וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שושלת של מקובלים: הרבנים לבית שריקי מתחרים על יוקרה וכסף גדול

7.1.2017 / 18:08

"הרנטגן", "הסי.טי", "המאסטר" ו"רב המנהרות" לבית משפחת שריקי הם חלק מתעשיית "הבאבות" שמגלגלת מיליונים ומושכת אליה מפורסמים וחילוניים. אך מתחת לפני השטח מבעבעים המתח והיריבויות בין חצרות הרבנים, ומקרוביהם מעידים שזה רק השקט שלפני הסערה

צילום: בני בן סימון, שי מכלוף ואבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

שושלת שריקי המיוחסת מנתיבות ידועה במספר הרבנים המקובלים הגדול שיצאו מתוכה. בשנים האחרונות מתחזק מעמדם של בני הדור הצעיר במשפחה, כשיותר ויותר מאמינים נאספים סביבם ונשמעים לכל עצה או אמירה שיוצאת מפיהם. הרב נתנאל שריקי, שהתפרסם לאחר שהתפלל לקריסת מנהרות החמאס ומכאן הכינוי שדבק בו "רב המנהרות", הרב יעקב שריקי "המאסטר" שעוסק בעיקר בפריון, בעיות רפואיות ויעוץ לאנשי עסקים, הרב מרדכי שריקי שמושך אליו מפורסמים רבים שמוכנים להישבע ביכולותיו ואחיו, הרב יעקב שריקי, כן, גם הוא יעקב. מהמשפחה הנודעת יצאו גם הרב יעקב איפרגן "הרנטגן" ויגאל שריקי, "הסי.טי".

על פניו, הרבנים הצעירים מכבדים איש את רעהו. אך נראה כי מתחת לפני השטח מבעבעת מתיחות ויריבות, גם אם סמויה, על אהדת הקהל. תסיסה קיימת גם בין הדורות הוותיקים לדור הצעיר שנוגס בכוחם. "לפני מספר שנים ניסה אחד מהרבנים הוותיקים והמוכרים למנוע פרסום חיובי באחד העיתונים הארציים על אחד מהצעירים במשפחה", מספר צעיר המקורב למשפחה. "כרגע יש שקט תעשייתי אבל העתיד לא ברור. לכל אחד מהם יש את מאמיניו ואנשיו ולא רחוק היום שהכול יעלה לפני השטח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בני הדודים הרחוקים נודדים מדי שבוע ברחבי הארץ, כדי לאפשר לקהל מאמיניהם לפגוש אותם פנים אל פנים. בבית כנסת קרוב, במשרד מושכר או בחדר מאולתר, אלפי אנשים מגיעים לקבל ברכה, עצה או לספר את שעל ליבם. ביניהם גם רופאים, עורכי דין ופוליטיקאים, אנשי עסקים מהארץ ומחו"ל, שעומדים בתורים הארוכים עבור פגישה קצרה בת מספר דקות. מלבד קבלת קהל מדי שבוע, נוהגים הרבנים הצעירים להקיף עצמם בעשרות מאמינים שלא מוכנים לעשות דבר לפני שיתייעצו עם הרב הקרוב אליהם.

"התופעה הזו לא חדשה בעיר נתיבות", מספר אחד מתושבי העיר. "זה הדור החדש. חלק מהאנשים שמגיעים לכאן הם לא דתיים שמגיעים מחוץ לעיר. חלק נכבד מהם בעלי מקצעות חופשיים וכולם באים לקבל עצה או ברכה. האם יש להם כוחות על טבעיים? אני לא בטוח. אבל כל מי שנכנס אליהם יוצא נדהם מהידע שיש להם ומהדברים שהם מספרים. יש הרבה אנשי עסקים חילוניים שמחפשים זיקה למסורת ולדת והם מוצאים את זה אצל הרבנים האלו".

הכירו את הרבנים לבית שריקי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הרב נתנאל שריקי, "רב המנהרות"

הרב נתנאל שריקי בלשכתו בנתיבות, ינואר 2017. ראובן קסטרו
הרב נתנאל שריקי בלשכתו בנתיבות, ינואר 2017/ראובן קסטרו
"מדובר בסכומי כסף מאוד גדולים שמתגלגלים. יכול להיות שחלק מהכסף באמת הולך לתרומות, אבל בניגוד לדור הקודם, הרבנים הצעירים היום מקפידים כלפי חוץ לנהל אורח חיים צנוע ופשוט, ולא ראוותני. אבל עדיין אי אפשר לשכוח שיש הרבה מאוד כסף מסביב"

הסיפורים על יכולת ראיית הנסתר של הרב נתנאל שריקי עוברים מפה לאוזן ומתפשטים במהירות. זהו גם נושא השיחה העיקרי עבור העשרות שממתינים בפתח משרדו בנתיבות השבוע. עבור חלקם זו היא הפעם הראשונה במחיצתו של הרב והם מתרגשים מהמעמד. החדשים שואלים על הסגולות של הרב ומנסים להפיג את המתח. אל המשרד נכנסים אחד אחד, על פי רשימות שמחזיק העוזר האישי של הרב הדואג להקציב לכל מבקר מספר דקות שווה לשיחה עם הרב. זמנו קצר והאנשים הממתינים למוצא פיו רבים.

"שיגרת יומו עמוסה מאוד, כשביום ממוצע הוא מקבל מאה אנשים. יש ימים שגם מאתיים", מספר אריאל משה, עוזרו האישי בשבע השנים האחרונות. "הוא ישן רק שעתיים-שלוש בכל לילה. את הבוקר הוא מתחיל בטבילה היומית במקווה. אחריה הוא ממהר לתפילת שחרית בבית הכנסת שלו, "תהילת שלום", שבו הוא מחזיק גם כולל עם עשרות אברכים. בתום שיעור תורה, הוא יוצא למפגשים עם קהל מאמיניו בכל רחבי הארץ. השבוע, למשל, ביקר באילת והדליק נרות יחד עם ראש העיר. עשרות אנשים ממתינים לו בכל מקום אליו הוא מגיע".

הוא נולד וגדל בנתיבות, ולמרות גילו הצעיר, 38, הוא מסכם השנה עשור של פעילות הכוללת קבלת קהל, עצות לאנשי עסקים, כולל וגמ"ח לנזקקים. גם אשתו, המכונה הרבנית שריקי, מקבלת זוגות המבקשים שלום בית". הכינוי שדבק לו לאחרונה הוא, כאמור, "רב המנהרות". מאמיניו סבורים כי עקב התפילות שערך בגבול רצועת עזה, התמוטטו חלק מהמנהרות שבנה החמאס. הסיפורים על יכולתו לראות את הנסתר והתפילות, שעל פי חסידיו, מתקבלות בשמיים, הביאו אותו להיות מוכר מאוד גם בקרב הברנז'ה התל אביבית, כאשר רק בשבוע שעבר הדליק נר חנוכה בתאטרון הלאומי "הבימה".

למרות הסיפורים על המתיחות בין הדורות, הרב נתנאל שריקי מחזיק בכל אחד ממשרדיו תמונות של סבו, הרב שלום אפרגן, אביו של "הרנטגן". "סבו, 'הבבא שלום', הוא הדמות הנערצת עליו באופן אישי ומודל לחיקוי באופן כללי", מספר חסיד של הרב.

הרב יעקב שריקי, "המאסטר"

הרב יעקב שריקי "המאסטר" בלשכתו בנתיבות, ינואר 2017. ראובן קסטרו
הרב יעקב שריקי "המאסטר" בלשכתו בנתיבות, ינואר 2017/ראובן קסטרו

את המילה באבא או חצר הס מלהזכיר במוסדותיו של הרב יעקב שריקי, המכונה "המאסטר". חסידיו הרבים מעידים שמדובר ברב ענו, אשר כל מעשיו הם למען הציבור. הוא צעיר הרבנים במשפחה, רק בן 30, אך מאמיניו קוראים לו "המבוגר" מתוך יראת הכבוד הרבה שחשים כלפיו. בני משפחתו מעידים כי עוד בילדותו הצליחו לראות את כוחותיו המיסטיים.

שירן ואילן אוחנה מדימונה פגשו את הרב לפני ארבע שנים בברית בה שימש "המאסטר" סנדק. מאז הם מעידים כי הם לא עושים אף צעד בלי עצתו של הרב. "למחרת הברית כבר יצרתי איתו קשר כדי להגיע לפגישה. ראיתי כיצד הוא מקבל את האנשים באהבה גדולה. כשנכנסתי אליו היו לי הרבה שאלות אך לפני שהוצאתי מילה מהפה הוא כבר ענה לי על הכל. מאז הוא מלווה אותנו בכל דבר, ממכירת הבית ועד לבעיות רפואיות. אני ובעלי עברנו ניתוח והוא ליווה אותנו לאורך כל הדרך.

תמיד מצאנו אצלו מענה לכל שאלה ולכל בקשה. יום אחד הוא היה אצלי לסעודת הודיה ובתי חשה ברע. הפנים שלה התעוותו, הייתה לה דלקת באחד העצבים בפנים. הוא רק הסתכל עליה ואחרי מספר דקות הילדה חזרה לעצמה, כאילו לא היה כלום. אני מאמינה שיש לו כוחות. לנו הוא עשה ניסים ונפלאות, האמונה שלי התחזקה בזכותו. הוא הציל את המשפחה שלי", מספרת שירן.

"לפני שהגיע לגיל מצווה כבר היה יודע להגיד דברים על אנשים שלא יכול היה לדעת לבד", מספר אחד מעוזריו של הרב. "מדובר בכוחות שאלוקים נותן רק למעטים. את כל יומו הוא מעביר בלימוד תורה ובדאגה לאברכים שלומדים אצלו בכולל ובעזרה לנזקקים. בכל שבוע מגיעים מאות מבקשים מימנו ברכה מכל רחבי הארץ, ועד השעות הקטנות של הלילה אנחנו עונים לפונים, גם לחסידים הרבים שיש לו בארה"ב".

את הכינוי "המאסטר" נתנו לו חסדיו עקב מה שהם מכנים היכולות הרפואיות הלא מובנות שיש לו ובגלל ידענותו ברפואה אלטרנטיבית ב'רוח שיטת הרמב"ם'. "הוא מאבחן בעיות רפואיות במבט, הוא יודע הכול על מי שנכנס לחדרו. נולדים עם הכישרון הזה. אנשים יוצאים המומים מחדרו, מבקשים ממנו עצות בנושאים רבים כמו זוגיות, עסקים, שלום בית".

הרב יעקב שריקי, "נחבא אל הכלים"

הרב יעקב שריקי הצעיר בלשכתו בנתיבות, ינואר 2017. ראובן קסטרו
הרב יעקב שריקי הצעיר בלשכתו בנתיבות, ינואר 2017/ראובן קסטרו
"הפנים של הבת שלי התעוותו, הייתה לה דלקת באחד העצבים בפנים. הרב רק הסתכל עליה ואחרי מספר דקות הילדה חזרה לעצמה, כאילו לא היה כלום. אני מאמינה שיש לו כוחות. הוא הציל את המשפחה שלי"

טל גבאי מחכה בסבלנות לתורה בקבלת הקהל של הרב יעקב שריקי, בן דוד רחוק של "המאסטר" שקרוי גם הוא יעקב. זו לא הפעם הראשונה שהיא מגיעה לקבל ברכה ועצה מהרב. "צריך לשמוע דברים כשהלב לא שקט והמחשבות רצות ואתה לא יודע ומחפש כיוון מלמעלה. הייתי אצלו כבר בעבר, הוא פשוט אומר את הדברים הכי נכונים והכי אמתיים", מספרת טל בזמן שעשרות הממתינים שומרים על שקט בזמן ההמתנה שמא יפריעו לרב בזמן קבלת הקהל.

אביו של הרב יעקב שריקי הוא הרב יוסף שריקי, "המלומד בניסים", נפטר לפני שלוש שנים. הוא היה אחד הרבנים המוכרים באזור שמשכו אליהם אלפי מאמינים בכל קבלת קהל שקיים. חסידיו של הרב מספרים כי הוא צנוע בדיוק כמו אביו, וניחן בכוחות שעוזרים לו לייעץ לציבור מאמיניו בכל נושא. "גם בזמן שאביו, הרב יוסף שריקי ז"ל, היה חי, הבן היה ראש כולל", אומר הרב מתתיהו אברהמי, שמשו של הרב. "הוא היה משקיע בלימוד את כל שעות היום, משמונה בבוקר עד שמונה בערב, וחיבר ספרים רבים לצורך הציבור. היום הוא מפנה זמן גם להיפגש עם קהל המאמינים".

"מגיעים אליו מאות אנשים בשבוע כדי לקבל את ברכתו ועצתו", ממשיך הרב אברהמי. "אנשי היי טק רבים אשר משוועים לקרבתו, אנשי עסקים שלא זזים שעל בלי ברכתו. יש תינוקות רבים שנולדו בזכות הרב לאחר שבירך נשים שהיו עקרות במשך שנים לפריון. יחד עם כל זאת, הוא צנוע, כמעט ולא מרים את ראשו. אף פעם לא מסתכל לאנשים בעניים, נחבא אל הכלים בלי יחסי ציבור".

הרב מרדכי שריקי, "הרב של הסלבס"

הרב מרדכי שריקי. באדיבות המצולמים
הרב מרדכי שריקי/באדיבות המצולמים

במרחק חדר אחד מאחיו יעקב, נמצא משרדו של מרדכי שריקי. גם אליו מגיעים מאות אנשים מידי שבוע כדי לזכות בברכתו. רבים ממאמיניו הם אנשי מוסיקה ומפורסמים שגם מתייעצים איתו בכל. את השבוע האחרון העביר בצרפת, בקרב חסדיו כדי לחזק את הקהילה היהודית במקום. "הרב מתגורר בדירה שכורה וצנועה. הוא למד בתלמוד תורה תורת חיים ובישיבת תפרח. אחר כך למד בישיבה בבני ברק כתר תורה", מספר אחד מעוזריו. "לפני כמה שנים אביו הגיע אליו לישיבה בבני ברק וביקש מימנו להיות יד ימינו והרב נענה לבקשת אביו ובמשך 17 שנים עבד לצידו כשמש. חודש לפני שקיבל האב אירוע מוחי, אמר באחת מדרשותיו שהוא מעביר את הנשיאות לבנו מרדכי שבלעדיו לא היה מגיע לגדולתו. חודש לאחר מכן נפטר והרב לקח על עצמו את כל החסידים והמוסדות. מאז גדלה הקהילה שלנו ברבבות אנשים מכל רחבי העולם".

חסידיו מציינים שהוא לא מוכן לקבל תרומות מכל מי שמגיע לקבלת קהל. "כבוד הרב נותן ברכות בכל נושא וברכותיו לא חוזרות ריקם. אבל הרב עושה זאת לשם שמים ולא מבקש שקל אחד תמורה. בדיוק כמו שאמר לו אביו: התורה ניתנה בחינם, כך גם לב האדם ייתן מעצמו בחינם לעם ישראל. לא מספיק אנשים מגיעים עם בעיות, אז שהרב יוסיף עוד בעיה ויבקש כסף עבור עצתו וברכתו? ממש לא. היום בשביל לקבוע תור להגיע לכבוד הרב הקהל ממתינים שלושה חודשיים בשל העומס הכבד".

הרב נתנאל שריקי בלשכתו בנתיבות, ינואר 2017. ראובן קסטרו
בעל יכולות לראות את הנסתר. במשרדו של הרב נתנאל שריקי/ראובן קסטרו

יש גם רבנים שנוהגים אחרת ומוכנים לקבל תרומות. אך החסידים טוענים שגם אלו שכן מוכנים לקבל תרומות מהקהל, מעבירים אותן למשפחות נזקקות, לגמילות חסידים ולהחזקת אברכים בכוללים שהם מפעילים. לא כולם תמימי דעים בנושא. "מדובר בסכומי כסף מאוד גדולים שמתגלגלים", מספר אחד מתושבי העיר. "יכול להיות שחלק מהכסף באמת הולך לתרומות, אבל בניגוד לדור הקודם, הרבנים הצעירים היום מקפידים כלפי חוץ לנהל אורח חיים צנוע ופשוט, ולא ראוותני. אבל עדיין אי אפשר לשכוח שיש הרבה מאוד כסף מסביב".

ואכן יש המון כסף בתעשיית "הבאבות", שמכניסה מיליוני שקלים בשנה לרבנים ומקורביהם, בעיקר מתרומות וקניית קמעות. אולם הרבנים הצעירים לבית משפחת שריקי הם זהירים יותר ומודעים יותר מהדור הקודם, ולא מוכנים להסתכן ליפול למלכודות דבש כלכליות כפי שהיו נוהגים קרוביהם בדור הקודם. אך מקורבים לרבנים טוענים שהסיפור האמיתי הוא לא בין-דורי, אלא ביחסים הפנימיים בין הצעירים, ולא רחוק היום בו היריבויות הסמויות יחלו לצוף ולערער את הסטטוס קוו הקיים כרגע. אולם עד אז, משפחת שריקי המאוחדת תמשיך לצבור עוד ועוד מאמינים ולהיות שושלת האצולה הרווחית ביותר שצמחה בנתיבות.

הרב נתנאל שריקי בקבלת קהל בראשון לציון, ינואר 2017. ראובן קסטרו
"ביום ממוצע הרב מקבל מאה אנשים". ממתינים בתור לרב נתנאל שריקי, השבוע/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully