וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קבע: מכל האמוניה בחיפה ירוקן עד 1 באפריל

בתום דיון בערעור של "חיפה כימיקלים", בעלי המכל המסוכן במפרץ חיפה, נקבע כי לא יותר כל מילוי מחדש של המכל וייאסר ייבוא אמוניה דרך הים. איגוד ערים מפרץ חיפה: "אין לסבול מצב של סיכון מאות אלפי אנשים למען רווח כלכלי"

צילום: שלומי גבאי, דוברות עיריית חיפה. עריכה: שמרית גולדשטיין

(בתחילת השבוע: הפגנה מול בית המשפט בחיפה)

חברת "חיפה כימיקלים" תידרש לפנות את מכל האמוניה במפרץ חיפה עד ל-1 באפריל – כך קבע היום (רביעי) בית המשפט המחוזי בחיפה, בתום הדיון בערעור שהגישה החברה נגד ההחלטה הקודמת לרוקנו תוך עשרה ימים. כמו כן, נאסר על מילוי מחדש של המכל בכל שלב ועל ייבוא אמוניה דרך הים. בדיון שנערך בתחילת השבוע, הבהירה השופטת תמר נתנאל שרון כי "ההחלטה לרוקן את מכלי האמוניה תוך עשרה ימים לא ריאלית, נדרש לכך יותר זמן".

איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה בירך על ההחלטה, ומסר כי "הסיכון שהיה כרוך בהשארת המכלים היה רב מדי, וטוב שבית המשפט העדיף את זכות תושבי האזור לחיים על האינטרס הכלכלי של 'חיפה כימיקלים'". יו"ר האיגוד, עו"ד רשף חן, מסר כי "מדובר בהחלטה חשובה ואמיצה". הוא הוסיף: "אני מברך את עיריית חיפה על המאבק העיקש. אין לסבול מצב של סיכון מאות אלפי אנשים למען רווח כלכלי".

עוד בוואלה! NEWS:
אלפים הפגינו נגד מכל האמוניה בחיפה: "מנקים את המפרץ"
עיריית חיפה על הערעור לביטול ריקון מכל האמוניה: "ניסיון הפחדה"
נאומי נסראללה: לוחמה פסיכולוגית או "סימולציה על הנייר"?

הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
מפגינים נגד מכל האמוניה בחיפה, בתחילת השבוע/שלומי גבאי
"במשך שנים 'חיפה כימיקלים' מסכנת את תושבי מפרץ חיפה ומתחמקת מאחריות"

ראש עיריית חיפה יונה יהב מסר כי "השופטת קיבלה החלטה אמיצה והיסטורית על הפסקת פעילות מיכל האמוניה שאיים על חייהם של כמיליון איש. כל תושבי חיפה והאזור מודים היום על אומץ לבה של השופטת". לדבריו, "אנו בעיריית חיפה נפעל ללא פשרות לוודא כי פסק הדין יבוצע ככתבו וכלשונו על פי לוחות הזמנים אותם קבע בית המשפט".

ד"ר רויטל גולדשמיד, מהוועד המנהל של מרכז המחקר "סביבתית" לתלונות סביבה בחיפה, הוסיפה כי "בשבוע האחרון ראינו את גלגלי הצדק הביטחוני-סביבתי בפעולה - קונצנזוס נרחב בין מקבלי ההחלטות בכנסת, בית המשפט והגנת הסביבה, שהבינו כי אסור לשחק בחיי אדם". לדבריה, "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, ומצפים מהמשק להתארגן בהתאם על חלופות לשימושי האמוניה. אנו רואים בכך סנונית ראשונה בהסכמה הלאומית למיגור התעשייה המזהמת ממטרופולין חיפה".

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת "אזרחים למען הסביבה", מסרה כי "צו העיכוב שנתן בית המשפט היא אכן תקופה סבירה, במיוחד כשהוא אסר על מילוי המיכל באותה תקופה. השאלה מי כעת הולך להבטיח שזה ייושם". עוד נמסר כי "כעת, גם אם מיכל האמוניה מחשב את מסלול הסיום המפואר שלו, חשוב שנזכור כולנו שיש עוד מיכלים עם חומרים מסוכנים במפרץ, ויש עוד הרבה מדי בעיות מורכבות ומסוכנות שעדיין לא טופלו, ואסור להזניח אותן".

ראש עיריית חיפה יונה יהב ופרופסור אהוד קינן מהטכניון במסיבת עיתונאים בנושא סכנות האמוניה, חיפה, 31 בינואר 2017. ערן גילווארג
יהב/ערן גילווארג

"המסר ל'חיפה כימיקלים' חד משמעי", הוסיפה עו"ד שרית גולן, חברת מועצת העיר מטעם סיעת "מהפך". היא הבהירה כי "המכל מסוכן ויש לרוקנו בהקדם. אני שמחה שבית המשפט הבהיר כי לא ניתן למלא שוב המיכל, ולא להביא את אוניית האמוניה. הציבור החיפאי ניצח, ואני מקווה ש'חיפה כימיקלים' לא תיאבק בהחלטה, אלא תשלים עימה".

חברת הכנסת יעל כהן פארן, יו"ר שדולת מפרץ חיפה בירכה את בית המשפט "שלא האמין לשקרים ולא נכנע ללחצים של 'חיפה כימיקלים'". לדבריה, "במשך שנים 'חיפה כימיקלים' מסכנת את תושבי מפרץ חיפה ומתחמקת מאחריותה לנזק פוטנציאלי חסר תקדים ומציאת חלופה לאמוניה. מכל האמוניה יכול היה להיסגר אתמול!".

הדוח החמור הביא לסגירת המכל

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי היתר הרעלים ל"חיפה כימיקלים" על השימוש במכל לא יחודש מ-1 במרץ, אך תינתן תקופה של שלושה חודשים – עד חודש יוני – להיערכות. עם זאת, קביעת בית המשפט האחרונה היא זו שקובעת את גורל המכל. בהפגנה שנערכה מול בית המשפט בדיון בתחילת השבוע, אמר ראש עיריית חיפה יונה יהב כי "לא נפסיק עד שיסולק מערך האמוניה וחייבים לעבור לשלב הבא – מניעת הרחבת בז"ן וצמצום הפליטות".

החלטת המשרד להגנת הסביבה הגיעה לאחר שחברת "חיפה כימיקלים" לא הצליחה להוכיח כיצד תוכל להסיר את הסיכון לאוכלוסייה בהתאם למדיניות המשרד בנושא מרחקי הפרדה וכן מניעת הסיכון מאסונות טבע. היא גם לא סיפקה אלטרנטיבות עם לוחות זמנים קצרים וברורים לסילוק המכל ולהסרת הסיכון מהמפרץ, בניגוד להנחיות שהציב המשרד בשימוע.

מפעלים בחיפה, אפריל 2015. ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ערן גילווארג

צו הסגירה למכל האמוניה הוצא בעקבות פרסומו של "דוח קינן" בחודש ינואר. הדוח, החמור ביותר שפורסם בנושא מכל האמוניה, חובר בידי ועדה מקצועית שמינתה עיריית חיפה לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה. בראש הוועדה עמד פרופ' אהוד קינן מהטכניון ובין חבריה נמנים חתן פרס נובל לכימיה וחתן ישראל לפיזיקה פרופ' דן שכטמן, פרופ' ידידיה בנטור, פרופ' אשר טישלר, פרופ' עמוס נוטע, פרופ' אמנון שטנגר, פרופ' ישראל שכטר, פרופ' יואל ששון וד"ר אליק גרויסמן.

דוח המומחים היה לדוח המדעי הראשון שהתייחס לא רק לאיומי מכל האמוניה, שאותו הגדיר מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה "פצצת האטום" שלו, אלא לאיום שמציבה האנייה הפורקת אחת לחודש את האמוניה המיובאת למכל. לפי הדוח, בעוד דליפה ממכל האמוניה עלולה לגרום למותם של עשרות אלפי בני אדם, דליפה מהאנייה המובילה אמוניה לאחסון במכל עלולה לגרום למותם של מאות אלפים, בשל השילוב עם מי הים שהופכים אותה לקטלנית יותר.

ב"חיפה כימיקלים" דחו את ממצאי הדוח. עורכי הדין של החברה טענו כי "כותבי הדוח לא טרחו לבקר במסוף האמוניה. הם לא נפגשו עם נציגי החברה ועם מומחי פיקוד העורף, עם נציגי המועצה לביטחון לאומי ועם נציגי המשרד להגנת הסביבה, להם יש את הידע הנדרש על מכל האמוניה והדרכים להגנתו". הם הוסיפו כי העירייה והעומד בראשה יונה יהב פעלו להסתיר מעיני בית המשפט את העובדה שהדוח הוגש לבית המשפט העליון.

(עדכון ראשון: 15:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully