) ומיי מקווה להגדיל את הפער לטובת המפלגה השמרנית כשתתמודד מול מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין, שתקף את מדיניותה הכלכלית

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: שמרית גולדשטיין

הקלפיות בבחירות לפרלמנט בבריטניה נפתחו הבוקר (חמישי), אחרי קמפיין שנמשך חודש וחצי, שהחל ביתרון מובהק של ראש הממשלה תרזה מיי בסקרים והסתיים בצניחה עקבית של מנהיגת המפלגה השמרנית ובצמצום הפער של מפלגת הלייבור שבאופוזיציה. הקלפיות נפתחו בשעה 7:00 (9:00 שעון ישראל) וייסגרו ב-22:00. לאחר מכן צפויים מדגמים ראשונים ותחילת ספירת קולות האמת. 45 מיליון בעלי זכות בחירה יכריעו את עתידה של הממלכה לקראת השנים הקרובות.

זהו מבחן ראשון של מיי בבחירות הארציות. היא נכנסה לתפקיד ביולי שעבר בעקבות התפטרותו של דייוויד קמרון אחרי הפסדו במשאל העם על הפרישה מהאיחוד האירופי, והיא הקדימה את הבחירות כדי לקבל מנדט גדול יותר לניהול המשא ומתן על הברקזיט עם בריסל. עם זאת, הסוגיה נדחקה מעט מסדר היום בעקבות שני פיגועים קטלניים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שאירעו בממלכה בתוך פרק זמן קצר.

לקריאה נוספת:
תיעוד חדש מהפיגוע בלונדון: כך חוסלו המחבלים בידי המשטרה
מיי: "מוכנה לפגוע בזכויות אדם בכדי להגביר את המלחמה בטרור"
שגרה חדשה בלונדון: מחסומי בטון הוצבו על גשרים בעיר

תמונותיהם של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ומנהיג הלייבור ג'רמי קורבין לקראת הבחירות. רויטרס
הסקרים חוזים ניצחון לשמרנים. כרזות בחירות של מיי וקורבין על רקע רחוב בלונדון/רויטרס

מולה עומד ג'רמי קורבין, המנהיג המושמץ של הלייבור. הסקרים חזו לו כישלון צורב בבחירות, לנוכח עמדותיו הרדיקליות וקשריו לארגונים קיצוניים, אולם הוא הצליח לטפס בהדרגה אחרי שמיי הדאיגה רבים בציבור כשאמרה שהיא עשויה לצאת מהאיחוד גם ללא הסכם. "עדיף בלי הסכם מאשר הסכם רע", טוענת ראש הממשלה.

בנוסף לכך, קורבין ניצל את סירובה של מיי להתמודד בעימות ישיר מולו, וכן את העובדה שהיא אחראית לקיצוצים שנערכו בשנים האחרונות בשורות המשטרה. מנהיג הלייבור מבטיח להלאים שירותים ציבוריים מרכזיים, כמו את הדואר המלכותי ואת רשת הרכבות, וכן להטיל מסים על עשירים. מנגד, היוזמה קצרת הימים של מיי לקצץ מתשלומי הבריאות לקשישים פגעה קשות בפופולריות שלה.

עם הקדמת הבחירות, חזו הסקרים ניצחון מוחץ של מנהיגת המפלגה השמרנית, חלקם אף יותר מזה של מרגרט תאצ'ר. אתמול, נע לפי הסקרים היתרון של המפלגה השמרנית על הלייבור בין 1% ל-12%, פערים שמוכיחים שוב את בעייתיות השיטה. בשתי מערכות הבחירות המרכזיות הקודמות הסקרים טעו בגדול - במשאל העם ניצחו תומכי עזיבת האיחוד, ובבחירות הקודמות לפרלמנט ניצחו השמרנים בפער גדול את הלייבור, בניגוד לקרב הצמוד שצפו התחזיות.

עוד באותו נושא

דאגה במקום חגיגה לדמוקרטיה: מתח בלונדון לקראת הבחירות

לכתבה המלאה
אבטחה ברחובות לונדון לקראת הבחירות. יעקב אילון, מערכת וואלה! NEWS
מאבטחים ברחובות לונדון יום לפני הבחירות/מערכת וואלה! NEWS, יעקב אילון
עצרת תמיכה במועמדת של המפלגה השמרנית לראשות ממשלת בריטניה תרזה מיי, 7 ביוני 2017. רויטרס
מיי בעצרת של תומכי המפלגה השמרנית, אתמול/רויטרס

שיטת הבחירות האזורית בבריטניה מקשה אף היא על תחזית מדויקת של הבחירות. 650 המושבים בפרלמנט מחולקים בין 650 אזורי בחירה, שעליהם מתמודדים המועמדים מהמפלגות השונות בשיטת המנצח לוקח הכל. כך, מיליוני קולות "הולכים לפח" ולא מתורגמים למושבים, כפי שקרה למפלגת העצמאות (UKIP) בבחירות האחרונות - היא זכתה ב-12.7% מכלל הקולות, כ-3.8 מיליון בוחרים, אך זכתה במושב אחד בלבד.

מיי קיוותה להגדיל בפער ניכר את הרוב שממנו השמרנים נהנים כיום, עם 330 מושבים, שישה יותר מהסף הדרוש לרוב. כל כישלון בהשגת המטרה הזו יפגע קשות בראש הממשלה, שלא הבטיחה להישאר בתפקידה אם לא תצליח לזכות במה שלשמו פיזרה את הפרלמנט. בתרחיש סביר פחות, אם כי אפשרי, השמרנים יאבדו את הרוב ויזדקקו להקמת קואליציה. ואולם, יתר המפלגות מסרבות להצטרף לממשלה בראשותם, מה שמותיר פתח לבחירות חוזרות או לתרחיש קלוש עוד יותר - ממשלה בראשות קורבין.

מנהיג הלייבור יצטרך את עזרת המפלגה הדמוקרטית-ליברלית, שמתנגדת לברקזיט אך התרסקה בבחירות הקודמות, ואת זו של המפלגה הסקוטית הלאומית, שכבשה בגדול את המחוז ב-2015, אחרי שהיה במשך שנים מעוז הלייבור. אף שנראה כי מדובר בתסריט דמיוני לנוכח הניסיון המר שחוו הפרשנים והסוקרים בשנים האחרונות, איש לא מעז להתחייב כי הממלכה לא תעבור עוד טלטלה בתוך זמן כה קצר.

(עדכון ראשון 7:50)

מנהיג לייבור ג'רמי קורבין בכניסה למטה BBC, לונדון, בריטניה, 30 במאי 2017. רויטרס
יזדקק לעזרת מפלגות נוספות. קורבין, בחודש שעבר/רויטרס
זרים בגשר לונדון, בריטניה, לזכר קורבנות הפיגוע, 6 ביוני 2017. רויטרס
זרי פרחים שהונחו בסמוך לגשר לונדון לזכר קורבנות הפיגוע, שלשום/רויטרס
שלט תמיכה במפלגת הלייבור. רויטרס
שלט תמיכה במפלגת הלייבור בלונדון/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעצר חשודים בלונדון ביום שלמחרת הפיגוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully