וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי מודיעין מעריכים: ההדלפה על ה-CIA "גדולה בהרבה ממסמכי סנודן"

גורמים אמריקנים בעלי היכרות קרובה עם סוכנות הביון המרכזית הבהירו כי אלפי המסמכים שנחשפו נראים אותנטיים, ועלולים להשפיע על פעילות הביון האמריקנית. אדוארד סנודן: "מה שיש כאן הוא באמת עניין גדול"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בחודש שעבר: הנשיא טראמפ בביקור במטה ה-CIA)

גורמים בסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, CIA, "זועמים" בעקבות פרסום אלפי מסמכים פנימיים של הסוכנות באתר "ויקיליקס" – כך אמר אתמול (שלישי) גורם מודיעין. הגורם, שעבד עם סוכנויות הביון האמריקניות בפרויקטים הקשורים לכלי פריצה בסייבר, הסביר כי "זה לא מצב כמו סנודן", בהתייחסו לפרסום מסמכים מסווגים של הסוכנות לביטחון לאומי, NSA, בשנת 2013.

הגורם הסביר כי יותר מ-8,000 המסמכים שנחשפו אתמול – בחלק הראשון בלבד של ההדלפה – "נאספו במשך זמן רב והועברו לידי 'ויקיליקס'". בכך, לטענתו, מובטח כי ההדלפה הנוכחית, שב"ויקיליקס" הגדירו הדלפת המודיעין הגדולה בהיסטוריה, תהיה מקיפה ומעמיקה יותר ממה שנודע עד כה. הוא הבהיר כי על פניו נראה כי המסמכים אותנטיים.

עוד בוואלה! NEWS:
משטרת ניו יורק: האיומים על מרכזים יהודיים "מאורגנים"
"חוק חדש ונפלא": טראמפ נערך לבטל את ביטוח הבריאות של אובמה
שר השיכון בארה"ב השווה בין עבדים למהגרים - ועורר סערה

מטה ה- CIA  המרכזי, וירג'יניה, ארה"ב. ינואר 2017. AP
המידע "נראה אותנטי". מטה ה-CIA בווירג'יניה/AP

גורם מודיעין אמריקני נוסף אישר בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" כי היכולות שנחשפו בהדלפת הענק אתמול אכן קשורות לכלים שבהם משתמשת סוכנות הביון האמריקנית על מנת לפרוץ למחשבים ולמכשירים טכנולוגיים אחרים. גם הוא העריך כי היקף ההדלפה והשלכותיה על פעילות איסוף המודיעין חמורים בהרבה מזה של "מסמכי סנודן".

אותו גורם טען כי הדלפת "כספת 7" עלולה לסכן מבצעי איסוף נוכחיים, והעריך כי המידע הטכני המפורט שפורסם עשוי לשמש גופי מודיעין זרים. המסמכים עצמם, שהועברו לאתר ההדלפות על ידי עובד ה-CIA ש"ביקש לעורר דיון ציבורי" בנוגע לפעילות הסוכנות, כוללים מידע מהשנים האחרונות, עד לפברואר 2016 - מה שעשוי להצביע על הרלוונטיות הרבה שלהם למבצעים קיימים.

אדוארד סנודן, שאחראי להדלפת הענק של מסמכי ה-NSA – שנחשבה עד כה לגדולה ביותר מסוגה, אולם נראה כי "כספת 7" עשויה להאפיל עליה – התייחס לחשיפה בחשבון הטוויטר שלו, והציע פרשנות נוספת למסמכים. "מה שיש כאן ל'ויקיליקס' הוא באמת ובתמים עניין גדול". לדבריו, המידע "נראה אותנטי".

אייקון טלגרם. ShutterStock
"מידע מפורט על תוכנות שנועדו לעקוף הצפנה"/ShutterStock

"בעוד אנחנו ממשיכים לבחון את תוכן ההדלפה, המקור נראה לגיטימי", הסביר בריאן היין, מנהל תחום יוזמות אסטרטגיות בחברת המודיעין הקיברנטי "Flashpoint". להערכתו, "הקבצים בהדלפה מכילים כמה מסמכים שנראה שהגיעו ישירות מה-CIA ומה-NSA, עם מידע מפורט על תוכנות שנועדו לעקוף הצפנה".

גורמי ממשל ממשיכים לשמור על שתיקה

ג'ונתן ליו, דובר מטעם סוכנות הביון האמריקנית, מסר רק כי "אנו לא מגיבים בנוגע לאותנטיות או לתוכן המסמכים המודיעיניים לכאורה". תגובות ברוח דומה נמסרו לכלי תקשורת רבים שפנו ל-CIA לאחר הפרסום, אולם הסוכנות לא צפויה להתייחס, ודאי שלא באופן פומבי ובזמן הקרוב, לתוכן ההדלפות. גורמי ממשל בוושינגטון – או בבריטניה ובקנדה, שסוכנויות המודיעין שלהן מוזכרות במסמכים – טרם התייחסו לכך.

חשיפת הענק כוללת מסמכים פנימיים רבים – ובהם כמה מאות מיליונים של שורות קוד – שהודלפו מ"המרכז למודיעין קיברנטי" של הסוכנות בווירג'יניה. המסמכים, שהודלפו מתוך רשת מבודדת של הארגון, הם מהשנים 2013 עד 2016, ועל פי הודעת האתר הועברו בין כמה האקרים ממשלתיים לשעבר "באופן לא מאובטח", ואחד מהם העביר אותם לידי "ויקיליקס".

טראמפ בביקור פיוס ב - CIA. רויטרס
כיצד יתמודד עם ההשלכות? הנשיא טראמפ בביקור במטה ה-CIA/רויטרס

באמצעות ההדלפה, לטענת "ויקיליקס", סוכנות הביון האמריקנית "איבדה את מרבית יכולות הפריצה שלה, כולל נוזקות, וירוסים, סוסים טרויאנים, ומערכות לשליטה מרחוק". כמו כן, נחשפו בין המסמכים הרבים יכולות "יום אפס" של ה-CIA, שמאפשרות להאקרים הממשלתיים להתקיף מוצרים רבים, כולל טלפונים של חברת "אפל", מערכות הפעלה של אנדרואיד ושל Windows, ומכשירי טלוויזיה חכמים של סמסונג, שאותם ניתן להפעיל מרחוק כמיקרופונים חשאיים, שמקליטים את המתרחש ללא ידיעת בעלי המכשירים.

על פי ההדלפות, סוכנות הביון האמריקנית גם הצליחה לעקוף באופן מלא את ההצפנות של תוכנות מסרים כמו ווטסאפ ושל אפליקציות Signal ו-Telegram, שנחשבות למאובטחות במיוחד, במקרים שבהם הושגה גישה למכשיר טלפון. כמו כן, נחשף כי פותחו עשרות כלי פריצה לטלפונים חכמים, שמאפשרים שליטה מרחוק על המכשיר, כך שניתן להפעיל את המיקרופון, את המצלמה ואת רכיבי ה-GPS ללא ידיעת המשתמש, או להוציא מהמכשיר מסמכים באופן חשאי.

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully