וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה גיוס תרומות: קמפיין מימון המונים לחגיגות ה-70 למדינה?

1.1.2017 / 17:31

לאחר שלא הוקצה לכך תקציב ממשלתי, השרים אישרו הצעה המסמיכה את ראש הממשלה לגייס תרומות מבעלי הון ומגופים עסקיים. רגב תקפה את כחלון וטענה כי מדובר ב"ברירת מחדל". כחלון: "שרת התרבות לא דרשה תקציב בזמן"

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את תקציב המדינה לשנים 2017-2018/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(ההצבעה במליאת הכנסת על תקציב המדינה, לפני כשבועיים)

שרי הממשלה אישרו היום (ראשון) הצעה המסמיכה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לגייס תרומות מבעלי הון ומגופים עסקיים לטובת חגיגות יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל, בצל ביקורת מצד גורמים בממשלה, בהם השרים יובל שטייניץ, אופיר אקוניס וסופה לנדבר, ובמערכת הפוליטית על כך שעלות הפקת האירועים לא כלולה בתקציב המדינה. במקביל, אושרה הקמת מנהלת מיוחדת תחת ועדת הסמלים והטקסים להפקת אירועי יום העצמאות, שיצוין בחודש אפריל 2018.

מדובר בפעם הראשונה בתולדות המדינה שבה חגיגות עשור לעצמאות, שעלותן מוערכת על ידי משרד התרבות ב-100-70 מיליון שקלים, לא ימומנו מתקציב המדינה. במסגרת ההחלטה, שרת התרבות והספורט מירי רגב שאחראית על האירועים כיו"ר ועדת הסמלים והטקסים, תדווח לממשלה תוך שלושה חודשים על התקדמות פרויקט גיוס התרומות, ובעקבות כך תיבחן האפשרות של הפניית משאבים ממשלתיים נוספים לנושא.

עוד בוואלה! NEWS:
ליברמן התעקש – והממשלה אישרה מינוי יאיר שמיר ליו"ר התעשייה האווירית
נתניהו על החקירה: מציע לאופוזיציה לשלוח צפירת הרגעה לחייטים
"סיכול ממוקד": הקואליציה התנגדה להידוק הפיקוח על מבקר המדינה

חברת הכנסת מירי רגב. יוסי ציפקיס
"לא מצאה לנכון לדרוש כסף לחגיגות". רגב/יוסי ציפקיס

לטענת רגב, מדובר ב"בברירת מחדל בהיעדר תקציב ממשלתי ייעודי לאירועים". שרת התרבות הטילה את האחריות על שר האוצר משה כחלון, שלטענתה סירב לתקצב את הקמת המנהלת מתקציב המדינה. בתגובה לכך, אמר כחלון כי "כל הסיכומים התקציביים לשנתיים הקרובות נקבעו ערב אישור תקציב הממשלה, ושרת התרבות כנראה לא מצאה לנכון באותו ערב לדרוש כסף לחגיגות ה-70".

שר המדע אופיר אקוניס סירב להשתתף בהצבעה, וטען שמשרד האוצר הוא שאמור לתקצב את הפרויקט. לדבריו, גיוס תרומות "זה מתכון לצרות, וגם לא ראוי".

לוואלה! NEWS נודע כי במהלך הדיון, שרת המשפטים איילת שקד הציעה לפתוח בקמפיין מימון המונים, שיקרא ליהודי העולם לתרום לחגיגות, וסוכם כי הרעיון ייבחן.

השר אופיר אקוניס, מחוץ לישיבת ממשלה מיוחדת בעקבות פטירתו של שמעון פרס. משרד רה"מ 28 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
"זה מתכון לצרות, וגם לא ראוי". אקוניס/נועם מושקוביץ

בתוך כך, אושר נוהל מיוחד לגיוס התרומות שגובש על ידי היועצים המשפטיים במשרד ראש הממשלה, משרד המשפטים ומשרד התרבות. לפני כשבועיים דווח כי ההצגה לגיוס תרומות פרטיות למימון האירועים נולדה במהלך דיוני התקציב בממשלה, כשנתניהו הציע לרגל לגייס תרומות מהעולם לכיסוי העלויות, נוכח הקיצוצים בתקציב, ואף התחייב כי יירתם לעזור בגיוס התרומות. "גם אני, ראש הממשלה, אעמוד בראש המגייסים", אמר.

בשבוע שעבר פנה חבר הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט במכתב חריף, שבו דרש ממנו להתנגד להצעת ההחלטה. "הסמכת ראש ממשלה לקושש מבעלי הון ברחבי העולם כסף לטובת אירוע שנמצא בלב לבה של הממלכתיות הישראלית היא החלטה שערורייתית וחסרת תקדים", טען חסון.

רויטל סוויד, חידוש פתיחת מושב הכנסת, אפריל 2015. דוברות הכנסת,
"כנראה שלא צריך לחגוג". סויד/דוברות הכנסת

ח"כ חסון טען כי "מעבר לשאלה הערכית אם ראוי שמדינה עוצמתית כמו מדינת ישראל 'תקבץ נדבות' לטובת אירועי יום עצמאותה", הצעד מעורר שורה של קשיים משפטיים, בהם חשש לניגוד עניינים. לדבריו, "אין זה מופרך שאותו בעל הון שנעתר 'באדיבותו' לנדב כסף לראש הממשלה מצפה גם לקבל טובות הנאה בתמורה". בהתייחסות לחקירות שבהן מעורב נתניהו, הוסיף: "יש להקפיד כעת הקפדה יתרה שאינטרסים פרטיים לא יזלגו לתוך מערכת השיקולים הלאומית שצריכה להנחות את הנהגתנו".

חברת סיעתו, ח"כ רויטל סויד, טענה היום כי "זה מביך ובעיקר מביש שהמדינה החזקה ביותר במזרח התיכון פונה לקישוש מעות מסביב לגלובוס כדי לחגוג את יום הולדתה ה-70". לדבריה, "אם כבר קיבוץ נדבות יש מטרות דחופות בהרבה - נכים, קשישים, ניצולי שואה, דיירי הדיור הציבורי, החקלאות הקורסת ועוד ועוד. אם המדינה לא מסוגלת לממן בעצמה את יום חגה במלאת לה 70, כנראה שלא צריך לחגוג".

מפלגת המחנה הציוני מסרה בתגובה להצעה כי "מדובר בהחלטה שערורייתית שמבזה את מדינת ישראל ומורידה אותה למעמד של פושטת יד. אותו נתניהו שאומר שישראל אינה זקוקה לאף אחד בעולם - הופך את ישראל למדינה מקבצת נדבות כדי לממן את חגיגות עצמאותה. נתניהו צריך להבין - הנורמות האישיות של עירוב בעלי הון בעניינים ממלכתיים, פסולות אצל פוליטיקאים ופסולות גם במקרה של חגיגות העצמאות. יש גבול למה שאפשר להפריט ולמכור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully