וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן מאותת לחרדים: ישראל ביתנו יזמה חוק לתחבורה ציבורית בשבת

8.5.2017 / 14:02

פרסום ראשון: יו"ר ישראל ביתנו, שתמך בהחלטת בג"ץ לאפשר פתיחת מרכולים בשבת בתל אביב, שולח מסר נוסף עם הצעת חוק שהעלו שניים מחברי מפלגתו. לפי ההצעה, הרשויות המקומיות יקבעו לפי סקר על בסיס שכונתי אם להפעיל בהן תחבורה ציבורית בשבת

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר לפיד

(בווידאו: לפיד בישיבת הסיעה, היום: "להערכתנו, בחירות יתקיימו כבר השנה")

המאבק על השבת בממשלה צובר תאוצה, ובמפלגת "ישראל ביתנו" של אביגדור ליברמן מאותתים לחרדים על כוונותיהם. חברי הכנסת עודד פורר ויוליה מילנובסקי הניחו היום (שני) על שולחן הכנסת הצעת חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. גורם בקואליציה אמנם העריך בשיחה עם וואלה! NEWS כי "אין סיכוי לקדם הצעה כזו בתוך הקואליציה הנוכחית" אך לדבריו, "יש בה מסר ששולח ליברמן נגד יוזמות החקיקה של המפלגות החרדיות".

על פי ההצעה, רשויות מקומיות יהיו רשאיות להפעיל בשבת קווי תחבורה ציבורית בתחומיהן, והחלטותיהן יהיו "בהתאם למסקנות מסקר תושבים שייערך על פי חלוקתם לשכונות". הצעת החוק עוד קובעת כי התשלום עבור נסיעות בשבת בהסעות ציבוריות יתבצע באמצעות כרטיס מגנטי בלבד.

בישיבת הסיעה היום אמר ליברמן כי דרישת החרדים לבטל את החלטת בג"ץ המתירה את פתיחת העסקים בתל אביב בשבת היא "צעד מיותר לגמרי". לדבריו, "אנחנו חיים בסטווס קו שהתגבש במשך שנים רבות, ואין סיבה שהשלטון המרכזי ייכנס לנעליו של שלטון מקומי - שיודע איך להתנהל בעצמו".

לקריאה נוספת בנושא
בג"ץ הכריע: תותר פתיחת מרכולים ומרכזי בילוי בשבת בתל אביב
דרעי פנה ליועמ"ש: "החלטת בג"ץ על השבת משנה סדרי עולם"

פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
מתיחות בקואליציה. ליברמן, בנט ודרעי בפתיחת מושב הקיץ הקודם/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "סוגיית השבת היא אחת מהסוגיות החשובות והמורכבות הקיימות במדינה יהודית ודמוקרטית. ברוב המקומות בישראל אין כיום תנועה של תחבורה ציבורית מכניסת השבת ועד למוצאי השבת, בעוד שתנועת התחבורה הפרטית אינה מוגבלת".

"כתוצאה מכך, תושבי ישראל שאין ברשותם רכב פרטי מופלים לרעה בצורה בלתי הוגנת", עוד נכתב בדברי ההסבר. "הצעת חוק זו נועדה להסדיר הפעלת תחבורה ציבורית ביום המנוחה השבועי, כדי לתת מענה לצרכיהם של מרבית אזרחי המדינה ולאפשר את הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לפי שיקול דעתה של כל רשות מקומית".

בחודש שעבר, שר הביטחון בירך על החלטת בג"ץ לאפשר פתיחת 164 מרכולים בשבת בתל אביב, פסיקה שהובילה למשבר עם החרדים. ליברמן אמר אז כי "מדובר בחוק עירוני מידתי המאפשר, מצד אחד, לשמור על השבת כיום מנוחה, ומצד שני מעניק לאזרחים רבים מאוד אפשרות לבלות בשבת על פי רצונם ודרכם. לתל אביב יש אופי מסוים שהתפתח מאז קום המדינה, ואין שום סיבה שהמדינה תתערב ותפגע במרקם העירוני שהתגבש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ליברמן תמך בפסיקה של בג"ץ. מרכול בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ש"ס ויהדות התורה, מנגד, דורשות לקדם חקיקה ממשלתית שבמסגרתה תבוטל ההחלטה ויימנעו מקרים דומים, כך ששר הפנים יהיה חייב לאשר כל חוק עזר עירוני שאושר החל מינואר 2014. בליכוד הסכימו עקרונית לקדם הצעת חוק כזו, אך דרשו שלא יהיה לה קשר להחלטת בג"ץ על המרכולים.

דרישה נוספת של החרדים שקיבלה כתף קרה מצד הליכוד היא להעביר את הסמכות על אכיפת חוק שעות עבודה ומנוחה משר העבודה והרווחה לשר הפנים. גורם בליכוד אמר בשבוע שעבר: "אם החרדים רוצים, שיחזירו את יאיר לפיד לראשות הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully