וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הכישלון של קלינטון: הדמוקרטים מתכוננים ל-2020 ובוחרים יו"ר

24.2.2017 / 18:59

בחירת היו"ר החדש נחשבת לצעד ראשון בשיקום המפלגה הדמוקרטית מאז ההפסד הצורב בבחירות לנשיאות ארה"ב. לאחר שהחלומות הגדולים של 2016 התנפצו, המועמד הנבחר יהיה זה שיקבע את הטון לקראת המרוץ הבא לבית הלבן

צילום: מתוך הטוויטר של קית אליסון, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: המועמד ליו"ר הוועידה הדמוקרטית קית' אליסון)

המכה הקשה שספגה המפלגה הדמוקרטית בבחירות אינה מתבטאת רק בהפסד הצורב של שרת החוץ לשעבר, הילרי קלינטון, בבחירות לנשיאות ארצות הברית. ימים ספורים לפני הבחירות שנערכו ב-8 בנובמבר, עוד חלמו במפלגה ליטול לידיהם מחדש את הרוב בסנאט, וכן לרשום הישגים בבחירות למושלי המדינות ולבתי המחוקקים הארציים. האופטימיים ביותר אף העזו לחלום על השבת הרוב בבית הנבחרים, משימה כמעט בלתי אפשרית לנוכח חלוקת המחוזות הנוכחית בארצות הברית, המיטיבה עם המפלגה הרפובליקנית. אך כמאמר השיר, איך זה נגמר בסוף - כולם יודעים.

מחר (שבת) יירשם ציון הדרך הראשון של המפלגה בניסיון להשתקם מהתבוסה, כאשר 447 צירי הוועידה הדמוקרטית יבחרו את יושב הראש החדש. "בישראל אתה רץ לראשות המפלגה בפריימריז, וגם אם הפסדת בבחירות הכלליות, אתה נשאר ראש המפלגה עד הפריימריז הבאים", מסביר ג'ייקוב קורנבלו, הכתב הפוליטי של ה"ג'ואיש אינסיידר" בשיחה עם וואלה! NEWS.

"בארצות הברית, לעומת זאת, קלינטון לצורך העניין היא ראש המפלגה רק בשלב שבו היא המועמדת לנשיאות. מרגע שהיא הפסידה, למעשה אין ראש למפלגה", אמר. "יו"ר הוועידה של המפלגה זה תפקיד מפתח כי התפקיד שלו הוא להכין את המפלגה לבחירות הבאות; לגייס כספים, לעודד מועמדים טובים להתמודד לתפקידים ברמה המקומית והארצית. זה האדם שאחראי על כל הפעילות של המפלגה, בעיקר בשטח".

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: לא משנה כמה נדבר על אנטישמיות - זה לא מספיק לכם
דיווח: "הבית הלבן ביקש מה-FBI להפריך דיווחים על מגעים עם רוסיה"
החיבוק של נתניהו לטראמפ מבהיר ליהודי ארה"ב כמה ישראל רחוקה

הילרי קלינטון אחרי ההפסד לדונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. 9 בנובמבר 2016. רויטרס
מאז הפסידה בבחירות, המפלגה בעצם פועלת ללא יו"ר. קלינטון/רויטרס

על התפקיד מתמודדים שמונה אנשים ממקומות ומרקעים שונים. שני המועמדים המובילים במרוץ הם טום פרז, לשעבר שר העבודה בממשלו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, וקית' אליסון, חבר הקונגרס המוסלמי הראשון בארצות הברית, ממדינת מינסוטה. למרות שפרז נתפס כ"איש של אובמה" ואליסון כ"איש של ברני סנדרס", הרי ששניהם מציגים השקפה דומה למדי לגבי האופן שבו הם רוצים לנווט את המפלגה בארבע השנים הבאות. השניים מתחייבים להקים מטות בכל 50 המדינות, גם בכאלה שלמפלגה הדמוקרטית אין בהן סיכוי. לאחרונה נצפו השניים סועדים יחד, ושלשום אמר אליסון כי באותה ארוחה הם סיכמו שלמחרת הבחירות, המפסיד יסייע למנצח.

בעוד טום פרז זוכה ליתרון קל על פני יריבו בהערכות המוקדמות, הרי שהמועמדות של אליסון היא זו שגונבת את תשומת הלב בקהילה היהודית בארצות הברית. בשנים האחרונות הופנו כלפיו האשמות באנטישמיות, והסיכוי שהוא זה שיחזיק החל ממחר בעמדת המפתח של המפלגה הדמוקרטית גורמת ללא מעט מתומכי המפלגה לנוע בחוסר נוחות כשהם נשאלים על כך. השורשים להאשמות הללו נעוצים בימיו של אליסון כסטודנט בקולג', אז החליט להתאסלם, ופרסם מספר מאמרים שהביעו תמיכה בלואיס פרחאן, המנהיג האנטישמי של תנועת "אומת האסלאם". בשנת 2006 התנער מפרחאן, אבל החשדנות של הקהילה היהודית כלפיו נותרה בעינה.

הסנאטור קית' אליסון, מועמד לתפקיד יו"ר המפלגה הדמוקרטית. יוני 2016. AP
הודף טענות על אנטישמיות ואנטי-ישראליות שמקורן בימיו בקולג'. אליסון ב-2016/AP

ביום רביעי בערב, נערך ברשת CNN עימות בין שמונת המועמדים לתפקיד היוקרתי, ואחת השאלות הראשונות שהופנו לאליסון עסקו בטענות כי הוא אנטישמי ואנטי-ישראלי. "אלו טענות שקריות", הדף אליסון את השאלה, והוסיף: "יש 300 רבנים שתומכים בי, יש לי היסטוריה של דיאלוג עם הקהילה היהודית ולכן יש לי תמיכה חזקה מהקהילה היהודית. אלו האשמות סרק". לדבריו, "חשוב שנדבר נגד אנטישמיות, יש כרגע מוסדות יהודים שמקבלים איומים על פצצות, אנחנו צריכים לעמוד לצד הקהילה היהודית".

בקהילה היהודית בוושינגטון אמרו לוואלה!NEWS כי בכל הנוגע למועמדות של אליסון "יש סיבה לדאגה". כאשר נשאל שלשום על הטענות כי אינו תומך בישראל, אמר: "אני הצבעתי עבור 27 מיליארד דולר סיוע לישראל. הייתי באזור פעמים רבות. ישבתי עם חברי כנסת. אני תומך בפתרון שתי המדינות. שתי מדינות שחיות זו לצד זו בשלום וביטחון. זו אבן פינה במדיניות שלי. היחסים של שתי המדינות חשובים, ואם אהיה היו"ר היחסים יימשכו. נמשיך את הקונצנזוס של התמיכה הדו-מפלגתית בישראל".

מי שירצה להתמודד נגד טראמפ יצטרך להעלות פרופיל

בחירת יו"ר המפלגה הדמוקרטית תהווה גם את יריית הפתיחה בדרך לבחירות 2020. החל ממחר, תתחיל להתמלא בורסת השמות בנוגע למועמדים האפשריים לסיבוב הבחירות הבא. הבחירות אמנם מאוד רחוקות, אבל כפי שמסבירים המומחים, אדם שבונה על התמודדות ראש בראש נגד הנשיא החדש דולנד טראמפ בעוד ארבע שנים יצטרך להתחיל כבר השנה להעלות את הפרופיל הציבורי שלו.

"השנה נוכל לראות אותות ראשונים מצד מי שמתכננים להתמודד לנשיאות", אומרת אן גייראן, הכתבת הפוליטית של ה"וושינגטון פוסט". גייראן, שסיקרה בבחירות האחרונות את הקמפיין של קלינטון, מסבירה כי "בחירות אמצע הקדנציה מהוות הזדמנות למפלגה שהפסידה בבחירות לנשיאות, כי זה השלב שבו נגמר ירח הדבש. הנשיא מתחיל להפוך לחדשות ישנות ואנשים מאוכזבים ורוצים ליצור שינוי. ואז, המפלגה שלא נמצאת בעמדת הרוב יכולה לקצור הישגים. זו התקווה של הדמוקרטים: לקחת מחדש את הסנאט ב-2018". לדבריה, "כל הסנאטורים ייצאו החוצה כדי לעשות קמפיין, תהיה הרבה פעילות פוליטית בשנה הזו ובשנה הבאה. אז על הנייר, כולם לכאורה רוצים לעזור למפלגה. למעשה, זה קשור מאוד לאופן שבו אותם סנאטורים ינסו למצב את עצמם במפלגה לקראת בחירות 2020".

השמות הבולטים והמוכרים ביותר במפלגה הם של הסנאטור הסוציאליסט ברני סנדרס, שהפסיד לקלינטון בסיבוב הנוכחי, הגברת הראשונה מישל אובמה והסנאטורית ממסצ'וסטס אליזבת' וורן. עם זאת, גייראן מעריכה כי אף אחד מהם לא יתמודד בבחירות הבאות לנשיאות. "לדעתי סנדרס לא ירוץ שוב", היא מעריכה לגבי הסנאטור בן ה-75. "הוא נכס אם הוא ימשיך לגייס כספים ויעזור למפלגה. חשוב לזכור שהוא לא היה דמוקרט עד הבחירות הללו, הוא היה עצמאי. כעת הוא יותר חלק מן המפלגה, והוא עזר לקלינטונים בארבעת החודשים האחרונים".

הסנאטור טום פרז, מועמד לתפקיד יו"ר המפלגה הדמוקרטית. פברואר 2017. רויטרס
זוכה ליתרון קל על יריבו אליסון. פרז/רויטרס

בנוגע למישל אובמה, אומרת גייראן כי "אני לוקחת את המילה שלה שהיא אינה מעוניינת. אני חושבת שיש לה הרבה על סדר היום, לייצב את המשפחה אחרי הבית הלבן וכיוצא בכך. אהיה מופתעת אם תיכנס למרוץ". את ההערכה הזהירה ביותר היא משמיעה לגבי הסנאטורית הפופולרית ממסצ'וסטס, ולדבריה, "אליזבת וורן הראתה עניין בהתמודדות, והיא גם לא התמודדה ב-2016. נראה שיהיה ניתן לשכנע אותה לרוץ בסיבוב הבא". עם זאת, גייראן טוענת כי " יהיו לה את אותן בעיות שהיו לברני ב-2016 מבחינת היכולות שלה. יש לה ארבע שנים לתקן את זה, אבל עד כה לא עשתה הרבה מדי מבחינת רזומה, בעיקר בתחום ביטחון ויחסי חוץ. אבל היא בהחלט מישהי שיכולה להלהיב דמוקרטים".

אם כך, מי השמות שניתן לסמן ביומן ולהתחיל לעקוב אחריהם? היועץ האסטרטגי אהרון קייאק, שלקח חלק פעיל ומרכזי בקמפיין האחרון של קלינטון, אומר כי כמעט בלתי אפשרי לנחש. לדבריו, "אין לנו מושג עדיין. יש כל כך הרבה דברים לא ידועים. קח ארבע שנים אחורה. אף אחד לא היה מנחש שטראמפ יהיה המועמד. ב-2004 היו מעט מאוד אנשים שאמרו שאובמה יהיו המועמד. בארצות הברית, כל סנאטור חושב שהוא יכול להיות נשיא. ומדי פעם פשוט מישהו מהם באמת רץ".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בכנס באירוע בכירי משטרה ושריפים, וושינגטון. 8 בפברואר 2017. רויטרס
"אחרי שיהיה נשיא כמה שנים, אנשים יחפשו מישהו יותר עקבי ויציב". טראמפ/רויטרס

עם זאת, ועל אף ההעדפה שלא לנבא את הבאות, לדעתו הבנאדם הזה צריך להיות איש עקרונות ולא קונבנציונלי בו-זמנית. "הייתה לנו מועמדת קונבציונלית, קראו לה הילרי קלינטון. אני חושב שהיא הייתה מוכשרת, אבל היא הפסידה. כעת, זה לא שדה משחק קונבנציונלי. טראמפ אינו 'קוורטרבק' קונבנציונלי לרפובליקנים. לכן, גם המועמד הדמוקרטי לא יהיה קונבנציונלי. אני כן חושב שברגע שהוא יהיה נשיא כמה שנים, אנשים יחפשו מישהו יותר עקבי ויציב".

צעירים ובתחילת דרכם: המועמדים הפוטנציאליים בפריימריז הבאים

גייראן, לעומת קייאק, מוכנה להסתכן ולנקוב בשמות של שלושה אנשים שיהיו מועמדים בולטים בפריימריז הדמוקרטיים, עם פוטנציאל לזכות במועמדות המפלגה. שלושתם סנאטורים, שלושתם צעירים ובתחילת דרכם: קורי בוקר, קירסטן גיליברנד, וקאמלה האריס.

גיליברנד, בת 50, היא סנאטורית ממדינת ניו יורק וחברת בית הנבחרים לשעבר. היא מונתה לתפקיד כשקלינטון, שהייתה אז סנאטורית, עזבה את המושב שלה לטובת תפקיד שרת החוץ בממשל אובמה. מאז השתיים מיודדות, ובשנת 2012 גיליברנד נבחרה לתקופת כהונה מלאה של שש שנים ברוב עצום של 72% מהקולות. עמדותיה נחשבות למיינסטרים של המפלגה הדמוקרטית: היא תומכת בביטוח בריאות לכול, בנישואי בני זוג מאותו המין ובזכות של נשים להפלות. בעבר התנגדה להגבלות על נשיאת נשק, אולם כיום היא תומכת בכך.

בוקר הוא סנאטור פופולרי בן 47 ממדינת ניו ג'רזי. בעת לימודיו באוניברסיטת סטנפורד, היה שחקן פוטבול. הוא החל את הקריירה הציבורית שלו כחבר מועצת העיר ניוארק לפני 19 שנה, ונבחר לסנאט בשנת 2013. הוא הסנאטור השחור הראשון ממדינת ניו ג'רזי. בריאיון בשנת 2013 העיד על עצמו: "אין תחום שנחשב פרוגרסיבי בפוליטיקה ולא תמצא אותי שם". הוא הביע גם עמדות שינעמו לאוזניהם של תומכי הלגליזציה של מריחואנה כשצייץ בשנת 2013 כי "המלחמה בסמים נחלה כישלון חרוץ" וקרא לקדם לגליזציה של מריחואנה רפואית. הוא תומך בהגדלת המימון הציבורי למערכת החינוך ובמלחמה בזיהום האוויר.

הילרי קלינטון ובעלה ביל לאחר הניצחון בבחירות המקדימות בנבאדה, פברואר 2016. רויטרס
"הבחירות האחרונות 'שחררו' את המפלגה מ'המכונה הקלינטונית'". בני הזוג קלינטון בנבאדה, 2016/רויטרס

קאמלה האריס היא סנאטורית בת 53 ממדינת קליפורניה, ששימשה קודם לכן כתובעת הכללית של קליפורניה. היא בת לאימא שהיגרה מהודו ולאבא ג'מייקני. היא נחשבת למתנגדת לעונש מוות, אם כי אמרה שיש לבחון כל מקרה לגופו, ותומכת בהגבלות על נשיאת נשק. בתקופתה כתובעת הכללית של קליפורניה, ייסדה את היחידה לצדק סביבתי.

לדברי גייראן, "הבחירות הללו 'שחררו' את המפלגה הדמוקרטית מ'המכונה הקלינטונית', וכעת השאלה היא מי יירש את המכונה של קלינטון. החלקים המועילים של המכונה התפזרו. גם קאמלה האריס וגם קירסטן גיליברנד היו קרובות לקלינטונים, אבל בשלב הזה, הכסף שלי הולך על האריס".

עד שהשלושה ייכנסו לזירה, מזכירה גייראן כי הקרב הראשי הוא זה שייערך מחר, וכי יו"ר הוועידה הנבחר הוא זה שיכין את המפלגה לבחירות הבאות. "למי שייבחר תהיה הזדמנות לשים את העבר מאחור ולהביא מישהו שיסתכל קדימה", אמרה. ומה יהיה תפקידם של הקלינטונים במפלגה מעתה ואילך? לדבריה, "שניהם בוודאי יגייסו כספים ויופיעו לצדו של האדם הנבחר ל-2020. הם נהדרים בגיוס כספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully