וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: "אם כל הפצצות" הולמת במעוז דאעש באפגניסטן

צבא ארה"ב פרסם תיעוד של הטלת הפצצה הקונבנציונלית החזקה ביותר שנוסתה אי-פעם. לפי משרד ההגנה בקאבול, 36 אנשי דאעש נהרגו, אך הארגון הכחיש זאת. טליבאן והנשיא לשעבר גינו: "שימוש לא אנושי בארצנו כמגרש ניסויים"

קרדיט: צבא ארה"ב

צבא ארצות הברית פרסם אתמול (שישי) תיעוד מהטלת "אם כל הפצצות" על מתחם מנהרות של דאעש במזרח אפגניסטן. לפי משרד ההגנה בקאבול, לפחות 36 לוחמים בארגון נהרגו בתקיפה אמש, שבה לראשונה נעשה שימוש בפצצת GBU-43, כלי הנשק הקונבנציונלי החזק ביותר שבו עשתה ארצות הברית שימוש אי-פעם. עם זאת, דאעש הכחיש כי ספג אבידות בתקיפה. טליבאן, היריב העיקרי של דאעש, והנשיא לשעבר חמיד כרזאי גינו את התקיפה.

על פי ההודעה של משרד ההגנה, "בסיס חשוב של דאעש הושמד", ומצבור גדול של כלי נשק ושל ציוד נוסף נפגע במתקפה. על פי גורמים מקומיים, ההפצצה ב"אם כל הפצצות" גרמה לפיצוץ כה חזק, עד שהוא נשמע במרחק שני מחוזות סמוכים. על פי הדיווח ב-BBC, האזור בו הוטלה הפצצה הוא אזור הררי ברובו ולא מייושב ברובו. גורם ביטחוני הוסיף בשיחה עם רשת "טולו" האפגנית כי משפחה אזרחית אחת בלבד חיה באזור ההפצצה באצ'ין, ופונתה על ידי כוחות הצבא לפני כן.

עוד בוואלה! NEWS:
חשד: אישה בת 45 רצחה את בן זוגה בירושלים - והתקשרה למשטרה
נאס"א: התנאים על אחד מירחיו של שבתאי מאפשרים חיים
ראש ה-CIA: "ויקיליקס הוא שירות מודיעין עוין בשירות רוסיה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשרות לוחמי דאעש נהרגו. תיעוד ההפצצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלשכתו של הנשיא אשרף ראני נמסר כי ההפצצה האמריקנית במחוז ננגרהאר נועדה לסייע לכוחות הביטחון האפגניים הנלחמים נגד דאעש. עוד נמסר כי ננקטו אמצעי זהירות כדי להימנע מפגיעה באזרחים, וכי הצעד נועד "למזער את הסיכון לחיי הלוחמים האפגנים והאמריקנים בשטח".

מנגד, קודמו בתפקיד, כרזאי, שהיה במשך שנים רבות בשלטון מאז הפלישה האמריקנית, גינה בתקיפות את ההפצצה בחשבון הטוויטר שלו. "אני מגנה בכל תוקף את השימוש בפצצה מסוג זה, זאת איננה המחלמה בטרור, אלא שימוש לא אנושי וברוטלי בארצנו כמגרש ניסויים", כתב. "עלינו, האפגנים, לעצור את ארצות הברית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ארה"ב הטילה את אם כל הפצצות באפגניסטן, אפריל 2017. רויטרס
"לעצור את ארצות הברית". זירת ההפצצה/רויטרס

דובר הפנטגון, אדם סטאמפ, מסר כי הפצצה, שאורכה כתשעה מטרים, הוטלה ממטוס תובלה הרקולס מדגם MC-130 במחוז ננגרהאר הסמוך לגבול פקיסטן. צבא ארצות הברית הודיע כי הוא אומד את הנזק. השימוש בפצצה הוא הפגנת שרירים נוספת מצדו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, פחות משבוע אחרי התקיפה בסוריה וברקע החרפת הטון שלו כלפי קוריאה הצפונית.

לפי הודעת מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, גנרל ג'ון ניקולסון, "מטרת התקיפה הייתה לצמצם את הסיכון לכוחות האפגניים והאמריקניים שמבצעים פעולות טיהור באזור, במקביל להגדלה מרבית של הפגיעה בלוחמי דאעש". בשבוע שעבר נהרג חייל אמריקני בלחימה בדאעש באזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפצצה מונחית לייזר. "אם כל הפצצות"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפצצה היא מונחת לוויין והיא נוסתה לראשונה במרץ 2003, כמה ימים לפני תחילת מלחמת עיראק. שמה הרשמי של הפצצה הוא Massive Ordnance Air Bomb (חימוש פיצוץ אווירי מאסיבי), ובראשי תיבות באנגלית MOAB. עם זאת, השימוש הנפוץ יותר בארצות הברית הוא בכינוי "אם כל הפצצות", שתואמת את אותן ראשי התיבות.

דובר הבית הלבן שון ספייסר מסר לאחר התקיפה כי זהו "כלי נשק גדול ומדויק, שהופנה כלפי מערות ותעלות שבהן משתמשים לוחמי דאעש כדי לנוע בחופשיות. ארצות הברית לוקחת את הקרב בדאעש ברצינות. ננקטו כל הפעולות להימנע מפגיעה בחפים מפשע".

טראמפ אמר אמש לעתונאים בבית הלבן כי הוא מברך את הצבא על "המבצע המוצלח. אנחנו כל כך גאים בצבא שלנו". הוא לא התייחס מפורשות לשאלה אם הורה באופן אישי על המתקפה או שזו הייתה החלטה של הצבא, ואמר כי "נתנו להם אישור מלא". טראמפ הוסיף כי הוא נלהב ממה שהספיק לעשות בשמונה השבועות האחרונים לעומת שמונה השנים של ממשל אובמה.

(עדכון ראשון: 3:00)

מפה אזור הפצצה. google maps, צילום מסך
מפה אזור הפצצה/צילום מסך, google maps

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully