וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתמיכת ליצמן: השרים אישרו הצעת החוק להסדרת ייצוא הקנאביס

5.2.2017 / 14:02

לאחר ששר הבריאות שינה את עמדתו בנושא, ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעתו של ח"כ קיש שנועדה להסדיר את שוק הקנאביס הרפואי בישראל. הוועדה דחתה הצעה המבקשת להשוות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: אלפים מפגינים בעד לגליזציה של סמים קלים בתל אביב, אמש)

לאחר ששר הבריאות יעקב ליצמן הביע תמיכה בייצוא של קנאביס רפואי המיוצר בישראל, אישרה היום (ראשון) ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק שנועדה להסדיר את הייצוא ולאפשר יצירת שוק קנאביס רפואי המיועד לכך בארץ - מהלך שיכניס לקופת המדינה, לפי הערכות, כמיליארד שקל בכל שנה.

יוזם הצעת החוק, ח"כ יואב קיש (הליכוד), גייס תמיכה בקרב חברי כנסת בקואליציה ובאופוזיציה על רקע הקולות הגוברים בעת האחרונה, לפיהם יש לאפשר את ייצוא הקנאביס הרפואי.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "כיום פועלות בישראל כשמונה חברות מגדלות וקיימות עוד עשרות רבות של בקשות מבעלי עסקים לעסוק בתחום, הממתינים לאישור הגורמים הרלוונטיים".

עוד נכתב כי "יזמים וחוקרים, כמו גם בעלי העסקים עצמם, מספרים על פניות רבות מכל העולם המגיעות ישראל, בבקשה לרכוש מן התוצרת האיכותית המגודלת בארץ, ובבקשה ללמוד מן הידע שהצטבר ב-15 שנות פרויקט קנאביס רפואי בישראל. כל אלו נתקלים בחסמים רבים מפני שהקנאביס הרפואי נכלל, יחד עם שאר סוגי הקנאביס, באיסור הגורף על סחר ועסקה בו".

עוד בנושא:
אלפים מפגינים בת"א בעד לגליזציה: "ניצחנו בקרב, ממשיכים במלחמה"
מקמבודיה ועד אקוודור: המדינות שבהן אפשר לעשן סמים - ולא להיעצר
השר ארדן הודיע: "עוברים לאי-הפללה של צרכני סמים קלים"

שר הבריאות יצחק ליצמן, הכנסת 25 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
הביע תמיכה בייצוא. ליצמן/נועם מושקוביץ

במשך שנים התנגד ליצמן לייצוא קנאביס, אך לאחרונה הודיע על שינוי עמדתו. הוא אמר כי אישור הייצוא יינתן רק בתנאי שההכנסות ייכנסו לקופת משרדו. לאחרונה, נודע לוואלה! NEWS כי ליצמן הסכים שרק 50% מההכנסות הייצוא יגיעו אל משרדו, אך טרם הוכרע הנושא באופן סופי.

"ייצוא קנאביס רפואי הוא זרז להאצת המשק ופיתוח ענף החקלאות", הסביר קיש. "ההצעה מגדירה לראשונה את תחום הקנאביס הרפואי ומאפשרת את הסדרת הייצוא לענף זה. רק בשנה האחרונה אישרו קנדה ואוסטרליה ייצוא קנאביס רפואי, ועוד לפניהן מדינות נוספות שנהנות היום מרווחי העתק. למעלה ממיליארד שקלים של פוטנציאל הכנסות ממיסוי לטובת קופת המדינה, וזאת לפי בדיקה שנעשתה רק לאחרונה". הצעת החוק, אם תאושר, תוכפף להמלצות ועדת מנכ"לים הבוחנת את הסוגיה.

ח"כ נאוה בוקר וח"כ מיקי זוהר. ועדת הכנסת. 8 בפברואר 2016. נועם מושקוביץ
"מבקשת מחברי הוועדה לראות מול עיניהם את הנכים". ח"כ בוקר/נועם מושקוביץ

בתוך כך, דחתה היום ועדת השרים את הצעת החוק של ח"כ נאוה בוקר (הליכוד) המבקשת להשוות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום. לפי הצעת החוק, יתוקן חוק הביטוח הלאומי, כך שקצבת הנכות המשולמת כיום לנכים בסך של 2,342 שקלים תעלה לסכום שכר המינימום העומד כיום על 4,650 שקלים. בשונה מהצעות חוק קודמות, ההצעה של בוקר מצומצמת יותר ולפיה נכים שסכום הכנסותיהם החודשית מביטוחים פרטיים בנוסף לסכום הכנסותיהם מביטוח לאומי אינו עולה על שכר המינימום, יהיו זכאים להעלאת קצבת הנכות. בנוסף, נכים שיש להם יותר משני ילדים, יקבלו תוספת עבור כל אחד מילדיהם ולא רק עבור שניים מהם כפי שקובע החוק כיום.

הצעת החוק של בוקר הוגשה כבר לפני שנה, אך נדחתה בשל חוסר הסכמות בקואליציה. היום החליטה ח"כ בוקר לעלותה לוועדת שרים חרף חוסר ההסכמות. לטענתה, שר האוצר משה כחלון ומשרדו פועלים כדי לטרפד את ההצעה. לדבריה, "שר האוצר 'החברתי' שלנו, שהצהיר לא פעם אחת שהוא ה'כספומט של הנכים' - סרב לסייע לי בקידום הצעת החוק ולכן, לאחר תקופה ארוכה, תעלה הצעת החוק לוועדת השרים לענייני חקיקה ואני מבקשת את תמיכתם של כל חברי הוועדה".

שר האוצר משה כחלון, סיעת כולנו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
על פי ההערכות, הצעת החוק לא תזכה לתמיכתו. כחלון/נועם מושקוביץ

"אני מבקשת מהם לראות מול עיניהם ברגע ההצבעה, את כל אותם נכים שנאלצים להסתדר ולחיות מקצבה של 2,342 שקלים שצריכה להספיק להם לרכישת מזון, דיור, לבוש ותרופות, להם ולבני משפחותיהם", אמרה לפני הדיון. בתוך כך, השר כחלון הודיע בפורום ראשי מפלגות הקואליציה לפני כשבועיים כי הקים ועדה לבחינת נושא קצבאות הנכים בישראל, וההערכה היא כי הצעת החוק הזו לא תזכה לתמיכתו.

ברקע דחיית הצעתה של בוקר, מנסה לקדם לאחרונה יו"ר הקואליציה דוד ביטן הצעת חוק ממשלתית בנושא. בדצמבר האחרון הצליחה האופוזיציה להעביר בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ אילן גילאון (מרצ), שלפיה תושווה קצבת הנכות לשכר המינימום. ההצעה אושרה ברוב של 42 תומכים מול 39 מתנגדים, לאחר שחברי כנסת מהקואליציה נעדרו מההצבעה.

(עדכון ראשון: 07:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully