וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי עמונה: מוכנים למאבק על ביתנו, קוראים לציבור להגיע

תושבי המאחז, שסירבו להתפנות בהסכמה, משלימים עם העובדה כי עמונה תפונה בקרוב. יו"ר מטה המאבק: "זו פקודה בלתי חוקית בעליל, אנחנו לא אחראים על פעילים מבחוץ". רבנים חרדים-לאומיים קראו לסרב פקודה. פעיל ימין נעצר בחשד שאיים לרצוח את בנט על עקב פינוי עמונה

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן.

תושבי עמונה, שהחליטו הלילה (חמישי) לאחר דיונים מרתוניים כי הם מתנגדים למתווה המדינה ומסרבים לפינוי בהסכמה, נערכים כבר ליום הגורלי. "אנחנו מוכנים למאבק שנכפה עלינו וקוראים לציבור להצטרף אלינו", אמר יו"ר מטה מאבק עמונה אביחי בוארון במסיבת עיתונאים במאחז. הוא הוסיף כי להבנתו הפינוי מתעכב ויצא לפועל בתחילת השבוע הבא.

"כאן בנינו את ביתנו. לצערנו, עמונה נותרה מחוץ לחוק ההסדרה. פוליטיקאים הסבירו לנו כי מדובר בהישג וכל המשפחות יישארו על ההר, אבל אחרי יומיים הגיע המסמך ומה שהיה בכתב לא תאם את מה שנמסר בעל פה. המדינה לא התייחבה על כלום", אמר בוארון.

"אנו קוראים למנהיגים לדאוג לפתרון, עדיין לא מאוחר. אם תהיה התחייבות לבנות את הבתים החלופיים ודחיית ההרס למעבר לדלת, נסכים. אם לא תהיה התחייבות, לא נקבל את המתווה. לא קורעים אדם מביתו"

לקריאה נוספת:
מחאת חיילים ברשת: "גם אני אסרב לפנות את עמונה"
סעודות, ריקודים – וזעם: אין שום ייאוש בעמונה המתוחה
נתניהו ובנט סיכמו: תושבי עמונה יפונו בהסכמה לקרקע חלופית בסמוך למאחז

נערכים לקראת פינוי מאחז עמונה. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
תושבי המאחז מתכוננים לפינוי. עמונה, הבוקר/ניב אהרונסון

בוארון אמר כי הוא מתנגד לאלימות נגד כוחות הביטחון. "המאבק שנכפה עלינו מוציא את האמירה 'אנו אוהבים את מולדתנו'. אנחנו מוכנים למאבק וקוראים לכולם להצטרף אלינו. אנו מבקשים מכל מי שהגיע אלינו לכבד את חיילי צה"ל ואת שוטרי משטרת ישראל. עם זאת, צריך למחות ולהתנגד התנגדות פסיבית, התנגדות לגיטימית וצודקת".

מוקדם יותר אמר בוארון בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS כי ההסכם שהתגבש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט הוא פארסה. "אנחנו בדרך לפינוי. לצערי הרב, הדרג המדיני לא נתן לנו ודאות לגבי המתווה. דיברו איתנו בעל פה על פתרון ל-42 משפחות ומוסדות חינוך ובית ספר על בסיס מתווה 'נכסי נפקדים', אבל כשקיבלנו אותו בכתב התברר גודל הפארסה.

"יש אולי פתרון ל-11 משפחות בלבד. לגבי כל המשפחות האחרות אין פתרון ודאי. בן אדם רצה לדעת שהוא יכול להסכים להרס הבית שלו, ושידע לפחות שיש לו מדרך כף רגל. לא נתנו לנו ביטחון. המדינה מחויבת לאזרחים. הפתרון שאנחנו רצינו להסכים עליו, בקושי רב, שיהרסו הבית, אבל לפחות שלא נעקר מהשטח הזה. אני לא יכול לצאת מדלת הבית אל הלא נודע".

עוד באותו נושא

פרסום ראשון: אבטחה כבדה הוצמדה לשר בנט מחשש לפגיעה מצד פעילי ימין

לכתבה המלאה
נערכים לקראת פינוי מאחז עמונה. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
"התנגדות פסיבית ולגיטימית". צעירים בעמונה דרוכים לקראת הפינוי, היום/ניב אהרונסון

לדברי בוארון, המאחז אינו אחראי על הפעילים שהגיעו למקום בשבועות האחרונים לקראת הפינוי. "אין לי אחריות על הצעירים מבחוץ, אין לי צבא של סדרנים. זו אחריות של המדינה".

הוא התייחס גם לקריאות לסירוב פקודה ואמר כי "פקודה לפנות משפחה מביתה היא פקודה בלתי חוקית בעליל, שדגל שחור מתנוסס מעליה ואני יכול להבין חייל שאומר למפקדו, 'שחרר אותי מהמשימה הזאת'". עם זאת, הוא אמר כי "נעשה את הדברים במחאה עממית דמוקרטית ויפה ומכובדת".

רבנים קראו לסרב פקודה: "חרב הגירוש מונפת"

בעקבות החלטת התושבים הפיצו הבוקר רבנים קריאה להתנגדות בכוח למהלך. המכתב חתום על ידי שבעה רבנים הנמנים עם הזרם החרדי-לאומי, שקוראים לכוחות הביטחון לסרב פקודה.

"אנו מחזקים את תושבי עמונה היקרים בשעה שחרב גירוש מונפת מעליהם, חס ושלום. הקב"ה ישמור ויציל אתכם בתוך עמו ונחלתו", כותבים הרבנים במכתב שהופץ על ידי תנועת "דרך החיים", הפועלת למימוש חייו הציבוריים של עם ישראל על פי התורה. "היישוב עמונה שוכן על אדמות השייכות לעם ישראל, ככתוב בתורה, אדמות שנגאלו מידי נכרים שהשתלטו על ארצנו בעת שהוגלינו ממנה בעל כורחנו".

תושבי המאחז עמונה לפני הפינוי המשוער ב25 בדצמבר , 7 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
צעירים בעמונה/ראובן קסטרו

הרבנים טוענים כי דרך התורה קובעת כי יש לסרב פקודה במקרה זה. "אנו קוראים לציבור להצטרף למחאה ולמאבק כנגד העוול. ולאנשי מערכת הביטחון אנו קוראים לנהוג לפי הצדק והיושר ולא לבצע באופן עיוור כל פקודה. ההלכה אומרת: 'אם גזר המלך לבטל מצוה אין שומעין לו' (רמב"ם הלכות מלכים), וגם לפי חוקי המדינה אין למלא אחר פקודה בלתי חוקית בעליל. ויהי רצון שנזכה למנהיגות אמת הפועלת בקומה זקופה בדרך התורה, למען עם ישראל וארץ ישראל". המכתב נחתם בקריאה "רק חזק ואמץ!".

על המכתב חתומים הרב יצחק גינזבורג, ראש תנועת "דרך חיים" ומוסדות "גל עיני"; הרב דב ליאור, רב העיר קריית ארבע-חברון; הרב ישראל אריאל, ראש מכון המקדש; הרב דוד דרוקמן, רב העיר קריית מוצקין; הרב שמחה שטטנר, נשיא מוסדות נחלת ישראל; הרב דניאל דב הכהן סטבסקי, ראש בית הבעל-שם-טוב; והרב יצחק שפירא, ראש ישיבת "עוד יוסף חי".

סלעים שאספו פעילים למען עמונה כדי לחסום את הגישה למאחז בעת הפינוי, 15 בדצמבר 2016. שבתי בנדט
התושבים החלו לאסוף סלעים כדי לשבש את הכניסה למאחז. עמונה, הלילה/שבתי בנדט

אורי קירשנבאום מהנהלת "דרך חיים" מסר בתגובה: "אנחנו מאמינים שבלבו של כל יהודי פועם לב שהמצפן המוסרי היהודי מנחה אותו. 'יש קונה עולמו בשעה אחת' - זו השעה. יש שעות שהמציאות צועקת לך לבחור אם אתה הולך אחרי הלב היהודי שלך או אחרי מערכת שמגלה ניכור ליהדות וליהודים. אנו קוראים לכל אנשי כוחות הביטחון, שייקראו חלילה לעמונה, להקשיב לקריאת הרבנים ולבחור לגלות נאמנות ליהדותם".

הפעילים המתנגדים לפינוי נקראו להגיע לעמונה הלילה מחשש שהוא יצא לפועל כבר הבוקר. הם החלו להיערך להתנגדות למהלך ואספו סלעים לקראת חסימת הדרכים למאחז בפני כוחות הביטחון.

ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי אמר הבוקר כי הוא חש את כאב התושבים, אך סבור כי החלטתם שגויה. "צר לי על החלטתם שלא לקבל את המתווה שהוצע להם על ידי טובי אנשינו וגדולי רבותינו, אך איני שופטם. טוב היה בעיני להשאיר רגל על ההר ולרדת לצורך עליה, מלרסק יישוב חשוב. נחזק את משפחות עמונה בשעה קשה זו. בע"ה נמשיך ונבנה ונחיל את ריבונותינו, על כל מלוא רוחב ארצנו".

פעיל ימין שהורשע באיומים על נתניהו חשוד שקרא "לחסל את בנט"

בית משפט השלום בירושלים הורה להאריך היום בארבעה ימים את מעצרו של פעיל ימין החשוד כי איים לרצוח את בנט, על רקע הפינוי. לפי המשטרה, החשוד, פעיל ימין מוכר שבעברו הורשע באיומים על נתניהו, פרסם תמונה של דגל ישראל ורובה עוזי בקבוצת הווטסאפ "לנקום ללא רחם", וכן רשם "מישהו צריך לחסל את נפתלי בנט". סניגורו טען בדיון כי החשוד התכוון לחיסול פוליטי, ולא קרא לאלימות.

הפעיל, בן 27, נעצר אתמול ושמר על זכות השתיקה בחקירתו. הוא מתגורר באזור הדרום בשל תנאים מגבילים שהוטלו עליו בעקבות הרשעה קודמת. לחוברתו עומדות כבר עבירות איומים והוא אף הורשע כאמור באיומים כלפי ראש הממשלה. את ההודעות המייחסות לו את החשד לאיומים על בנט הוא שלח לפני כמה ימים. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בשישה ימים, אולם השופטת מיקה בנקי אישרה להאריך את מעצרו עד יום ראשון הקרוב. היא קבעה כי קיים חשד סביר בעניינו ואף עילת מעצר בשל הסכנה הנשפקת ממנו. נציג המשטרה, רב-סמל מתקדם אלון חבר, אמר בדיון כי מהחשוד נשקפת מסוכנות ברמה "גבוהה מאוד".

בתוך כך, שישה קטינים נעצרו הלילה בחשד שיידו אבנים על כלי רכב של פלסטינים בכיכר חטיבת שומרון (בה"ד 3) במחאה על פינוי עמונה. לפי ארגון חננו המייצג את החשודים, ובהם נער בן 14, כל השישה ללא עבר פלילי ומכחישים את המיוחס להם.

(עדכון ראשון: 10:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully