וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וליברמן אישרו בניית 2,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון

מרבית היחידות מצויות בגושי ההתנחלויות. במקביל, מקודמת הקמת אזור תעשייה פלסטיני. נתניהו: "אנחנו בונים - ונמשיך לבנות". דובר הבית הלבן: "נדבר על זה בפגישה עם נתניהו". סמוטריץ': "תעלולי היח"צ האלה לא עובדים יותר"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

שר הביטחון אביגדור ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכמו אתמול (שלישי) על אישור בניית כ-2,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון "על מנת לאפשר מענה לצורכי דיור והמשך שגרת חיים". מדוברות משרד הביטחון נמסר כי התכניות כוללות פרסום להפקדה ולתוקף של יחידות דיור ושיווקים. "אנחנו בונים ונמשיך לבנות", אמר נתניהו, ואילו ליברמן הוסיף: "אנו חוזרים לחיים נורמליים ביהודה ושומרון".

מרבית היחידות מצויות בגושי ההתנחלויות; באריאל - 902 יחידות דיור, באורנית 154, בגבעת זאב 652, במעלה אדומים 112, באפרת 21, בבית אל 20, ובאלקנה 18. במקביל לאישור יחידות הדיור, נמסר כי השר ליברמן יעביר לאישור הקבינט הקמת אזור תעשייה לפלסטינים בסמוך לכפר תרקומיא. "מדובר באזור תעשייה שיהיה מהגדולים ביותר ביו"ש ובו מתוכננות לקום תשתיות של מחסני ערובה (בונדדים), מסוף דלקים ואלמנטים נוספים", נאמר בהודעה.

ההחלטה מגיעה על רקע כניסתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבית הלבן, ובעקבות ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה מוקדם יותר השבוע שבה נתניהו אמר לשרים כי הבנייה בירושלים ובגדה תופשר ותתחדש בקרוב. באותה ישיבה נתניהו ביקש לדחות את ההצבעה על החוק להחלת הריבונות על מעלה אדומים, שאותו מקדם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, כדי לא להביך את הממשל החדש במהלכים חד-צדדיים.

לקריאה נוספת:
אחרי השיחה עם טראמפ - נתניהו הבהיר לימין: "זה לא הזמן לשליפות מהמותן"
הקבינט דחה פה אחד את ההצבעה על החלת הריבונות במעלה אדומים
ראשי שדולת ארץ ישראל לטראמפ: תמוך בסיפוח מעלה אדומים

ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל גדי איזנקוט בביקור באוגדת איו"ש בבית אל, 10 בינואר 2017. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"חוזרים לחיים נורמלים". ליברמן ונתניהו/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הגיב להודעת הממשלה, וטען כי "אנחנו לא מטומטמים. הניסיון לזרוק סוכריה תקשורתית בדמות 'תכניות לפרסום והפקדה' של בניה עתידית של יחידות דיור בגושי ההתיישבות הוא במקרה הטוב תרגיל למניעת המשך תהליך החלת הריבונות ביהודה ושומרון, ובמקרה הרע הכנת התשתית להקמת מדינה פלסטינית". לדבריו, "תעלולי היח"צ האלה לא עובדים עלינו יותר".

"אכן הגיעה העת לחדש את הליכי התכנון ביהודה ושומרון", נמסר בהודעה רשמית מטעם סמוטריץ' וח"כ יואב קיש (הליכוד), ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת. "עם זאת, אנו מודאגים מאוד הן מההיקפים הנמוכים ביחס לצרכים, והן מהיעדר תכנון ופיתוח בישובים שמחוץ לתכנית הגושים של השמאל". לדבריה, "אסור לפעול במדיניות המפלה ישובים לרעה ועלולה ליצור רושם שגוי של מפת ויתורים פוטנציאלית".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
מועצת יש"ע: "מוטב להודעה כזאת שלא הייתה יוצאת"

גורמים באיחוד האירופי גינו את ההחלטה ומסרו כי היא "חותרת תחת פתרון שתי המדינות". עוד נמסר כי "מצער שישראל ממשיכה במדיניות זו למרות הדאגה הבינלאומית המתמשכת וההתנגדות".

ממועצת יש"ע נמסר בהודעה רשמית כי הודעת הממשלה הביאה ל"אכזבה, מעט מדי ולא עונה על הצורך". לשון ההודעה, "אחרי שנים של יובש מוחלט בבנייה, זו החלטה מצומצמת מאוד שאינה עונה על הצורך הגדול שיש בהתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. לצערנו, זו אחיזת עיניים של כאילו אישרו בנייה בהיקפים גדולים, כשבפועל, כמו בפעמים קודמות, יבנו רק כמה מאות והשאר רק קידום תכנון". לדברי המועצה, "מוטב להודעה כזאת שלא הייתה יוצאת. הממשל האמריקני התחלף וגם המדיניות בישראל צריכה להשתנות".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) טענה גם היא כי "הגורם המרכזי במדיניותו של נתניהו זה פחד ואינטרסים אישיים". לדבריה, "הפחד מנפתלי בנט גורם לנתניהו לצאת למהלכים משוגעים וחסרי אחריות רק בשל מלחמות אגו טיפשיות על הקרב הידוע - מי יותר קיצוני. נתניהו מריח את כתב האישום ונלחם עם בנט על גבה של מדינת ישראל כולה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראה את הצו עליו הוא חתם בבית הלבן, 23 בינואר 2017. רויטרס
"ישראל היא בת ברית קרובה שלנו". טראמפ/רויטרס

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, נשאל על ההחלטה והתחמק מתשובה: "ישראל היא בת ברית קרובה שלנו במזרח התיכון, תהיה לנו פגישה עם ראש הממשלה נתניהו ונדבר על זה". על פי הודעת דוברות שירות החוץ של נציבות האיחוד האירופי, הכוונה לבנות 2,500 יחידות דיור בהתנחלויות חותרת תחת פתרון שתי המדינות. עוד נמסר כי "מצער שישראל ממשיכה במדיניות זו למרות הדאגה הבינלאומית המתמשכת וההתנגדות".

דובר הנשיאות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, טען מצדו כי ההחלטה הישראלית מעידה, לדבריו, על התעלמות מהקהילה הבינלאומית, והוא הוסיף כי מדובר במעשה בלתי-מתקבל על הדעת שיהיו לו השלכות. בהודעה רשמית, הוסיף אבו רודיינה כי ההודעה פוגעת במאמצים לקידום השלום והביטחון האזוריים, מחזקת את הקיצוניים ופוגמת במאמצים ארוכי הטווח להשגת שלום.

גם ממשלת ירדן גינתה את אישור הבנייה וטענה כי מדובר ב"זלזול מוחלט בחוק הבינלאומי, חלק מערעור מתמשך של תהליך השלום והפרה בוטה של זכויות העם הפלסטיני". דובר הממשלה מוחמד אל-מומני התייחס באופן ספציפי לנתניהו, וטען כי הוא "פוגע באופן חמור במאמצים להחייאת תהליך השלום". הוא קרא למדינות העולם להפעיל לחץ על ישראל ולתמוך בתהליך השלום למען הקמת שתי מדינות, שהוא לדבריו הפתרון היחיד לסכסכוך הישראלי-פלסטיני.

ליברמן: "ננסה להגיע להסכמה עם ארה"ב לגבי כלל הסוגיות"

ליברמן התייחס להחלטה בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) בהרצליה, וטען כי "צריך לפעול בתבונה". לדבריו, "ריבונות ישראלית במעלה אדומים זאת פונקציה של הסכמה בינינו לארצות הברית, ולא של חקיקה. בואו ננסה להגיע להסכמה עם ארצות הברית לגבי כלל הסוגיות".

"הממשל הזה הוא בן יומיים, ואני חושב שעד אמצע פברואר יש לנו סבלנות", הוסיף שר הביטחון, "נראה מה יעלה בפגישה הראשונה בין טראמפ לנתניהו". הוא עוד אמר כי "אין באישור היחידות שום חידוש, אנחנו תמיד בנינו, גם תחת אובמה". ליברמן הבהיר: "אנו אישרנו 2,500 יחידות וחלקן לשיווק. אין פה שום מחזור".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הבית היהודי, 16 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"מלחמות אגו טיפשיות". סמוטריץ'/נועם מושקוביץ

בישיבה סוכם כי קידום החוק יידחה לאחר פגישתם הראשונה של נתניהו וטראמפ, שעתידה להתקיים במהלך החודש הבא בוושינגטון, בה יתואמו מהלכים מדיניים בין הצדדים. כמה שעות לאחר ישיבת הקבינט, נתניהו שוחח עם טראמפ לראשונה מאז כניסתו לבית הלבן, ובין היתר דנו בתהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים. לפי ההערכה בירושלים, בניגוד לממשל אובמה, ממשל טראמפ ינקוט בטון מפויס ויבליג על הודעות בנייה של ישראל בהתנחלויות.

שלשום סיפר נתניהו בפתח ישיבת סיעת הליכוד על שיחתו עם טראמפ ביום שבת. "אני מייחס חשיבות גדולה לגידול האמון בינינו. אני מרגיש את הציפייה שמגיעה מרבים מאזרחי ישראל, שאחרי שמונה שנים שבהן עמדנו בלחצים אדירים בשורה של נושאים ובראשם איראן וההתיישבות, אני מברך על שינוי הגישה", אמר נתניהו בהתייחס לממשל אובמה היוצא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
86 יחידות דיור ייבנו במגרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זה לא הזמן לשליפות מהמותן ולא הזמן להפתעות, אלא לדיפלומטיה אחראית ומושכלת בין ידידים שתחזק את שיתוף הפעולה בינינו ולכן, לטובת ביטחון ישראל ולטובת ההתיישבות אני מציע לכולם להניח בצד כל שיקול אחר ולתת לי להוביל את המהלכים", הוסיף נתניהו, בהמשך לביקורת שהופנתה כלפיו מהקואליציה על דחיית הדיון בהצעת החוק להחיל את החוק הישראלי על מעלה אדומים.

ביום ראשון אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים כ-560 יחידות דיור בשכונות רמות ורמת שלמה שמעבר לקו הירוק לקראת מתן היתרי בנייה. הדיון בתכניות אלו היה על סדר יומה של הוועדה לפני כמה שבועות, אך הוסר במפתיע - לטענת גורמים בעירייה בשל דרישה מדינית להמתין להשבעת טראמפ בארצות הברית.

(עדכון ראשון: 15:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully