וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני מאיים: "נפתח כלי שיט מונעים גרעינית בתגובה להפרת הסכם הגרעין"

13.12.2016 / 13:30

נשיא איראן הורה לארגון לאנרגיה אטומית להתחיל בפיתוח כלי השיט המונעים באמצעות גרעין. זאת, לאחר שהסנאט האמריקני אישר להאריך את החוק המאפשר הטלת סנקציות על טהראן - דבר שלטענת הרפובליקה האסלאמית לא עומד בתנאי ההסכם

צילום: רוייטרס, עריכה: ורד לידני

נשיא איראן חסן רוחאני הורה היום (שלישי) לראש הארגון לאנרגיה אטומית במדינתו להתחיל בתכנון פיתוח של מערכת שתאפשר הנעה של כלי שיט באמצעות אנרגיה גרעינית. זאת, לדבריו, בתגובה להחלטת הסנאט האמריקני להאריך בעשור נוסף את תוקף החוק המאפשר לוושינגטון להטיל סנקציות על המדינה – דבר שאותו כינה רוחאני "הפרה האמריקנית של הסכם הגרעין".

בתחילת החודש אישר הסנאט פה אחד את הארכת החוק, שנחקק לראשונה בשנת 1996, ובכיריו הבהירו כי לא מדובר בהפרה של הסכם הגרעין ההיסטורי. בית הנבחרים כבר אישר את החוק, וכעת הוא ממתין לאישורו של הנשיא ברק אובמה, שלא הביע תמיכה בו, אולם הבהיר כי הוא צפוי לאשרו. החוק מותיר בידי הממשל האמריקני את האפשרות להטיל סנקציות על חברות הפועלות באיראן.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא איראן חסן רוחאני. AP
"ארה"ב הפרה את ההסכם". רוחאני/AP

יום לאחר ההחלטה פרסם משרד החוץ של איראן תגובה חריפה, שבה נכתב כי "הארכת הסנקציות על ידי הקונגרס האמריקני היא הפרת ההסכם, ונדווח על כך לוועדה האיראנית הממונה על הפיקוח על יישום ההסכם". המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, הזהיר בחודש שעבר מפני הארכת החוק, ואיים בתגובת נגד. "הממשל האמריקני אחראי ליישום התחייבויותיו הבינלאומיות", נמסר מטעמו של המנהיג. "נשיא ארצות הברית הסכים להשתמש בסמכותו על מנת למנוע צעדים כאלה".

הרפובליקנים בקונגרס התנגדו להסכם הגרעין באופן נחרץ, יחד עם כמה מחוקקים דמוקרטים. גם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ מתח ביקורת חריפה על העסקה שנחתמה בקיץ שעבר והבטיח במהלך הקמפיין "לקרוע" את ההסכם אם יזכה. חמינאי, מצדו, הבטיח אז "להעלות באש" את ההסכם אם טראמפ יממש את הבטחתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully