וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיעדרו של נתניהו: חוק ההסדרה אושר בקריאה שנייה ושלישית

7.2.2017 / 0:48

ברוב של 60 ח"כים מול 52 מתנגדים, אושר בקריאה שנייה ושלישית את החוק שנועד להכשיר אלפי בתים בהתנחלויות שנבנו על קרקעות פלסטיניות פרטיות. נתניהו, שהיה בטיסה חזרה מלונדון, לא נכח בהצבעה. ארגוני שמאל הודיעו שיעתרו לבג"ץ

צילום באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) את חוק ההסדרה בקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק השנויה במחלוקת עברה ברוב של 61 ח"כים. 52 התנגדו להצעה, בהם ח"כ בני בגין מהליכוד. חוק ההסדרה עלה להצבעה בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו היה על טיסה בדרכו מלונדון לישראל. ארגוני השמאל, בהם שלום עכשיו ויש דין, הודיעו כי יעתרו לבג"ץ נגד החוק.

יוזמי חוק ההסדרה, חברי הכנסת יואב קיש (הליכוד), בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) בירכו על אישורו. "חוק ההסדרה הוא חוק מוסרי וצודק. בג"ץ לא יפסול את החוק וסוף סוף נביא לנורמליזציה בהתיישבות", אמר קיש. "היום עשינו היסטוריה", הוסיף סמוטריץ', "זהו יום היסטורי להתיישבות ולמדינת ישראל. מועלם-רפאלי ציינה כי "נשיאת בית המשפט העליון צריכה להבין שלבג"ץ אסור להיגרר ולהתערב בחוק שעוסק בסוגיה מדינית מובהקת".

לקריאה נוספת:
נתניהו: חוק ההסדרה יעלה הערב כמתוכנן להצבעה במליאת הכנסת
נתניהו על איומי הבית היהודי: "לא מתרגש מאולטימטום מזויף"
נתניהו לראשי הקואליציה: מעוניין לתאם עם טראמפ את העלאת חוק ההסדרה

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, הכנסת 25 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"נתניהו מועל בתפקידו".הרצוג/נועם מושקוביץ

שורת ארגוני שמאל גינו את אישור החוק. "חוק ההסדרה הוא אות קלון לכנסת ישראל. נעתור נגדו לבג"ץ", נמסר מתנועת "שלום עכשיו". "חתום על החוק אדם אחד - בנימין נתניהו, שמפקיר את עתיד ישראל בידי מיעוט קיצוני, ותומך בחוק שהוא והיועץ המשפטי לממשלה מזהירים ממנו". בארגון "יש דין", שמייצג בעלי קרקעות פלסטינים, אמר כי "חוק ההסדרה שאושר היום הוא חוק גזל בלתי חוקי ובלתי מוסרי, שנועד להעניק פרס לגנבי אדמות". גם ב"בצלם" תקפו את החוק. "העובדה שהחוק עבר שבועות ספורים לאחר החלטת מועצת הביטחון 2334 היא יריקה בפרצופה של הקהילה הבינלאומית". גם האגודה לזכויות האזרח הודיעה כי תעתור גם היא לבג"ץ נגד החוק.

הרשות הפלסטינית מסרה בהודעה כי חוק ההסדרה הוא "בגדר גניבה של אדמות פלסטיניות. זוהי הפרה של החלטת 2234 של מועצת הביטחון של האו"ם". ג'יבריל רג'וב מבכירי הפתח הוסיף בשיחה עם וואלה! NEWS כי "המקום המתאים לטפל בחוק הזה, הוא בית הדין הבינלאומי בהאג. ביבי ובנט אחראים לזה. על העולם לומר את דעתו אם ממשלת ישראל יכולה להמשיך ולנהוג כמו הביריון של השכונה או לפעול לפי החוק הבינלאומי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אלי בן דהן סגן שר הביטחון בהצבעה בכנסת על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
"יום היסטורי". סגן שר הביטחון אחרי ההצבעה/רויטרס

תושבי המאחז הבלתי חוקי עמונה שפונה בשבוע שעבר קיבלו את אישור החוק ברגשות מעורבים. "חוק ההסדרה נולד מתוך השבר העצום והכאב האדיר שלנו, תושבי עמונה, על חורבן הבית והיישוב שלנו. חוק זה, שאותו ניסחנו, דחפנו וקידמנו בניגוד לכל הסיכויים, נולד וקרם עור וגידים בזכות מאבק עיקש וארוך שאותו ניהלנו. אמנם החוק שעובר היום ייתן מזור לאלפי משפחות ביוש בהם מאות משפחות בעפרה, אבל הוא לא יהווה נחמה עבורנו", נמסר מטעם התושבים. "אנו, עקורי עמונה, משביעים ביום הזה את ראש הממשלה, שר החינוך, שר הביטחון ושרת המשפטים ואת יתר חברי הממשלה והקואליציה - אם לא תעמדו בחובתכם להקים עבורנו יישוב חדש בגזרת בנימין, לא נסלח לכם לעולם".

הרצוג: "דגל שחור מתנוסס מעל החוק"

בפתח הדיון קרא ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג לחברי הקואליציה "לעצור את הרכבת האיומה הזו לפני שתצא לדרכה". לדבריו, "ראש הממשלה בנימין נתניהו מועל בתפקידו בחוקקו את החוק הזה, מועל במפעל הציוני". הוא הוסיף כי "הרכבת הזו יוצאת מכאן ותעצור בתחנה הסופית בהאג, ומקרונותיה יצאו כתבי אישום בינלאומיים נגד חיילים וקצינים יהודים וישראליים. על כתבי האישום הללו יהיה חתום ראש ממשלת ישראל. בנימין נתניהו. בלפור החדש. תעצור ביבי. תעצור. לך לחשוב. אתה בתקופה קשה. לוחצת. מאיימת. יש חוקים שדגל שחור מתנוסס מעליהם. זה בדיוק החוק הזה".

מליאת הכנסת מצביעה על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
60 חברי כנסת תמכו, 52 התנגדו/רויטרס

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס עלה להשיב בשם הממשלה, ובמהלך נאומו התפתחו עימותים קולניים עם חברי כנסת מהאופוזיציה. אקוניס אמר: "על כל 40 משפחות שיפונו מעמונה יבואו 400, על כל תשע משפחות שיפונו מעפרה, יבואו 900, ועל כל חצי מיליון מתיישבים יבואו עוד חצי מיליון". ח"כ רויטל סויד השיבה לו: "אתם מעבירים את החוק הזה רק כדי שבג"ץ יפסול אותו ותוכלו להאשים את השופטים".

שר ירושלים והגנת הסביבה זאב אלקין תקף את יו"ר האופוזיציה. "הזוי בעיניי שיו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג קורא היום להעמיד לדין בהאג את ההנהגה הישראלית, כשבזמנו אבא שלו, כשגריר ישראל באו"ם, ידע להילחם בחורמה נגד החלטות לא צודקות ואף לקרוע אותן מעל במת האו"ם כמחאה על כך".

לדבריו, "הרקע לחוק הוא בין השאר מכך שהרשות הפלסטינית גוזרת גזר דין מוות למי שמוכר קרקעות ליהודים או מסכים לקבל מהם פיצוי על קרקע. חוק ההסדרה בא לסייע גם למתיישבים וגם לאותם פלסטינים ולכן הייתי מצפה מחברי באופוזיציה דווקא לתמוך בחוק ולצאת נגד אבו מאזן שמאפשר לחוק כזה להתקיים ברשות הפלסטינית ולא לעודד אותו להמשיך במדיניות זו. מדינת ישראל אפרטהייד? רשות פלסטינית זה אפרטהייד עם חוק גזעני אנטישמי ועל זה אתם שותקים?!".

חבר הכנסת אופיר אקוניס במליאה בכנסת. נועם מושקוביץ
"על כל חצי מיליון מתיישבים יבואו עוד חצי מיליון". אקוניס/נועם מושקוביץ

בעקבות אישור החוק אמר שר התיירות יריב לוין כי "השלמת תהליך החקיקה של חוק ההסדרה, שאותו יזמתי לראשונה, חשוב מאין כמוהו. למתיישבים ביהודה ושומרון, שאותם שלחו ממשלות עבר אל מקום מושבם, נעשה עוול גדול במשך זמן רב מדי".

משרד המשפטים ישכור עו"ד פרטי להגנה על החוק בבג"ץ

חוק ההסדרה נועד להכשיר בדיעבד מאות בתים בהתנחלויות, הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית. החוק נולד במקור כדי לייצר אפשרות משפטית שתמנע את פינוי עמונה ואת תשעת הבתים בעפרה. עם זאת, בגרסתו הנוכחית הוא אינו חל על מאחזים ובתים שיש לגביהם פסקי דין חלוטים של בית המשפט העליון, לנוכח התנגדותו של יו"ר כולנו משה כחלון לסעיף הרטרואקטיבי בחוק, מחשש לפגיעה ברשות השיפוטית. המשמעות היא שאישור החוק לא ימנע את הרס הבתים בעפרה, כפי שלא מנע את פינוי עמונה.

ואולם, גם לאחר שהחוק עבר בקריאה שנייה ושלישית, הוא יגיע לבג"ץ. היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט הודיע כי לא יגן על החוק בבג"ץ, ושרת המשפטים איילת שקד כבר הודיעה כי הממשלה תשכור עו"ד פרטי לצורך כך.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בהצבעה בכנסת על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
סימן וי. בנט/רויטרס

מועד ההצבעה על החוק הפך בתקופה האחרונה לעימות פומבי בין נתניהו ליו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט. האחרון דחק בנתניהו להצביע על החוק מבלי לדחות את מועד ההצבעה, למרות שראש הממשלה טען כי הוא מעוניין לתאם זאת עם ממשל החדש בארצות הברית.

אף שבתקופה האחרונה ניסה נתניהו לדחות את מועד ההצבעה על הצעת החוק, הוא אמר היום בתדרוך עיתונאים בעת ביקורו בלונדון כי הוא מתכוון להגיע להצבעה במליאה. אלא שטיסתו התעכבה ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן אמר כי הוא אינו מתכוון לחכות לנתניהו משום ש"אין טעם". בנט מיהר הערב להגיב להודעת נתניהו ואמר כי "הנחישות השתלמה". הוא בירך את ראש הממשלה והח"כים בליכוד "על תמיכתם בחוק ההסדרה".

גם בממשלה היו שהסתייגו מהחוק שהם עצמם נאלצו להצביע עליו הערב. שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי למרות תמיכת סיעתו בחוק ההסדרה, הוא צפוי להיפסל. "לא צריך להיות גאון כשאתה קורא בבוקר שהיועץ המשפטי מתנגד לחוק ואומר שהוא לא מוכן להגן עליו בבג"ץ, ושזה חוק לא חוקתי". עוד ציין ליברמן כי "הסיכוי של חוק ההסדרה להיפסל בבג"ץ הוא סיכוי של 100%".

(עדכון ראשון: 22:56)

ראשת הממשלה בריטניה תרזה מיי בפגישה עם בנימין נתניהו , 6 בפברואר 2017. AP
החמיץ את ההצבעה. נתניהו ומיי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully