וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני תוקף את יריבו בעימות האחרון: "מוביל תומכים באוטובוסים"

13.5.2017 / 9:52

באירוע שנמשך שלוש שעות והועבר בשידור חי האשימו המועמדים השמרנים את הנשיא המכהן במצבה הכלכלי של איראן, אך הוא לא נשאר חייב - ואף עקץ את "משמרות המהפכה". בעוד פחות משבוע יבחרו האזרחים נשיא, בפעם ה-12 מאז ההפיכה האסלאמית

צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני תקף אתמול (שישי) את יריביו השמרנים במהלך עימות טלוויזיוני, שבוע לפני הבחירות לנשיאות במדינה. למרות שמיתג את עצמו כמועמד פרגמטי ולא כמהפכן, נטש בימים האחרונים רוחאני את עמדתו המתונה כדי לסחוף מצביעים, ובעימות בן שלוש השעות אף התייחס לנושאים נפיצים כמו הממסד המשפטי במדינה ומשמרות המהפכה.

"אתה יכול להשמיץ אותי כמה שתרצה. כשופט אתה יכול אפילו להוציא נגד צו מעצר, אבל בבקשה אל תנצל את הדת בשביל כוח", אמר רוחאני למי שנחשב ליריבו המרכזי, איברהים ראיסי, בן חסותו של המנהיג העליון עלי חמינאי. רוחאני אף פנה ליריבו ואמר: "ארגונים שולחים אנשים באוטובוסים לעצרות הבחירות שלך – מי מממן אותם?". רוחאני ניסה לצייר יריב נוסף, ראש עיריית טהראן מוחמד באקר קאליבאף, כבריון שהתפאר ביד הקשה שנקט כלפי מפגינים כבכיר במשטרה. "רצית להכות סטודנטים", קרא רוחאני.

עוד בוואלה! NEWS:
רוחאני ניסה להחליש את משמרות המהפכה - אך זקוק להם כדי לשלוט
רוחאני נגד משמרות המהפכה: כתובות בעברית על טילים – פרובוקציה
האיש שמנסה להיכנס לראש של איראן מודה: "יש לה טכנולוגיה מרשימה"

תומכי נשיא איראן חסן רוחאני צופים בעימות האחרון, טהראן, 12 במאי 2017. AP
התחזק בימים האחרונים. תומכי רוחאני בטהראן, אמש/AP
תומכי נשיא איראן חסן רוחאני צופים בעימות האחרון, טהראן, 12 במאי 2017. AP
תומכי רוחאני התכנסו לצפות בעימות במרכז העיר. טהראן, אתמול/AP

רוחאני, איש הדת בן ה-69 שנמנה עם מייסדי המשטר האיראני ונחשב שמרן מתון, נבחר לתפקידו לפני ארבע שנים לאחר שהבטיח לשפר את מעמדה של איראן בעולם ולצמצם את בידודה הבינלאומי. כעת הוא מנסה להיבחר מחדש על ידי גיוס תמיכתם של המצביעים, על אף אכזבתם מהקיפאון הכלכלי והחברתי במדינה. מעמדו התחזק בימים האחרונים והוא נחשב כמי שמייצג את הרפורמיסטים, שטוענים שזכויותיהם דוכאו על ידי משמרות המהפכה מאז המהפכה האסלאמית שאירעה במדינה בשנת 1979.

שני היריבים המרכזיים תקפו את רוחאני בעיקר בתחום הכלכלי וטענו כי בשנותיו כנשיא איבדו האיראנים משרות רבות וכי יוקר המחייה נסק, למרות ההסכם שנחתם בשנת 2015 מול המעצמות, שהביא להסרת הסנקציות בתמורה לבלימת תכנית הגרעין האיראנית.

ראיסי אמר כי בשנים אלה נסגרו 250 אלף עסקים קטנים וכי קצבאות העוני במדינה נמוכות מהרצוי. "שיעורי האבטלה גבוהים. כוח הקנייה של האזרחים הצטמצם משמעותית בתקופתך", הוסיף. רוחאני השיב בעקיצה מוסווית כלפי משמרות המהפכה: "אם אנחנו רוצים כלכלה טובה יותר, עלינו לא לאפשר לקבוצות בעלות גיבוי פוליטי וביטחוני להתערב בה", ענה.

המועמד לנשיאות איראן איברהים ראיסי. רויטרס
"כוח הקנייה של האזרחים הצטמטם". ראיסי/רויטרס

בעצרת בחירות שהתקיימה ביום שני האחרון תקף רוחאני את ראיסי על רקע עברו כשופט ברפובליקה האסלאמית, שהיה אחד מאלה שהורו על הוצאות המוניות להורג של אסירים פוליטיים בשנות ה-80. "אני מופתע. אלה מכם שמדברים על חופש הביטוי בימים האחרונים, הם אלה שסותמים פיות", אמר הנשיא.

אחמדינג'אד ניסה לרוץ גם הוא - ונפסל

ביום שישי יבחרו אזרחי איראן נשיא, בפעם ה-12 מאז כינון הרפובליקה האסלאמית בסוף שנות ה-70. למרות שהמערכת הפוליטית באיראן מעניקה כוח בלתי מוגבל למנהיג העליון, שלא עומד לבחירת הציבור אלא ממונה על ידי מועצת מומחים, ועל אף שהמועמדים כולם נמצאים תחת השגחתו הצמודה של חמינאי, הבחירות מהוות עדיין תחרות קשה שיכולה להביא לשינויים משמעותיים במדינה.

תומכי נשיא איראן חסן רוחאני צופים בעימות האחרון, טהראן, 12 במאי 2017. AP
כמעט 1,700 מועמדים נרשמו. שידור העימות, אתמול בטהראן/AP

לקראת הבחירות נרשם במשרד הפנים האיראני מספר שיא של 1,686 מועמדים. מאחר שהחוק האיראני אינו מטיל כמעט כל מגבלה על הגשת מועמדות בשלב הרישום הראשוני, נרשמו גם השנה מועמדים חסרי כל סיכוי, כדוגמת מתנגד המשטר מהדי חזעלי, שנעצר מספר פעמים בעבר בעקבות ביקורת חריפה שמתח על מנהיג איראן, או להבדיל אב ל-18 ילדים מחמש נשים שונות, שהבטיח להתיר בחוק את השימוש באופיום אם ייבחר כנשיא.

את ההפתעה הגדולה בשלב רישום המועמדים סיפק הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד. אחמדינג'אד, שסיים את שמונה שנות כהונתו כנשיא בשנת 2013 - כשהוא מבודד וחבול פוליטית, לאחר שנתיים של מאבקי כוחות חסרי תקדים בצמרת ההנהגה, נרשם לבחירות חרף "המלצה" פומבית ומפורשת שקיבל לפני מספר חודשים מהמנהיג העליון שלא להתמודד שוב בבחירות. שלא במפתיע, פסלה מועצת שומרי החוקה הן את מועמדותו שלו והן את זו של סגנו לשעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully