וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המזרח הפרוע": פלסטינים שנורו זיהו את המתנחלים שתקפו - אך התיק נסגר

14.1.2017 / 16:40

לפני כשנתיים נפצעו שני פלסטינים מיריות במהלך עימות עם כוחות הביטחון ואזרחים ליד איתמר. באוקטובר הודיעה הפרקליטות על סגירת התיק עקב חוסר ראיות, אך השבוע ערער "יש דין" על ההחלטה: "אזרחים ישראלים נהנים מחסינות"

ספק 500

(בווידאו: חיילים עוצרים מתנחלים שהפריעו לחקלאים פלסטינים ליד הכפר סוסיא, בחודש שעבר)

בחודש אוקטובר האחרון הודיעה הפרקליטות על סגירת תיק חקירת האירוע שבו נפצעו מירי שני פלסטינים ליד ההתנחלות איתמר מחוסר ראיות. בעקבות ההודעה, ערער השבוע ארגון "יש דין" נגד ההחלטה בטענה כי "יש בתיק ראיות מספיקות על מנת להעמיד לדין את החשוד בירי".

האירוע התרחש ביום שבת בתחילת ינואר 2015. דיווח על היעלמות וחשש לחטיפה של ילד ועדר שאותו רעה בשומרון הקפיץ כוחות צבא ואת כיתות הכוננות של ההתנחלויות איתמר ורכס גדעונים הסמוכה. הכוחות החלו בחיפושים ולאחר זמן נמצא הילד, ואיתו העדר, כשהם בריאים ושלמים. במהלך החיפוש איתרו חלק מחברי כיתת הכוננות וחיילי צה"ל ארבעה רועי צאן פלסטינים מהכפר עקרבא הסמוך בזמן שעברו באזור.

בשלב זה החל חיכוך אלים בין הצדדים וארבעת הרועים נעצרו. פלסטינים נוספים מהכפר שבאו כדי לסייע לחבריהם, כמו גם חיילים וחברי כיתות כוננות נוספות, הצטרפו לעימות והוא התרחב. בשלב מסוים החלו החיילים בשימוש באמצעים לפיזור הפגנות, וחברי כיתת הכוננות פתחו בירי חי. על פי העדויות שהצטברו בתיק החקירה, היריות נורו לאוויר בלבד.


עוד בוואלה! NEWS:
אביו של אזריה בשיחה עם מח"ט כפיר: "קיבלנו איומים מגורמי טרור"
"בעיטות ומכות עם הנשק": שוטר הורשע בתקיפת עצורים - ולא ייאסר
דובר מנגנוני הביטחון הפלסטיניים: "אין פעילי דאעש ברשות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למקום הגיעו גם אזרחים מכיתות כוננות באזור/מערכת וואלה!, צילום מסך

שניים מהפלסטינים נפצעו מירי כדורים חיים, האחד ברגלו והשני בידו, והם פונו לטיפול בבית החולים. המשטרה פתחה בחקירה ועדים רבים נחקרו במסגרת התיק. החשדות כלפי שני חברי כיתת כוננות התחזקו והם נעצרו, אך הכחישו את המעורבות באירוע.

חשוד אחר בירי, אזרח שלא שייך לכיתות הכוננות באזור אך הצטרף למהומה מקום, נחקר גם הוא. אחד הפלסטינים שנפצעו זיהה את החשוד בירי במסדר זיהוי ובשלב מאוחר יותר אף התקיים עימות בין השניים.

אחד הפלסטינים שנפצעו זיהה אדם אחר, שאינו חבר בכיתת הכוננות, כחשוד בירי. מעדותו של הפלסטיני ומעדותם של אחרים שהעידו בפרשה, עולה החשד כי אותו אדם לקח את נשקו של אחד מאנשי כיתת הכוננות. החשוד נחקר ושמר על זכות השתיקה לאורך רוב החקירה.

בנוגע למתלונן השני שנפצע מהירי כתבה עו"ד שלומות בערעור שהגישה כי "לצערי אין בחומר הראיות כפי שהוא עולה מחומר החקירה כדי להצביע בשלב זה בבירור על חשוד, אולם די בפעולות חקירה ספורות כדי למצות את החקירה עד תום". לדבריה, מרשה סיפק תיאור של החשוד בירי, שכלל פרטי לבוש ומבנה גוף, שיכול לסייע בזיהוי החשוד. היא הוסיפה כי המשטרה צריכה לוודא שהחשוד, שזוהה על ידי מרשה בעדות האחרונה בה הציגו בפניו תמונות, אינו מעורב. אם איננו - עליה, לדבריה, להמשיך ולחקור את הנוכחים באירוע עד למציאת חשוד אחר בירי.

"ישראלים לא עומדים לדין ב'מזרח הפרוע'"

לפני כשלושה חודשים הודיעה כאמור הפרקליטות על סגירת תיק החקירה מחוסר ראיות. בסוף הערער על ההחלטה, כתבה שלומות כי היא "אינה עומדת בקנה אחד עם הוראותיו של החוק סדר הדין הפלילי". עוד הוסיפה כי "עם קריאת תיק החקירה על שלל הראיות שבו, עולה תחושה קשה כי יש למצות את הדין עם פורעי החוק, הלוקחים לא רק את החוק לידיהם אלא גם נשק חם, ועושים בו שימוש מסכן חיים. אין שום סיבה משפטית הנראית לעין מדוע לא להגיש כתב אישום נגד חשוד שזוהה בוודאות על ידי קורבנו כמי שפגע בו ושטוויה סביבו מסכת ראיות נוספות המסבכות אותו עם ביצוע העבירה".

מארגון "יש דין" נמסר בתגובה: "שני בני אדם נורים ונפצעים, אבל נדמה שפעם נוספת רשויות אכיפת החוק הישראליות אינן יכולות, או שאינן מעוניינות, להעמיד לדין ישראלים שפוגעים בפלסטינים. נתוני יש דין מראים כי רק ב-7% ממקרי העבריינות האידיאולוגית נגד פלסטינים מוגשים כתבי אישום וכי בפועל אזרחים ישראלים נהנים מחסינות מפני העמדה לדין ב'מזרח הפרוע'. אנו דורשים שמקרה זה לא יתווסף לסטטיסטיקה העגומה של תיקים שנסגרים מבלי שהפוגעים יתנו את הדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully