וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחטפים, זגזוגים וחריגה מסמכות: כך נראה המאבק על מכל האמוניה

27.4.2017 / 20:37

הניסיון של המדינה לעכב את ריקון המכל בחיפה חושף גרירת רגליים ומחלוקת בין הגורמים האחראיים: משרד הכלכלה לא מתנגד לסגירה, השר אלקין מנסה למנוע אותה, העירייה זועמת על העיכוב, והיועץ משפטי מזהיר מפני כניסת אוניית האמוניה לנמל. כך נראית הסחבת

צילום: אדריאן הרבשטיין

בקשת הפרקליטות אתמול (רביעי) לעכב את ריקון מכל האמוניה, כמו גם הדיווח בחדשות 2 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לבכירי משרדו והמשרד להגנת הסביבה לבחון דחייה של שנתיים בריקון מכל האמוניה, לא הפתיעו איש בעיריית חיפה. מפלס הזעם של ראש העירייה יונה יהב חזר ועלה אמש לשיאים חדשים, אך הוא כבר ידע עליות ומורדות רבות במהלך החודש האחרון. זאת לנוכח מסמכים ממשלתיים רשמיים שהעידו לכאורה כי עמדתה מנוגדת להחלטות בית המשפט לאסור כניסה של אניית אמוניה נוספת למפרץ חיפה.

שליחיו של ראש הממשלה, ובראשם השר להגנת הסביבה זאב אלקין בעצמו, פעלו לדחות את ריקונו של מכל האמוניה ולאפשר את המשך הפעלת מערך יבוא הגז לישראל. ב-29 במרץ, נעתר בית המשפט העליון לבקשת חיפה כימיקלים ועיכב את ריקון מכל האמוניה עד ל-1 באפריל. באותו ערב הגישה חיפה כימיקלים בקשה למשרד להגנת הסביבה לקבלת אישור להכנסת אוניית אמוניה שתמלא את המכל שנותר ריק כמעט לחלוטין. המשרד שקל לאשר את הבקשה, אולם אז פנה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשר אלקין והזהיר אותו מלהיעתר לבקשה.

מנדלבליט הביע את תמיהתו על הנימוק של השר האמון על הגנת הסביבה כי המשך ייבוא האמוניה נחוץ לצרכי המשק. היועץ המשפטי לממשלה כתב במפורש כי דווקא משרד הכלכלה האמון על הדאגה לצרכים אלו, התנגד להגיש לבית המשפט בקשה להאריך את מועד השימוש במכל לצרכים המשקיים.

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
הממשלה בחנה דחייתו של ריקון המכל בשנתיים. מכל האמוניה בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

מנדלבליט טען במכתבו: "משרד הכלכלה הודיע במסגרת ההליכים השיפוטיים המתנהלים בעניין שבנדון כי הוא אינו מבקש הארכת מועד השימוש לצרכים משקיים במכל האמוניה. בין היתר הודיעה המדינה לבית המשפט העליון מטעם משרדי הממשלה השונים כך: 'משרדי האוצר והכלכלה הביעו עמדתם, כי בהיעדר נימוק ביטחוני, אין לטענתם טעם כלכלי משקי המצדיק שינוי מהמצב הקיים, קרי סגירת המכל ביום 1 באפריל 2017.

"בנסיבות אלה", הדגיש היועץ המשפטי לממשלה, "קיים ספק רב אם משרד הכלכלה, כמו גם יתר הגורמים הרלוונטיים, תומך בהחלטה לאפשר כניסת אניה למילוי מכל האמוניה. לפיכך, טרם החלטה כאמור, יש לפנות לקבלת עמדה סדורה מטעם משרד הכלכלה ויתר גורמי הממשלה הרלוונטיים. בהקשר זה אזכיר כי כל שינוי בטיעון מצד משרד זה או אחר, יחייב נימוק מקצועי משמעותי ביותר".

ראשוני. אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה בועדת חוקה חוק ומשפט. מערכת וואלה! NEWS
"יש מקום להימנע מקבלת החלטה בדבר כניסתה של אוניה". מנדלבליט/מערכת וואלה! NEWS

מנדלבליט אף הזהיר את השר אלקין כי אם המשרד שבראשותו יאשר לחיפה כימיקלים להכניס אוניית אמוניה לנמל, הדבר עלול להתפרש לכאורה כ"מחטף" מצד המשרד האמון על בריאותו של הציבור: "עיריית חיפה פנתה לבית המשפט העליון בבקשה לביטול צו עיכוב הביצוע שניתן, או לצמצמו כך שלא יחול על האיסורים למילוי המכל ולהבאת אניה נוספת.

"בנסיבות אלה שבהן החלטת בית המשפט העליון ניתנה כאמור במעמד צד אחד, יש מקום להימנע מקבלת החלטה בדבר כניסתה של אוניה. בנוסף, צפוי כי החלטה זו תעורר טענות, אותן ציינה עיריית חיפה בפנייתה, בדבר 'מחטף', כביכול אף מטעם המדינה", כתב מנדלבליט.

המשרד להגנת הסביבה: "מתייחסים לשיקולים נוספים מלבד מניעת סיכון סביבתי"

עם קבלת המכתב ענה השר אלקין ליועץ המשפטי לממשלה, וציין כי הסמכות הבלעדית להענקת היתר רעלים נתונה למשרד להגנת הסביבה, שהוא עומד בראשו: "לכל אורך הדרך, ברור היה כי פתרון קבע לסגירת המכל, חייב שיימצא במקביל למתן פתרונות לכלל המשק. המשרד להגנת הסביבה לוקח בחשבון, כשהוא מפעיל את סמכויותיו לפי החוקים הסביבתיים השונים שיקולים נוספים מלבד מניעה והפחתה של זיהומים וסיכונים סביבתיים, וזאת מתוך כוונה לקבל החלטה סבירה, מידתית ומאוזנת ככל הניתן", כתב השר אלקין.

השר לא התייחס במכתבו לדוח המומחים שבראשות פרופ' אהוד קינן וחתן פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן, שהתריעו כי מערך ייבוא האמוניה מסכן את חייהם של מאות אלפי תושבי מטרופולין חיפה.

"הסמכות לתת היתר רעלים ולקבוע בו תנאים היא, כידוע, סמכותו הבלעדית של המשרד להגנת הסביבה, והוא הגורם הממשלתי הבלעדי האמור לאשר את השימושים בחומרים מסוכנים בשיגרה", כתב אלקין. "אנחנו מבקשים ממך לפעול לכך שעמדת המדינה בערכאות המשפטיות הדנות בגורלו של מערך ייבוא האמוניה תתבסס על עמדת משרדנו כפי שנקבעה בהיתר הרעלים בלבד כנדרש על פי החוק. אנו דוחים את ההתנייה שעולה מתוך מכתבך בהקשר של חובתנו לקיים התייעצות עם משרד הכלכלה ומשרד האוצר, היות ואנו רואים בכך תקדים מסוכן של הכפפת סמכויותיו של המשרד להגנת הסביבה לעמדתם של משרדים אחרים".

בהמשך כתב אלקין ליועץ המשפטי לממשלה כי כל עוד מכל האומניה לא פונה באופן סופי, יש לאפשר את הגעת אניית האמוניה. "מחובתו של המשרד לשקול אישור הכנסת אמוניה כדי לממש את צו בית המשפט, והשארת המצב על כנו – והוא, מערך אמוניה פועל", נכתב.

לטענת המשרד, הגבלת סמכויתו תביא לפגיעה ודאית במשק: "חשוב להבין שכל גורם, יהיה זה היועץ המשפטי לממשלה או בית המשפט שיגביל את הסמכות הזו שלנו, לוקח אחריות כבדה על השלכות חמורות העלולות להיווצר בעקבות מחסור חריף באמוניה במשק בימים ובשבועות הקרובים. מחסור זה עלול לפגוע בפעילות הסדירה של בתי חולים, בתי קירור, הפחתת זיהום אוויר ונזקים רבים, מעבר לפגיעה האפשרית של פיטורי אלפי עובדים בתעשיית הדשנים", נכתב בתגובת השר.

החשש: הממשלה גורמת לסחבת מכוונת

ב-31 במרץ, יום לאחר שאלקין שיגר את המכתב ליועץ המשפטי לממשלה, ביקשה פרקליטות המדינה מעיריית חיפה לדחות את הדיון הצפוי, בעקבות בקשת הממשלה לדון בנושא צו המניעה לריקון מכל האמוניה. פנייה נוספת מהפרקליטות לעירייה התקבלה לאחר שהפרקליטות הודיעה כי בכוונתה לבקש לא לאפשר כניסה של אניית אמוניה לישראל עד לאחר הדיון שיתקיים בבית המשפט.

יהב שיגר מכתב בהול לראש הממשלה בו ביקש להביע את עמדתו בישיבת הממשלה. גם פרופ' קינן, שהצוות בראשותו קבע כי במקרה של דליפת אמוניה עלול לקרות אסון במסגרתו ייהרגו מאות אלפים מתושבי חיפה והסביבה, פנה לשרים שהיו צפויים להשתתף באותה ישיבה.

שבועות קודם לכן הביע יהב חשש כי הממשלה גוררת את הסחבת בכל הנוגע לסגירת מכל האמוניה. באמצע חודש מרץ גילתה העירייה כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר פנה לאמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בבקשה שיסייע לחיפה כימיקלים בתקציב הקמת מפעל לייצור אמוניה משלה. זאת, כשלפי כל הדעות, הקמת מפעל כזה דורשת פרק זמן של שנתיים לפחות.

ראש עיריית חיפה הציג את הדוח שהזמין על סכנות מיכל האמוניה המוצב בעיר. ערן גילווארג
"אינך טורח להזכיר את הסיכון המידי לחייהם של מאות אלפי אנשים".יהב/ערן גילווארג

"ממשלת ישראל החליטה כבר בשנת 2013 על סגירת מכל האמוניה במפרץ חיפה והקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם, אך בימים אלו נראה כי סגירת המכל מתקרבת במהרה ללא חלופה לאספקת אמוניה בהיקפים הנדרשים כיום", כתב גרונר לממונה על התקציבים באוצר כבר בחודש בפברואר. "בהיעדר חלופה, קיימת סבירות ממשית כי תעשיית הדשנים הישראלית, המפרנסת אלפי משפחות ומייצאת סחורות בשווי של כשני מיליארד שקלים וחצי בשנה, תחדל מלפעול", כתב.

המכתב הודלף לעירייה ובעקבותיו שיגר יהב מכתב זועם למנכ"ל משרד ראש הממשלה שחתום על הבקשה לתת לחברת חיפה כימיקלים סיוע כלכלי בהקמת מפעל לייצור אמוניה משלה: "גם בית המשפט נוכח לדעת כי קיימות חלופות אפשריות וזמינות לאספקת אמוניה שאינן תלויות בקיומו של המכל ולהמשך פעילות תעשיית הדשנים ללא אמוניה", כתב יהב לגרונר.

"אני רואה בחומרה רבה את מכתבך, שמטרתו המשך קיום פעילות מערך האמוניה במפרץ חיפה, עד ליישום החלטת הממשלה להעתקתה למישור רותם בדרום. אתה הגורם האחראי מתוקף תפקידך להצהרות המדינה וליישום החלטתה הקיימת בדבר סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה שניתנה עוד בשנת 2013", כתב יהב. "במכתבך אתה מגלה חרדה קיומית לתעשיית ייצור הדשנים ומנגד, אינך טורח להזכיר ולו ברמז את הסיכון המידי לחייהם של מאות אלפי אנשים".

משרד ראש הממשלה: "נתניהו ביקש לבחון דחייה של כמה שבועות"

בתגובה לחשיפת חדשות 2 אמש לפיו ראש הממשלה ביקש מבכירי משרדו והמשרד להגנת הסביבה לבחון את דחיית ריקון מכל האמוניה בשנתיים לפחות, נמסר אתמול מלשכת ראש הממשלה: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם השר להגנת הסביבה זאב אלקין ושר הכלכלה אלי כהן לדיון בסוגיית מכל האמוניה. בפגישה השתתפו גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד הכלכלה ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה".

"ראש הממשלה נתניהו ביקש מהגורמים המשפטיים שהשתתפו בישיבה, ובראשם המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ, לבחון האם ניתן לדחות את סגירת מכל האמוניה בכמה שבועות נוספים, זאת כדי למצוא פתרון לסוגיה ולמנוע את פיטוריהם של אלפי עובדים. נתניהו לא שוחח בנושא עם בעלי חברת חיפה כימיקלים ג'ולס טראמפ".

בתשובת המדינה לבג"ץ, נכתב כי "בהתאם לאשר סוכם בישיבת הממשלה, עמדת המדינה היא שבמאזן האינטרסים הכולל, יש להורות על עיכוב ביצועו של פסק הדין עד ליום 1.6.17, על מנת לאפשר תקופת התארגנות לצרכני האמוניה (ובתוכה האפשרות למתן היתר כניסה לאנייה) וכן משום שבתקופת ההתארגנות מוסיפים גורמי המדינה לבחון אפשרויות נוספות לטובת מתן פתרון מקיף למערך ייבוא האמוניה - בטווח הקצר ובטווח הארוך - טרם הפסקה אפשרית של פעולת תעשיית הדשנים בישראל, על משמעויותיה. בחינות אלה טרם מוצו והמדינה סבורה שיש מקום לאפשר את השלמתן. ייתכן שתישקל תקופה נוספת של שימוש במיכל האמוניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully