וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי תעודת זהות: אב ל-16 ממאה שערים שאינו מכיר במדינה יישלח למאסר

2.4.2017 / 0:23

יואליש קרויס, תושב שכונת מאה שערים בירושלים, נידון לחמישה חודשי מאסר מכיוון שהפעיל בית מטבחיים ללא רישיון ולא דיווח עליו לרשויות המס. חבריו הקימו עבורו פרויקט מימון המונים: "לא לקח שקל מהמדינה, נעזור לו"

יואליש קרוייס תושב שכונת מאה שערים המכונה קצין המבצעים של העדה החרדית, ירושלים, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
"מאה ימי חופשה, אכתוב ספר". קרויס/נועם מושקוביץ

בסמטה צרה בשכונת מאה שערים בירושלים ממוקמת הדירה הקטנה של משפחת קרויס. יואליש ורחל מנהלים ממנה כבר שנים רבות אימפריה משפחתית של 16 ילדים, והיד עוד נטויה. כמעט בלתי אפשרי להסביר איך 18 נפשות מתגוררות בשמחה גדולה בתוך דירת שני חדרים, שאחד מהם מתחת לאדמה. אולם, בערב יום העצמאות הקרוב, לא בטוח שהשמחה הזו עדיין תהיה שם: קרויס האב, מהדמויות הבולטות בשכונה ומי שהיה בעבר קצין המבצעים של הפגנות הזרם הקיצוני 'העדה החרדית', ייכנס לכלא למשך חמישה חודשים.

"השלמתי עם זה מהרגע הראשון", אמר קרויס. "אבל אשתי והילדים שלי לא מוכנים. הם אמרו לי שעד שאני לא אעשה את המקסימום הם לא יאפשרו לי להיכנס. הם לא ישנים בלילה מרוב פחד", הוסיף. קרויס, שתשובותיו נעות בין רצינות להומור מריר, הצהיר כי מבחינתו "מדובר במאה ימים של חופש. אכתוב שם ספר. זה לא כזה רע".

בחודש מאי אשתקד גזר בית משפט השלום בירושלים על קרויס שבעה חודשי מאסר וקנס בסך 50 אלף שקלים בטענה כי הפעיל משחטה בשכונה ללא רישיון ומבלי שדיווח על עיסוקו לרשויות המס. המשחטה, שפועלת בשכונה יותר ממאה שנים, הייתה במרוצת הזמן בבעלותם של גורמים שונים. לאחר תקופה שבה הייתה סגורה, ולבקשת גורמים בקהילה, החל קרויס להפעילה. הוא נימק את סיבותיו להפעלת המשחטה ברקע אידיאולוגי-דתי מחמיר של שחיטה כשרה בישראל. הוא ערער על גזר דינו לבית המשפט המחוזי ועונשו קוצר לחמישה חודשים. כעת, הוא מערער לבית המשפט העליון, ומקווה כי תיחסך ממנו הכניסה לכלא.

עוד בוואלה! NEWS:
דירות הפיתיון ותכשיטי היוקרה: כך נעצרו בכירי הפורצים בישראל
קצין מג"ב חשוד בניסיון אונס: "הפסקתי כשביקשה וניסיתי לפייס אותה"
עונשי מאסר כבדים לחברי כנופיית פשע מבאר שבע על עבירות אלימות

יואליש קרוייס תושב שכונת מאה שערים המכונה קצין המבצעים של העדה החרדית, ירושלים, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
עונשו קוצר משבעה לחמישה חודשים. קרויס בירושלים/נועם מושקוביץ

קרויס, שמזוהה עם הזרם הקיצוני שמתנגד לקיומה של מדינת ישראל ולציונות, תומך באידיאולוגיה הדוגלת באי קבלת שירותים ותקציבים מהמדינה, נותר עם חוב בסך 250 אלף שקלים, מתוכם 100 אלף שקלים למס הכנסה ו-80 אלף שקלים למע"מ. כעת, חבריו הקימו עבורו פרויקט גיוס כספים המוני באינטרנט כדי שלא יקרוס כלכלית. "אני מרוויח היום 9,000 שקל בחודש, יש לי למעלה מחצי מיליון שקל חובות, אם אכנס לכלא, מי יחזיק פה את הבית?", שאל.

הוא נשאל למה שאנשים יתרמו לו אם הוא מחזיק בעמדות כל כך קיצוניות, ולכך יש לו תשובה ברורה: "מה הילדים שלי אשמים בזה שיש להם אבא פושע? הם צריכים לשלם את המחיר? גם אם דעתי לא כדעתך – צריך לעזור ליהודי", אמר. לדבריו, "אם אני עוזר לבן אדם, אני חושב קודם מהן הדעות שלו. אגלה לך סוד: כשהשונאים שלי באו לבקש ממני עזרה, עזרתי להם כפול ממה שעזרתי לקרובים שלי. אם הייתי גונב כסף מהמדינה, אני מבין, אבל הרשיעו אותי באי דיווח. לא ידעתי בכלל שאני צריך לדווח על משחטה שלא הכניסה לי שקל. המדינה יודעת שלא עשיתי מזה כסף. היום אני יודע שגם אם יהיה לי גמ"ח של חבילות מטרנה ללא מטרות רווח – אני צריך לדווח על כך".

אחת העבירות המוזרות שבהן הורשע קרויס היא אי קבלת תעודת זהות. קרויס הסביר כי אי החזקת תעודה מזהה נבעה בשל העובדה שנולד פג והיה חשש לחייו ולכן לא נרשם במרשם האוכלוסין. לטענתו, ניסה במשך השנים לקבל תעודה, אך נתקל בקשים בירוקרטיים וויתר. "כשהייתי בן 17, אבא שלי לא רצה שאני אוציא תעודה כי הוא פחד שאוציא רישיון נהיגה. עברו שלוש שנים והוא חשש שאטוס בראש השנה לקבר של רבי נחמן באוקראינה, ואחר כך כבר לא הייתי צריך את התעודה". היום, כך הוא טוען, "כבר לא רוצים לתת לי תעודה. יש ועדה מיוחדת במשרד הפנים שדנה בבקשה שלי. לא יודע איך יכניסו אותי לכלא בלי תעודה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יואליש קרוייס תושב שכונת מאה שערים המכונה קצין המבצעים של העדה החרדית, ירושלים, 28 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
קרויס/נועם מושקוביץ

קרויס עצמו השלים עם כניסתו לכלא, אך משפחתו היא זו שמתעקשת. "הם רק רוצים להפחיד אותו כדי שיחזור בתשובה", קובעת אשתו, רחל. "זה לא יקרה. הוא לא יכול ללכת לכלא", הצהירה. עוד הסבירה כי ההקפדה המחמירה שלו על נהלי כשרות תוביל אותו למצב של רעב בכלא. "הוא לא אוכל כלום בחוץ. לא עוגות, לא אוכל מבושל. שום דבר. רק קפה שהוא מכין לעצמו. הילדים לא מוכנים לשמוע על כך שהוא הולך לכלא. הם נכנסים לדיכאון עמוק כשהם שומעים את זה".

בשנים האחרונות קרויס התרחק מאור הזרקורים. הוא מיעט לצאת להפגנות, להופיע בתקשורת או לפזר פשקווילים ברחובות השכונה, היום כמה מבניו הגדולים תפסו את מקומו. אולם, הדרך שבה הוא תוקף את המשטרה נשארה דומה. בעקבות הרשעתו באי דיווח וגזר הדין שקיבל הוא מאשים את משטרת ישראל בכך שחיפשה אותו. "אני כועס מאד על המשטרה. הם חיפשו אותי בכל דרך. זו מאפייה שאסור להילחם אתה, צריך להוריד את הראש וזהו", אמר.

באתר הגיוס שהפעילו ידידיו של קרויס נכתב בין היתר כך: "אם יואליש היה לוקח קצבת ילדים ל-16 הילדים שלו, ואם הוא היה לוקח מימון מהמדינה - שכל אחד זכאי לה - בלידת הילדים שלו. הסכום שהוא היה מקבל היה יותר מכפול מהסכום שמס הכנסה תובע אותו כעת. יואליש בחיים לא לקח שקל מהמדינה. יואליש ואשתו וכל הילדים שלו, מוכנים תמיד לעזור לכל אחד, כל מי שנכנס לבית מתכבד מיד בקפה חם ובאוזן קשבת. עכשיו אנחנו נרים את הכפפה, גם אנחנו נעזור לו כשהוא זקוק לנו".

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully