וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב החתונות המבוקש ש"לא פגע בזבוב" - נאשם באונס מתמשך של נערה

14.1.2017 / 0:42

דוד הריסון התחנך בישיבה מכובדת, שירת בצבא, והפך לעורך חופות מכובד שחיתן חילונים ודתיים כאחד. בחודש שעבר הוגש נגד הרב בן ה-57 כתב אישום חמור על עשרות מקרי אונס של בת 14 שלימד. "הוא האדם האחרון שהייתי מצפה שיעשה את זה"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: ניב מעוז

במשך שנים עסק הרב דוד הריסון, בן 57, בתפקידים חינוכיים, כמו ריכוז מסעות לפולין, ונחשב לרב פופולרי שהוזמן שוב ושוב לערוך טקסי חופה בחתונות. אנשים שהכירו אותו וזוגות שהשתמשו בשירותיו מתארים אדם חביב ועדין ש"לא יכול לפגוע בזבוב". נגד אותו אדם הוגש בחודש שעבר כתב אישום חמור בגין אונס מתמשך של נערה בת 14 באולפנה שבה לימד.

הריסון התחנך באחת הישיבות התיכוניות המפורסמות ביותר בעולם הדתי לאומי, "נתיב מאיר", שם הוא למד יחד עם מי שיהפוך לימים לפרקליט המדינה, שי ניצן. מכרו סיפר שהוא נהג לציין כי שמר על קשר מסוים עם ניצן גם לאחר לימודיו. לאחר הלימודים הוא התגייס לצה"ל, ושירת שירות צבאי מלא. עם השנים הוא עבר תהליך של התחרדות, וכיום הוא נשוי ואב לילדים.

כבר לפני שנים החל הריסון, תושב ירושלים, לערוך חופות. למרות שהוא אדם חרדי, זוגות חילוניים רבים השתמשו בשירותיו והוא זכה להצלחה לא מועטה בתחום. גם באתרי חתונות הוא זוכה להמלצות מזוגות רבים שחיתן. "הפניתי אליו זוגות רבים, וכולם היו מרוצים. הוא בן אדם סימפטי, נחמד ועדין", סיפר אדם המכיר את הרב.

"הוא חיתן גם חילונים גמורים שגרים בדיזנגוף ושהתחתנו ברשפון", הוסיף אותו מכר. "הוא תמיד אמר לי שהוא דואג לעשות הכול לפי ההלכה ולהקפיד על הסדר בחופה". לדבריו, "זה באמת הבן אדם האחרון שהייתי מצפה שיעשה דבר כזה. הפרשה הזו הפתיעה אותי מאוד".

הרב דוד הריסון, החשוד באונס ילדה בת 14 מאולפנה בירושלים. פייסבוק, צילום מסך
"הבן אדם האחרון שהייתי מצפה שיעשה דבר כזה". הריסון/צילום מסך, פייסבוק
"אני מקווה שזה לא נכון, אבל אני יודע שיש גם רוצחים סדרתיים שנראים נחמדים"

איתי שדה, תקליטן מוכר שעבד פעמים רבות עם הריסון, סיפר: "הוא איש נחמד ומקסים. תמיד מתעניין ושואל מה קורה, מפרגן". הוא הוסיף: "אני מאוד מקווה שזה לא נכון מה שאמרו עליו, וצריך להיזהר לחרוץ דין כבר בשלב הזה".

לדברי שדה, "אני שלחתי לו הודעה אחרי שהתפרסם המקרה ואני גם לא מוריד את התמונות שלי איתו שעלו לפייסבוק. למרות זאת, אני יודע שיש גם רוצחים סדרתיים שנראים נחמדים".

הריסון היה פעיל בפייסבוק והשתמש בו כדי לקדם את עצמו כעורך חופות. לאחר הגשת כתב האישום, פורסם פוסט שהבהיר את הפופולריות שלה זכה. "כשביקשתי המלצות על רב בקבוצה, המליצו לי על הרב דוד הריסון", לשון הפוסט. "היום אני רואה כתבה מזעזעת בעיתון, איזה פחד ואיזה מזל שלא סגרתי איתו כלום. אני לא יודעת אם הדברים קרו או לא, אבל עצם החשד כבר מעורר בי צמרמורת. הישמרו חברים".

עוד באותו נושא

"אם תגלי - אספר שאת זונה": רב באולפנה בי-ם הואשם באונס בת 14

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המלצה על הרב הריסון באחד מאתרי החתונות/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעבר ערך הריסון חופות מטעם ארגון רבני "צהר", אלא שקשריו עם הארגון הופסקו לאחר שהתברר כי גבה כסף בעבור הטקס. "הוא נזרק מ'צהר' לפני חמש-שש שנים", הסביר לוואלה! NEWS הרב דוד סתיו, ראש ארגון הרבנים. "אחד הכללים שלנו הוא שרב חייב לעשות את עבודתו בהתנדבות".

לדבריו, "הייתה תלונה של זוג אחד שהוא גבה מהם כסף, והתברר לנו שהוא גובה כספים, אז העפנו אותו". בהתייחסות לכתב האישום, טען: "הרגשתי טוב שידענו בזמן לא להיות מחוברים אל אנשים כמוהו. אין לנו בדרך כלל רבנים חרדים בצהר, ובמובן הזה הוא היה חריג, אבל אנחנו מקבלים כל אדם שמקבל על עצמו את הכללים של הארגון".

במהלך השנים הריסון נהג להשיב לשאלות הלכתיות שנשלחו אליו באתר "כיפה", כשהוא מייעץ בעיקר בנושאים הקשורים ליחסים בין גברים לנשים. אחת השאלות שנשאל נגעה לאונס נשים גויות במהלך מלחמה. הוא ענה כי מדובר בהיתר מאוד מסוייג ליחסים חד-פעמיים, החייבים להיות בתנאי צניעות נאותים.

היה אחת הדמויות הגבריות היחידות באולפנה שבה למדה המתלוננת

בשנת 2007 התמנה הריסון לרב האולפנה בית שולמית, המזוהה עם הזרם החרדי-לאומי בציונות הדתית שבו למדה ב', שאותה, על פי כתב האישום שהוגש נגדו בחודש שעבר, אנס. הריסון היה אחת הדמויות הגבריות היחידות במוסד, שהוקם בשנת 1991 ובו לומדות בה כ-250 תלמידות.

בראש האולפנה עמד אז ועומד גם כיום הרב אמיתי שחור, המשמש כאחד מעדי התביעה וסירב להגיב לפניית וואלה! NEWS. מי שמכהן בתפקיד הסמלי של נשיא האולפנה הוא הרב אביגדור נבנצל, שכיהן בעבר כרב הרובע היהודי בעיר העתיקה. הרב נבנצל הסביר כי הוא אינו מעורה כלל בפעילותו של המוסד, אינו מכיר את הרב הריסון עצמו ואף לא מודע לפרשה.

מי שהקימה את האולפנה היא מרים רוזנברג-שג"ר, שפרשה מניהול המוסד כמה שנים לפני המעשים המתוארים בכתב האישום. "צר לי מאוד על עצם העניין ועל חילול השם שנגרם", אמרה לוואלה! NEWS. בעקבות חשיפת הפרשה, גורמים בעיריית ירושלים אמרו כי העירייה בדרך כלל מבצעת חידוד נהלים בקרב אנשי חינוך בעקבות פרשות מין בבתי ספר, לצד הכוונה טיפולית במקרה הצורך.

"הייתה תלונה של זוג אחד שהוא גבה מהם כסף, והתברר לנו שהוא גובה כספים אז העפנו אותו"

בשנת 2010 פוטר הריסון מתפקידו. מחומרים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי סיבת הפיטורין הייתה חוסר שביעות רצון מתפקודו כרב המוסד. בחקירתו של הרב שחור הוא ציין כי הרב לא היווה דמות משמעותית כפי שהיה מצופה ממנו, לא יזם פעילויות ולא מילא את הפונקציה שלשמה הובא לאולפנה. מורה אחרת ציינה בחקירתה כי הריסון לא שלט בנעשה בכיתה. מאז פיטוריו, המשיך הריסון לעבוד כעורך חופות וכמדריך במסעות לפולין.

לפי המתואר בכתב האישום, הריסון ביצע עבירות מין חמורות ביותר בב' בת ה-14, שהתלוננה נגדו שש שנים לאחר המעשה, וכמה חודשים לאחר שהתחתנה. העבירות כוללות עשרות מקרים של אונס, מעשה סדום, מעשים מגונים, תקיפה ואיומים ומניפולציות שנועדו למנוע ממנה לדווח עליו.

ב-7 בדצמבר נעצר הריסון, ולמחרת נערך הדיון הראשון בעניינו. בדיון התברר כי מלבד עדותה של ב', בידי המשטרה עדויות נוספות של בני משפחה, שכנים וגם אנשי סגל המלמדות על שינוי התנהגותי נפשי שחל בה בתקופה שבה אירעו המעשים המתוארים בכתב האישום, ועל כך שהיא נזקקה לטיפול נפשי.

דוד הריסון, רב באולפנה בירושלים, הואשם בביצוע שורת עבירות מין חמורות בבת 14. בני בן סימון
"הייתי בטוח שמדובר בטעות". הריסון בבית המשפט/בני בן סימון

באותו דיון אמר הריסון: "לא ביקשתי עורך דין כי הייתי בטוח שזו טעות. עבדתי שם במשרה מצומצמת ואני אפילו לא מכיר את הילדה. אין פה שום דבר. אני עסוק בקריירה ובפעילות ענפה. היא אמרה שזה בבית ספר שוקק תלמידים ומורים ולא היה לי שמה חדר פרטי. אני מוכן ללכת לפוליגרף ולעימות".

עימות כזה אכן נערך לאחר מעצרו של הרב, ולדברי גורם המעורה בתיק, הריסון הטיח שורה של שאלות שעסקו בהיתכנות של המעשים שאותם תיארה ב' בחקירתה. בין היתר שאל אותה: "איך את טוענת שבאמצע השיעור לקחתי אותך ואחרי חמש דקות חזרת לכיתה כאילו כלום?". כתב האישום שהוגש נגדו עורר סערה במגזר הדתי על רקע חומרת המעשים המיוחסים לו, כמו גם על רקע גל פרשות המין האחרונות.

עו"ד של הרב: "ייתכן שתלמידה שנאנסת תיכנס לכיתה ולא תבכה?"

השבוע שוחרר הריסון ממעצר על ידי השופט דוד מינץ בבית המשפט המחוזי בירושלים. ההחלטה על השחרור אירעה לאחר שהפרקליטות הגישה ערר על החלטה דומה קודמת לבית המשפט העליון. השופט אורי שוהם קבע אז כי הריסון יישאר במעצר עד לקבלת תסקיר בעניינו. מאז הוגש התסקיר והוא שוחרר למעצר בית, חרף עמדת הפרקליטות. לדיונים בעניינו הגיע הריסון כשהוא מלווה ברעייתו, בבני משפחתו ובמקורבים נוספים, שהביעו תמיכה בו.

עו"ד אסתר בר ציון, המייצגת את הריסון, מסרה בתגובה: "מרשי כופר בכתב האישום וטוען שהמעשים שתוארו על ידי המתלוננת לא היו ולא נבראו, ואם נעשו – הרי שהם לא נעשו על ידו". לדברי בן ציון, "מדובר באדם נורמטיבי ושומר חוק שלימד באולפנה כשלוש שנים. הוא לא לימד את המתלוננת ובהתחלה הוא לא זכר מי היא. מדובר במי שלימד לימודי קודש במשך כמה שעות שבועיות ספורות. על פניו, נראה תמוה שמתלוננת בגיל ההתבגרות, בת 14, שנעשים בה מעשים כל כך חמורים לטענתה, שוב ושוב, חוזרת בחזרה לכיתה ואף אחד לא רואה ולא שם לב".

עוד הוסיפה עורכת הדין כי "המתלוננת טענה בין היתר למעשי אלימות חמורים שגם ביחס אליהם מרשי הכחיש מעורבות מכל וכל. היעלה על הדעת שתלמידה שעוברת מעשה אונס תיכנס לכיתה, לא תבכה ולא יראו עליה סימנים? עולות כאן שאלות רבות. לא קיבלנו שום אינדיקציה שיש מסמך רפואי כל שהוא הרלוונטי למועדים המתוארים בכתב האישום. מרשי הביע פליאה על הגשת התלונה והוא לא מסוגל לחשוב גם על מניע שהוביל להגשתה".

(עדכון ראשון: 15:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully