וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קבע: מכל האמוניה בחיפה ירוקן בתוך עשרה ימים

בית המשפט לעניינים מקומיים דן בצו הסגירה שהוציאה העירייה למכל האמוניה של "חיפה כימיקלים", ודחה את הערעור שהגיש המפעל. עיריית חיפה בירכה: "החברה תדאג למציאת חלופות להבטחת קיומו של מלאי האמוניה לשעת חירום"

צילום: סיגל עמרם, עריכה: יוסי אלטר

בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה קבע היום (ראשון) כי על מפעל "חיפה כימיקלים" לרוקן את מכל האמוניה בתוך עשרה ימים. השופטת ג'אדה בסול קבעה זאת בדיון בערעור שהוגש נגד צו הסגירה שהוציא בית המשפט ביום רביעי האחרון בעקבות דוח האמוניה שפורסם לפני שבועיים. בהחלטתה התייחסה השופטת לדוח ואמרה כי הכתוב בדוח "מדיר שינה מעיניה". מ"חיפה כימיקלים" נמסר כי "החברה תכבד את החלטת בית המשפט"

עיריית חיפה בירכה על הקביעה. "הישג נוסף בדרך ארוכה של מאבק עיריית חיפה לסילוק מכל האמוניה, כעת ייאסר על 'חיפה כימיקלים' להוסיף אמוניה למכל ויהיה עליו לדאוג לרוקן את המכל תוך 10 ימים. החברה תדאג למציאת חלופות להבטחת קיומו של מלאי האמוניה לשעת חירום", נמסר בהודעת העירייה.

לקריאה נוספת:
דוח האמוניה הוגש: "בשביל נסראללה לפגוע באנייה זה כמו מטווח ברווזים"
מכל האמוניה: אלף עובדים ומאה אלף תושבים - מחכים לגזר דין
המשרד להגנת הסביבה יכריע: האם "פצצת האטום של נסראללה" תושמד?

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
מכל האמוניה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

לפני כשבועיים חשפה עיריית חיפה את הדוח החמור ביותר של הוועדה המקצועית שמינתה לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה. את הוועדה הקימה העירייה לצורך המאבק המשפטי שהיא מנהלת מול מפעל חיפה כימיקלים המפעיל את המכל וצורך את מרבית האמוניה המיובאת לישראל. בראש הוועדה עמד פרופ' אהוד קינן מהטכניון ובין חבריה נמנים חתן פרס נובל לכימיה וחתן ישראל לפיזיקה פרופ' דן שכטמן, פרופ' ידידיה בנטור, פרופ' אשר טישלר, פרופ' עמוס נוטע, פרופ' אמנון שטנגר, פרופ' ישראל שכטר, פרופ' יואל ששון וד"ר אליק גרויסמן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הדוח: "אניית אמוניה שקולה לאניית תופת שעל סיפונה חמש פצצות אטום חמושות, כל אחת קטלנית יותר מזאת שהוטלה על הירושימה"

דוח המומחים היה לדוח המדעי הראשון שהתייחס לא רק לאיומי מכל האמוניה, שאותו הגדיר נסראללה פצצת האטום שלו, אלא לאיום שמציבה האנייה הפורקת אחת לחודש את האמוניה המיובאת למכל. לפי הדוח, בעוד דליפה ממכל האמוניה עלולה לגרום למותם של עשרות אלפי בני אדם, דליפה מאניית האמוניה עלולה לגרום למותם של מאות אלפים, בשל השילוב עם מי הים שהופכים אותה לקטלנית יותר.

"אניית אמוניה שנכנסת למפרץ חיפה כל ארבעה שבועות, שקולה לאניית תופת שעל סיפונה חמש פצצות אטום חמושות ומוכנות להפעלה בלחיצת כפתור, כל אחת קטלנית יותר מזאת שהוטלה על הירושימה", נכתב בדוח. "אנייה זו עוגנת בנמל הקישון יממה או שתיים כדי להזרים אמוניה למכל שעל היבשה ובעת הזו חייהם של חצי מיליון תושבי מטרופולין חיפה רבתי והקריות מוטלים על הכף ללא ידיעתם. התסריט הזה לא רק שאינו דמיוני, הוא מתרחש זה 27 שנים ברציפות, לפחות פעם אחת בכל חודש".

פרופ' קינן התייחס בדוח גם לתרחישים שונים במצב מזג האוויר. "אם יהיה מזל עם כיוון הרוח, אולי יסתיים האירוע הזה ב-100 אלף הרוגים. אבל זה יקרה רק בתנאים נדירים של כיווני הרוח", כתב פרופ' קינן. "אם הענן יתקדם מזרחה, הוא ישמיד את רוב תושבי הקריות, נשר, קריית הטכניון, אוניברסיטת חיפה, טבעון ואפילו שפרעם. אם כיוון הרוח יהיה הפוך, יחרץ גורלה של העיר חיפה".

ראש עיריית חיפה הציג את הדוח שהזמין על סכנות מיכל האמוניה המוצב בעיר. ערן גילווארג
יונה יהב/ערן גילווארג

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, בירכה גם היא על ההחלטה. "זו החלטה דרמטית והיסטורית משמחת מאוד. סוף סוף אנחנו מתחילים לראות שינוי לטובת תושבי חיפה ומפרץ חיפה. השינוי הוא בזכות הלחץ הציבורי המתמשך שבעקבותיו עיריית חיפה פרסמה את הדוח החדש שגרם לשופטת לקבל את ההחלטה הדרמטית. גם אם המפעל יערער, אנחנו נמצאים בצומת דרכים היסטורית ומה שהתאפשר בעבר לא יהיה עוד".

גם ב"איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה" שמחו על החלטת בית המשפט. "בית המשפט החליט כי יש לרוקן את המכל בתוך עשרה ימים, ואין ספק כי מדובר בצעד גדול להקטנת הסיכונים במפרץ חיפה". מנכ"ל האיגוד ד"ר עופר דרסלר אמר בעקבות ההחלטה: "רק לאחרונה התפרסם מחקר על ידי מיטב החוקרים במדינה שהצביע על הסכנה העצומה הגלומה בנוכחות של מכל כזה במפרץ חיפה, לכן אנו רואים בברכה את סגירתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully