וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון נגד השרה שקד: אי-מינוי מחליפתי פוגע במערכת המשפט

29.5.2017 / 16:51

בצעד חריג דרשה השופטת נאור משרת המשפטים לקדם את מינוי מחליפתה, השופטת חיות. במכתב שהפיצה תקפה השופטת את שקד ורמזה כי השרה פועלת ממניעים לא ענייניים. שקד בתגובה: "החלטה על מחליפתך תתקבל לאחר דיון עקרוני"

צילום: יוני ריקנר ויחיאל גורפיין, עריכה: ורד לידאני וטל רזניק

(הפגנה נגד הנשיאה נאור, נובמבר 2016)

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, נקטה היום (שני) צעד חריג נגד שרת המשפטים איילת שקד ודרשה ממנה לקדם את מינוי השופטת אסתר חיות למחליפתה, תוך שהיא רומזת כי שקד פועלת ממניעים לא ענייניים. במכתב פומבי שהפיצה נאור באמצעות הנהלת בתי המשפט תקפה השופטת את שקד על התנהלותה וטענה כי השרה מנסה לכפות על בית המשפט העליון מינויים ופועלת ממניעים פוליטיים.

על פי שיטת המינויים בבית המשפט העליון, חיות, השופטת הוותיקה, אמורה להחליף את נאור שתפרוש בחודשים הקרובים. אלא ששרת המשפטים דחתה את ישיבת הוועדה למינוי שופטים, בניסיון לעכב את מינויה של חיות מתוך מטרה להגיע להסכמה עם נאור על מינוי שני שופטי עליון חדשים. שני שופטים חדשים, שזהותם טרם הוחלטה, אמורים להיכנס לתפקידם עד לסיום השנה.

"דחיית כינוס הוועדה שאמורה להתכנס בתחילת החודש הבא מקימה חשש לשיבוש ההיערכות של מערכת בתי המשפט ולפגיעה שלא לצורך במערכת המשפט ובציבור", כתבה נאור, "אין אני רואה הצדקה לדחייה כשאין לכך סיבה נראית לעין, ונדמה כי הסיבה היחידה לשאיפה לדחות את הישיבה הקבועה ליולי היא שלא הצלחנו עד כה להגיע להסכמות בעניין זהות שני שופטי עליון".

לקריאה נוספת:
נשיאת ביהמ"ש העליון: "לא כל חוק שמתקבל ברוב הוא חוק דמוקרטי"
כיפופי ידיים של הרגע האחרון: הוועדה לבחירת שופטי העליון מתכנסת
נשיאת העליון מגבה את שופטי אזריה: "ההשתלחות מהווה סכנה לדמוקרטיה"

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
השופטת נאור/נועם מושקוביץ

"כיו"ר הוועדה הנך אמונה על קביעת מועדי כינוס הוועדה, אולם את סמכות יושב הראש יש להפעיל רק מטעמים ענייניים ולא אוסיף". את מכתבה סיימה נאור כי היא מעבירה לחתימתה את סדר היום של הוועדה לצורך כינוסה, וכי היא חוזרת ומבקשת מהשרה שתעשה זאת גם.

שקד בתגובה: "הגענו בעבר להסכמות ואני בטוחה שנגיע גם הפעם"

בתגובה למכתב השיבה השרה שקד כי למכתב אין "כל נחיצות בעת הזאת" וכי הוא נעשה בטרם התקיים דיון מהותי בנושא. לדבריה, זהות נשיאת העליון הבאה תיקבע בדיון שייערך בהמשך. "בטוחני כפי שבעבר הגענו להסכמות, כך נגיע גם הפעם", חתמה שקד את מכתבה.

איילת שקד בטקס מינוי קאדים בטקס הנשיא. נועם מושקוביץ
למכתב "אין כל נחיצות". שקד/נועם מושקוביץ

נאור אמורה לפרוש מתפקידה באוקטובר 2017, והמשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין, מתוכנן לעזוב כבר בחודש הבא. חיות, הנחשבת לוותיקה שבשופטי העליון, אמורה להיכנס באופן טבעי לנעליה של נאור ויחד עמה גם מחליף לרובינשטיין.

החילופים מתרחשים על רקע הצורך למנות בהקדם שני שופטי עליון חדשים במקומם של אורי שוהם ויורם דנציגר. כעת, נאור טוענת למעשה כי שקד מנסה לכפות עליה מינוי שופטים שהיא אינה רוצה בהם, בכך שהיא מונעת את מינויה של חיות לנשיאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully