וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתר הרעלים למכל האמוניה בחיפה נשלל; מיוני תושבת פעילותו

אישור הרעלים לחברת חיפה כימיקלים יפוג בשבוע הבא, אבל המשרד להגנת הסביבה העניק ארכה להמשך פריקת אמוניה למכל כדי לאפשר היערכות מחודשת של המשק. "המכל מעמיד את הציבור בסיכון שלא נוכל להסכים לו", אמר השר אלקין

צילום: סיגל עמרם, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: קביעת בית המשפט על ריקון מכל האמוניה, בשבוע שעבר)

המשרד להגנה הסביבה הודיע הבוקר (רביעי) כי היתר הרעלים לחברת חיפה כימיקלים על שימוש מכל האמוניה בחיפה לא יחודש מה-1 במרץ, אך למשק תינתן תקופת ארכה של שלושה חודשים להיערכות. המשמעות היא שאם לא יימצא פתרון עד יוני, יושבת מכל האמוניה. "המכל מעמיד את הציבור ואת הסביבה בסיכון שלא נוכל להסכים לו", אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין.

"ביקשנו מחיפה כימיקלים להציג לנו חלופה ברורה וישימה, עם לוחות זמנים קצרים וקבועים למכל", הדגיש השר. "לצערנו, הנהלת החברה בחרה שלא להשתמש באפשרות זו". אלקין הדגיש כי אי חידוש ההיתר נובע מהאחריות והסמכות לדאוג להגנת בריאותם של מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה.

עוד בוואלה! NEWS:
אמוניה דלפה ממשאית סמוך ליקנעם; תושבים התבקשו להישאר בבתים
ייצור מקומי או ייבוא מירדן: מה יכול להחליף את מכל האמוניה בחיפה?
דוח האמוניה הוגש: "בשביל נסראללה לפגוע באנייה זה כמו מטווח ברווזים"

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
מיכל האמוניה במפרץ חיפה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

"אנו משוכנעים כי לטווח הארוך, אין מקום למכל במפרץ חיפה המסכן חיי אדם, פשוטו כמשמעו", אמר סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז. "חיפה כימיקלים לא ניגשה למכרז, ולא השתמשה בזמן שהמשרד נתן לה כדי להציג לוחות זמנים ברורים", הדגיש מזוז. "לאור זאת, לא נותרה לנו ברירה אלא לשלול את היתר הרעלים למפעל".

ההחלטה שלא לחדש את היתר הרעלים של חברת חיפה כימיקלים מגיעה בהמשך לשימוע שקיים המשרד להגנת הסביבה לפני כחודשיים, ולאחר בדיקה מקיפה של החומר שהגישה החברה לפני כשלושה שבועות.

ארכת היתר הרעלים עד ה-1 ביוני נקבעה בהתאם לחוות הדעת של המועצה לביטחון לאומי ולבדיקה מקצועית שביצע משרד הכלכלה, על מנת שהתעשייה תוכל למצוא מענה חלופי לאספקת האמוניה מבלי שפעילותה תיפגע. בתקופה זו תספק חיפה כימיקלים את כלל צרכי המשק, ובכלל זה לשעת חירום.

בהתאם לכך, אם יוכח שהמשק אינו יכול לפעול ללא פריקת אמוניה נוספת למכל, תינתן ההארכה להיתר הרעלים.

חברת חיפה כימיקלים לא סיפקה חלופות לשימוש במכל המסוכן

ההחלטה של המשרד להגנת הסביבה הגיעה לאחר שחברת חיפה כימיקלים לא הצליחה להוכיח כיצד תוכל להסיר את הסיכון לאוכלוסייה בהתאם למדיניות המשרד בנושא מרחקי הפרדה וכן מניעת הסיכון מאסונות טבע, ולא סיפקה אלטרנטיבות עם לוחות זמנים קצרים וברורים לסילוק המכל ולהסרת הסיכון מהמפרץ – זאת, בניגוד להנחיות שהציב המשרד בשימוע.

המשרד להגנת הסביבה הסביר כי לאורך שנים פעל להוצאת המכל המסוכן מחיפה, בין היתר, באמצעות קידום החלטת ממשלה בנושא, להקמת חלופה למערך ייבוא האמוניה.

הממשלה השקיעה מאמצים ומשאבים משמעותיים לשם הקמת מפעל ייצור אמוניה בדרום וזאת בפעילות אינטנסיבית ונכונות למתן הגנות פיננסיות של הממשלה, אך כידוע, למרות האמור, המהלך לא צלח ולא הוגשו הצעות במכרז להקמת המפעל. לתעשייה ולצרכני האמוניה העיקריים ניתנה האפשרות לגשת למכרז ולקדם הקמת המפעל, אך אלה בחרו שלא לעשות כן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאור אי הגשת ההצעות במכרז, אין צפי להקמת מפעל לייצור אמוניה שייתר את הצורך במערך ייבוא האמוניה בחיפה ולכן, לא ניתן להמשיך ולאפשר את הסיכון לתושבי מפרץ חיפה והמשרד פועל במסגרת סמכויותיו לצורך מניעת והפחתת סיכונים לחיי אדם ולבריאות הציבור. המשרד ערך לחיפה כימיקלים שימוע בדצמבר 2016 שלאחריו נדרש המפעל לערוך בחינה סופית של החלופות להקטנת הסיכונים ממערך ייבוא האמוניה.

בשימוע הובהר למפעל חיפה כימיקלים, כי ככל שלא תתאפשר הסרת הסיכונים, לא ניתן יהיה להמשיך את פעילות מערך ייבוא האמוניה בחיפה ולחדש את היתר הרעלים. חלופות אלה הוגשו למשרד ב-1 בפברואר, אלא שהן לא תאמו את דרישות המשרד ואת המדיניות בעניין מרחקי ההפרדה. סקר הסיכונים שצירפה החברה לא כלל הוכחת היתכנות לחלופות, ולא הוצע תכנון הנדסי ראשוני לגביהן.

"החלופות שהציגה חברת חיפה כימיקלים לא תאמו את דרישות המשרד להגנת הסביבה"

לאור אי הגשת ההצעות במכרז, מדגישים במשרד כי "אין צפי להקמת מפעל לייצור אמוניה שייתר את הצורך במערך ייבוא האמוניה בחיפה ולכן, לא ניתן להמשיך ולאפשר את הסיכון לתושבי מפרץ חיפה והמשרד פועל במסגרת סמכויותיו לצורך מניעת והפחתת סיכונים לחיי אדם ולבריאות הציבור. המשרד ערך לחיפה כימיקלים שימוע בדצמבר 2016 שלאחריו נדרש המפעל לערוך בחינה סופית של החלופות להקטנת הסיכונים ממערך ייבוא האמוניה".

"בשימוע הובהר למפעל חיפה כימיקלים, כי ככל שלא תתאפשר הסרת הסיכונים, לא ניתן יהיה להמשיך את פעילות מערך ייבוא האמוניה בחיפה ולחדש את היתר הרעלים. חלופות אלה הוגשו למשרד ב-1 בפברואר, אלא שהן לא תאמו את דרישות המשרד ואת המדיניות בעניין מרחקי ההפרדה. סקר הסיכונים שצירפה החברה לא כלל הוכחת היתכנות לחלופות, ולא הוצע תכנון הנדסי ראשוני לגביהן".

בעיריית חיפה בירכו על החלטת המשרד להגנת הסביבה לא לחדש את היתר הרעלים, ומסרו כי הם "שמחים על הצטרפות המשרד להגנת הסביבה לקביעה כי מערך האמוניה מסכן את תושבי מטרופולין חיפה. עם זאת, אנו חולקים על הצורך לאפשר ארבעה חודשים, ומציגים חלופות שימנעו כניסה נוספת של האוניה, המהווה סכנה".

גם בעמותת "צלול" ברכו על ההחלטה: "הודעת המשרד מוכיחה את טענתנו כי חיפה כימיקלים התמידה בהתנהלות ביריונית לכל אורך השנים האחרונות - באי הצגת חלופות ליבוא אמוניה, בהכשלת המרכז למפעל אמוניה בנגב ולאחרונה בהפעלת לחצים על מקבלי ההחלטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully