וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לא הטילה וטו: האו"ם אימץ את ההחלטה נגד ההתנחלויות

14 מדינות הביעו תמיכה בהצעת ההחלטה, וארה"ב נמנעה ולא הטילה וטו, על אף הטענות החריפות נגד ממשל אובמה מצד גורמים בישראל. ההחלטה כוללת דרישה להפסיק כל בנייה ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים. נתניהו: "נבטל את הנזקים עם ממשל טראמפ"

צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אמש (שישי) את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות. 14 מתוך 15 המדינות החברות בגוף תמכו בהצעה, בעוד ארצות הברית נמנעה ולא הטילה וטו, כפי שעשתה בכל הפעמים שבהן נערכה הצבעה דומה בעבר.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון בירך על ההחלטה, ואמר כי היא מהווה "צעד חשוב" לחיזוק פתרון שתי המדינות. עוד הוסיף מזכ"ל האו"ם, כי ההחלטה מפגינה את "מנהיגותה הדרושה של מועצת הביטחון ומאמציה המשותפים של הקהילה הבינלאומית", שלדבריו הינם מהותיים לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי "ישראל דוחה על הסף את ההחלטה האנטי-ישראלית הבזויה באו"ם ולא תכפיף את עצמה אליה".

"בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא 'שטח כבוש'", נמסר. "ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עימה מאחורי הקלעים. ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת".

עוד בנושא:
נתניהו: ההחלטה באו"ם בזויה – נבטל הנזקים עם ממשל טראמפ
הרפובליקנים זועמים: "אובמה - הנשיא הכי אנטי-ישראלי בהיסטוריה"
הפלסטינים בירכו על החלטת מועצת הביטחון: "יום של ניצחון"

תושבי המאחז עמונה לפני הפינוי המשוער ב25 בדצמבר , 7 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
"הפסקת הפעילות בהתנחלויות הכרחית". עמונה/ראובן קסטרו

במהלך יום שישי השמיעו גורמים ישראליים בכירים טענות חריפות נגד ממשל אובמה, וטענו כי הוא מקדם את הצעת ההחלטה במהלך מתוכנן שגובש עם הפלסטינים. גורמים בממשל הכחישו בתוקף כי הנשיא האמריקני פעל לקידום ההצעה. נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ הבטיח: "דברים ייראו אחרת אחרי שאכנס לתפקיד".

שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, התייחסה בדיון במועצת הביטחון להחלטה שלא להטיל וטו, ואמרה כי "ההחלטה תואמת לעמדותינו ההיסטוריות הנוגעות להתנחלויות מאז ממשל רייגן. יש להביא לסיומן של ההתנחלויות הישראליות". בהצעה, שאותה קידמו ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל, תמכו גם צרפת, בריטניה, רוסיה וסין - גם הן בעלות זכות וטו - כמו גם מצרים, אנגולה, יפן, ספרד ואורוגוואי.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, העביר ביקורת חריפה על הצבעה האמריקנית. "היה מצופה מידידתה הגדולה ביותר של ישראל לפעול על פי מדיניותה ארוכת השנים ולהטיל וטו על ההחלטה החד-צדדית הזאת", אמר. "אין ספק שחילופי הממשל בארצות הברית יביאו עימם עידן חדש". לדברי דנון, "לא מועצת הביטחון ולא אונסק"ו יצליחו לשכתב את ההיסטוריה ולנתק את הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל. המאמצים הפלסטינים לפגוע בישראל דרך האו"ם לא יועילו ולא יקדמו אף פתרון. הפלסטינים לא ישיגו דבר עד שיעצרו את ההסתה והטרור ויחזרו למשא ומתן ישיר עם ישראל".

שגריר ניו זילנד באו"ם אמר בטרם החל הדיון כי אין בהצעה דבר יוצא דופן או אנטי-ישראלי. לדבריו, ההחלטה "תואמת לחלוטין את דוח הקוורטט בנושא". השגריר המלזי בארגון הזכיר את "הניסיון האחרון של ישראל להפוך בנייה על קרקע פלסטינית לחוקית", בהתייחסו לחוק ההסדרה. "אלה צעדים שמסכנים את פתרון שתי המדינות. אנו דוחקים בצדדים להשיג שלום במזרח התיכון ולהביא לסיום הכיבוש הישראלי".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעת ההחלטה כוללת שני חלקים. הראשון מתייחס ברובו להחלטות קודמות של מועצת הביטחון ומבקש לאשרר אותן, בעוד החלק השני מציג צעדים שנועדו "ליצור תנאים שיקדמו את פתרון שתי המדינות". בין הצעדים האלה נמצא ההכרזה לפיה להתנחלויות אין כל תוקף חוקי והן מהוות "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומכשול לפתרון שתי המדינות ולהשגת שלום בר קיימא". בנוסף, בחלק זה מועצת הביטחון חוזרת על דרישתה מישראל להפסיק מיד כל בנייה בהתנחלויות, כולל במזרח ירושלים. כמו כן, נקראות כל המדינות "להבחין בין שטחי ישראל ובין השטחים שנכבשו ב-1967".

בחלק זה מובעת ה"דאגה העמוקה מפעילות ההתנחלות המתמשכת, המסכנת את היכולת להגיע לפתרון שתי המדינות", ועולה הקריאה "להקפיא את כל הפעילות של ישראל בהתנחלויות, לרבות גידול טבעי". עוד מודגש שלא יוכרו שינויים בקווי 1967, למעט בהסכמת שני הצדדים, ונכתב כי "הפסקת כל פעילות ההתנחלות חיונית על מנת להציל את תהליך השלום".

בחלק הראשון של ההחלטה, נכתב כי מועצת הביטחון מאשררת את המחויבות של ישראל, המכונה גם "הכוח הכובש", "לציית בקפידה למחויבות החוקית והאחריות שלה תחת אמנת ז'נבה הרביעית, בכל הנוגע להגנה על אוכלוסייה אזרחית בעת מלחמה". סעיף אחר קובע כי מועצת הביטחון "מגנה את כל הצעדים שנועדו לשנות את ההרכב הדמוגרפי, האופי והסטטוס של השטחים הפלסטינים הכבושים מאז 1967, כולל מזרח ירושלים, לרבות בנייה והרחבה של התנחלויות, העברה של מתנחלים ישראלים, החרמת אדמות, הריסת בתים, עקירת אזרחים פלסטינים, ורואה בהם הפרה של החוק הבינלאומי".

ההחלטה גם קוראת להפסקת האלימות כלפי אזרחים, כולל "פעילות הטרור, הפרובוקציות וההרס". ההחלטה מגנה "כל סוג של טרור", וקוראת להיאבק בו. "אנו שבים וחוזרים על החזון לאזור, שבו ישנן שתי מדינות דמוקרטיות, ישראל ופלסטין, שחיות זו לצד זו בשלום בתוך גבולות מוגדרים ובטוחים", נכתב

הסנאטור האמריקני לינדזי גרהאם. 2016. AP
"אם ההחלטה תעבור, פעל להשעיית הסיוע האמריקני לאו"ם". גרהאם/AP

נוסף על הלחץ הישראלי על ממשל אובמה, גם בתוך הממשל האמריקני לחצו על הנשיא גורמים בכירים, דמוקרטים ורפובליקניים כאחד, כדי שיטיל וטו או ימנע את קידום ההצעה. בין גורמים אלה נמצאים הסנאטורים הרפובליקנים בוב קורקר ולינדזי גרהאם, ומנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר. במקביל, ועידת הנשיאים של הקהילות היהודיות קראה לאובמה להפעיל את זכות הווטו, ומסרה כי "התנגדות להצעה היא צו השעה והדבר הנכון מבחינה מוסרית לעשות".

הסנאטור שומר אמר כי "אני מתנגד בחריפות ללחץ שמפעיל האו"ם על ישראל דרך החלטה חד-צדדית. הימנעות בהצבעה אינה מספיקה, הממשל חייב להטיל וטו".

לינדזי גרהאם, המפקח על המימון שמעניקה ארצות הברית לאו"ם, איים למשוך את התמיכה הכלכלית בארגון אם תצביע היום על ההחלטה נגד ההתנחלויות, כמו גם מכל מדינה שתתמוך במהלך. "אם האו"ם ייקדם את ההחלטה הבלתי מתקבלת על הדעת, אפעל עם קואליציה משתי המפלגות כדי להשעות או להפחית באופן משמעותי את הסיוע של ארצות הברית לאו"ם".

ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 14 בנובמבר 2016. רויטרס
"נטש את ישראל". אובמה/רויטרס

מוקדם יותר אמר גורם מדיני כי "הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי עומדים מאחורי המהלך נגד ישראל באו"ם, בקנוניה עם הפלסטינים. זוהי נטישה של ישראל, אובמה שובר עשורים של מדיניות של ארצות הברית להגן על ישראל באו"ם".

עוד הוסיף הגורם כי "זהו מחטף שנועד לממש את מדיניותו של אובמה נגד ישראל. אובמה רוצה לכפות על טראמפ את מדיניותו, לפני שטראמפ יוכל להשפיע. אובמה יודע שהמדיניות של ארצות הברית עומדת להשתנות. הוא מנסה לקבע החלטה באו"ם למרות שזו לא תהיה מדיניותו של הנשיא הבא".

דיפלומט ישראלי בכיר אמר דברים ברוח דומה לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריו, מדובר ב"מהלך מביש של קרי ואובמה. הממשל האמריקני רקח יחד עם הפלסטינים החלטה אנטי-ישראלית קיצונית מאחורי גבה של ישראל. ההחלטה תתן רוח גבית לטרור ולחרם".

(עדכון ראשון: 20:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully