וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהכתירו אותו בובה של פוטין, טראמפ מתכנן נקמה בגופי המודיעין

7.1.2017 / 6:40

נשיא ארה"ב הנבחר מסרב לקבל את ההערכות הגורפות שלפיהן רוסיה סייעה לו בבחירות, ופוגע באמינותן כשהוא מעדיף את עצות מוסקבה וויקיליקס. טראמפ רוצה לשמוע את מה שנוח לו, אך מצפה לו קרב עיקש בנושא עם הנהגת הרפובליקנים

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

כבר בזמן מערכת הבחירות הכה טעונה היה ברור ששירותי המודיעין של ארצות הברית ישלמו מחיר. השאלה הייתה רק אם תהיה זו הבולשת הפדרלית (FBI) או סוכנות הביון המרכזית (CIA). המחיר, היה ברור כבר אז, יונח בעיקר לפתחו של העומד בראש הארגון – ג'יימס קומי מהבולשת וג'ון ברנן מה-CIA, אבל במצבים כאלה יש מספיק נפולת רעילה כדי שהארגון כולו ייפגע ומעמדו יתערער. זה כלל לא משנה שברנן וקומי מצהירים בלהט שהם רק מילאו את חובתם. וחובתם אינה לנשיא או למועמד לנשיאות, חובתם היא לעם האמריקני. וזה אפילו לא משנה אם צדקו. במקרה הנוכחי, אם ה-CIA צדק, זה רק מלהיט את הרוחות במגדל טראמפ.

קומי אולי היטה את תוצאות הבחירות - לעולם לא נדע זאת בוודאות - בכך שפחות משבועיים לפני הבחירות פרסם שחקירת המיילים של הילרי קלינטון נפתחת מחדש. הידיעה הדרמטית, בעיתוי הקריטי, הוסברה בכך שקומי חייב לעדכן את הקונגרס וראשי הוועדות הרלוונטיות, שכולם אגב רפובליקנים. אילו קלינטון הייתה נבחרת, סביר להניח שזעמה היה ניתך על הבולשת, במיוחד על מה שמכונה תא טראמפ – שונאי קלינטון הנמצאים לטענת מקורות אמריקניים בבולשת. אבל קלינטון לא נבחרה, והבולשת היא חביבת הבית הלבן החל מה-20 בינואר.

נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ בנאום בסינסינטי שבמדינת אוהיו, 2 בדצמבר 2016. רויטרס
מעדיף את עצת רוסיה וויקיליקס. הנשיא הנבחר טראמפ/רויטרס
תפקיד שירותי המודיעין הוא לתת הערכה המדויקת, לא זו שהמנהיג מבקש

ונשארנו עם שנואי טראמפ, קהילת המודיעין ובראשה ה-CIA שהעומד בראשה, ברנן, הוא מינוי של הנשיא היוצא ברק אובמה, כמו גם קומי. אובה ידע שהאחרון רפובליקני. וכיום אולי יש בלבו חרטות מסוימות על כך. ה-CIA וכל קהילת המודיעין האמריקני מודיעים שיש בידיהם הוכחות בלתי ניתנות לערעור, 100% ודאות, שהיו אלה האקרים רוסים שפרצו לשרתי המפלגה הדמוקרטית, העבירו את החומרים לאתר ויקיליקס ובכך פגעו בהליך הדמוקרטי, ובעיקר פגעו בקלינטון. כל זאת כדי להעלות את סיכויי טראמפ, הנחשב נוח יותר לרוסיה, להיבחר. את הטענה הזו מחזק דוח המודיעין שפורסם אמש שקובע בוודאות כי פוטין הוא זה שהורה על מתקפות הסייבר כדי להשפיע על תוצאות הבחירות.

טראמפ מסרב לקבל את האפשרות שהטענה הזו נכונה. מדי יום הוא מצייץ, מעלה תיאוריות קשר שונות, מסתמך על מילתו של אסאנג' שלא קיבל חומרים מרוסיה. מעבר לאמינותו הדי מוטלת בספק של אסאנג', לפחות בעניין זה, טראמפ עצמו אמר שיש להרוג את אסאנג' לפני שנים ספורות. טראמפ מזכיר לשירותי המודיעין האמריקניים את כישלונותיהם – למשל בנושא נשק ההשמדה ההמוני בעיראק שמעולם לא נמצא.

זו נקודה חשובה, מאחר שההערכה זו אז אכן נולדה בחטא מודיעיני ופוליטי. טראמפ כעת מבקש לקצץ בשירותי המודיעין האמריקניים, כי הם פוליטיים מדי. בעיניו, הם לא מספקים את המידע וההערכה שהוא מבקש, אלא מקשים עליו. זאת על אף שתפקידם של שירותי מודיעין וגופי הערכה בעולם כולו הוא לתת את ההערכה המדויקת, לא את זו שהמנהיג מבקש. הרי אילו הייתה פריצה רוסית כדי להכתיר את טראמפ – שמאז ממשיך וביתר שאת להדגיש את קרבתו למוסקבה, אם בציוץ על חוכמתו של ולדימיר פוטין, אם במינוי מקורבו של נשיא רוסיה רקס טילרסון לשר חוץ, ועכשיו בהצהרות סותרות על כוונתו לסירוס קהילת המודיעין – זו כמעט עילה למלחמה, ולכל הפחות לסנקציות חריפות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום לרגל השנה החדשה, 31 בדצמבר 2016. רויטרס
הפריצה של מוסקבה היא כמעט עילה למלחמה. פוטין/רויטרס

ואולם, טראמפ לא יכול לקבל את האפשרות הזו כי היא מטילה צל כבד על בחירתו. אז זעמו של טראמפ ייצא על גופי המודיעין – שכולם הודיעו שהם עומדים מאחורי ההערכה הלא מקובלת עליו וכעת תבוא הנקמה. ברנן יוחלף, בהתאם למסורת האמריקנית. זה טבעי ומקובל, אבל טראמפ פוגע באמינות הסוכנות כולה. מה הלקח שילמדו גופי המודיעין שאמורים לתת לנשיא קצר הרוח והפתיל הערכה בעתיד, כזו שלא תמצא חן בעיניו? כיצד יוכל הנשיא לעבוד עם גופי המודיעין, כשהוא מודיע מראש שהוא מעדיף את גרסתה של רוסיה, של אסאנג' על גרסתם? כבר היום נדע, כשטראמפ יקבל תדרוך בנושא.

ראשי המודיעין האמריקני בשימוע בסנאט על מעורבות רוסיה בבחירות, 5 בינואר 2017. רויטרס
חידדו את המסר - רוסיה אשמה. ראשי קהילת המודיעין בשימוע בסנאט אתמול/רויטרס

לכאורה הפתרון פשוט – חקירה ובדיקה נטולת פניות. והקונגרס התחיל בחקירת הנושא שלשום, אבל לא חלילה בוועדה מיוחדת – ההנהגה הרפובליקנית דאגה לטרפד את האפשרות הזאת, המאוד לא נוחה להם. למרות זאת החקירה כבר החלה, בהובלת אותה שניים מזקני השבט הרפובליקני ונכבדיו – לינדזי גראהם וג'ון מקיין. שניים המקורבים לממסד הביטחוני, ואינם מחבבים או מעריכים, בלשון המעטה, את טראמפ. גם בשימוע הראשון המסר מצדו של ראש קהילת המודיעין היוצא ג'יימס קלאפר - שאתמול דווח כי יוחלף על ידי הסנאטור לשעבר דן קואטס - היה ברור וחד: רוסיה אחראית למתקפות הסייבר, והיא מסכנת את הביטחון הלאומי של ארצות הברית, ללא הבדל דת, גזע ומפלגה.

החקירה מצדם של שני הרפובליקנים הבכירים היא איתות לטראמפ. הוא אמנם נבחר מטעם המפלגה הרפובליקנית וסחב בכנפות מעילו את הרפובליקנים לשמירה על הרוב בסנאט ובבית הנבחרים, אבל הוא לא כל יכול. ובנושא כה רגיש כמו רוסיה, היריבה המושבעת, יורשת האויבת המרה ברית המועצות – גם הרפובליקנים, חלקם לפחות, יבחנו את מעשי הנשיא הנבחר – ואת הצהרותיו – בשבע עיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully